IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Новата Mazda 6e: Изненадващо луксозна, неочаквано евтина

Наследникът на класическата "шестица" е най-необикновената кола на японците от доста време насам

Mazda 6: за 23 години трите поколения на тази кола продадоха над 4 милиона екземпляра и всъщност имат основната заслуга японската компания днес да има едни от най-лоялните фенове в автомобилния свят. 
    
    
ВИДЕО от теста на Mazda 6e вижте тук:

  
            
Само че последното от тези поколения вече навлизаше в тийнейджърските години, когато бе спряно миналия декември, и отдавна вече не покриваше променените изисквания на пазарите, особено на европейския. Сега най-после японците са създали негов наследник. Но за да го направят, се е наложило да отстъпят от почти всички основни точки във философията си до момента. Запознайте се с новата Mazda 6е. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
Новата Mazda 6e е дълга 4.92 м (с 20 см над Tesla Model 3), широка 1.89 без огледалата и висока 1.49. Междуосието е 2895 мм
    
         
От какво точно се е отрекла Mazda ли? Преди всичко, дълги години компанията бе скептична дори и към хибридите, а какво остава за чистите електромобили, и не вярваше в смисъла от големите батерии. Освен това настояваше, че да се изпълва интериорът с огромни екрани е нелогично и развалящо удоволствието от шофирането. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
             
Докато сега изведнъж получаваме от тях един чист електромобил с голяма батерия и с още по-голям телевизор, кацнал в средата на таблото. Но не си мислете, че японците са се отказали от логиката си. Просто в тази логика се е намесил непредсказуемият фактор на европейските политици. 
   

Mazda 6e Long Range

245 к.с. максимална мощност

320 Нм максимален въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

552 км автономен пробег

В последните години автомобилните компании по принуда станаха доста по-гъвкави и доста по-бързо реагиращи, отколкото бяха в миналото. Но все още не могат да реагират толкова бързо, колкото могат да се извъртат около оста си политиците. Когато Mazda Европа поръча - или по-точно измоли - тази кола от японската компания-майка, ситуацията беше съвсем различна: Европа се готвеше за неминуема забрана на двигателя с вътрешно горене в близко бъдеще; между Европа и Китай имаше свободна търговия. Последното е важно, защото тази 6e всъщност се произвежда от китайския джойнт-венчър на Mazda и Changan.
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
             
От една страна, последното е улеснение, защото дава на японците достъп до най-новите електрически технологии на китайците, включително и последното поколение батерии на глобалния лидер CATL. От друга страна обаче, е усложнение заради въведените от ЕС вносни мита за електромобили. 
  
     
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
        
Куриозното е обаче, че в този случай неблагоприятните условия всъщност се оказват в полза на клиента. Mazda има огромна нужда да продаде повече електромобили в Европа, за да си спести от дължимите глоби за емисии за останалата си гама. Затова японците са решили - с желязна логика - просто да приспаднат спестената глоба от цената. В резултат новата 6e е, както биха казали в Горубляне, голяма далавера. Поне в особения свят на електрическото задвижване. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
Термопомпата е стандартно оборудване при 6е, което означава, че в студено време пробегът няма да намалява съществено
  
            
Предлагането на електромобили от този сегмент в Европа не е кой знае какво - всички залагат на високите и тежки SUV. Най-близкият конкурент на новата Mazda е вероятно Hyundai Ioniq 6, който в сравнимата версия със 77 кВтч батерия започва от около 113,000 лева. BMW i4, което е по-мощно, но по-малко, тръгва от 124,000 лева. 

Докато тук стартовата цена, като приспаднем фиксирания екобонус, е под 81,000 лева с включен ДДС. Най-скъпата 6e - с по-голямата батерия и в ниво Takumi Plus - е 88,000 лева. За сравнение това е базовата цена на доста по-малката и несравнимо по-постна като оборудване Tesla Model 3 (в Гърция). 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв

 

За някои азиатски пазари Mazda 6e предлага и с добавен бензинов мотор като удължител на пробега. В Европа получаваме само две чисто електрически версии - но много любопитно комбинирани. По-мощната от тях, с 258 конски сили, получава по-малката батерия, 69 киловатчаса, достатъчни за 480 км по WLTP тестовете. Втората версия има по-голямата батерия - 80 кВтч - но по-малко мощния двигател, 245 коня, и може да измине 552 километра с едно зареждане. 
   
       
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
    
Донякъде парадоксално, малката батерия се зарежда по-бързо - до 165 киловата, докато при голямата скоростта е ограничена на 90 киловата. Разликата е, че първата е литий-желязо-фосфатна, а втората - класическа литиево-йонна, с катод от никел, манган и кобалт. Зареждането от 30 до 80 процента - най-важният показател на дълъг път според Mazda - отнема 15 минути в първия случай, и 35 минути във втория. И двата варианта са със синхронен електромотор и едностепенна трансмисия. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
          
За съжаление не можем да потвърдим категорично разхода в реални условия, защото нашият тест в околностите на Леверкузен почти никъде не ни позволи да вдигнем над 90 км/ч. В такива условия, тоест при основно градски цикъл, тези 550 км ни се струват съвсем постижими. Всъщност, ако се вярва на Mazda, в града версията Long Range може да измине почти 700 километра. 6e има отлична аеродинамика, увенчана от подвижния заден спойлер, който автоматично се задейства при скорости над 90 км/ч. 
   
      
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
       
В добавка японците подготвят собствена електронна платформа за зареждане, която да улеснява максимално живота на собствениците, но за нея ще говорим, когато стане факт. 

Честно казано, разликата между двата електромотора не е кой знае колко съществена. Единият ви дава 7.6 секунди от 0 до 100 км/ч, другият - 7.8. Но и в двата варианта тази кола има много добро ускорение от място и при изпреварване, и е доста приятна за каране. Максималната скорост е 175 км/ч - показател, с който вече трябва да свикваме в електрическата ера. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
       
Пътното поведение е учудващо добро, макар че намерихме волана нетипично лек като за Mazda. Теглото на батерията - цели 480 килограма - до голяма степен се компенсира от много ниския център на тежестта. Окачването, с макферсони отпред и многозвенно отзад, се справя отлично с резки смени на посоката. Спирачките са безукорни. 
   
     
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
       
За дизайна никога няма две абсолютно еднакви мнения, естествено. Но мисля, ще се съгласите, че тази кола изглежда ефектно и привлича погледите. Нейните дизайнери казват, че тя въплъщава японската концепция "ма" - да видиш красотата в празното пространство. 

Естествено, тази почти петметрова кола не е точно празно пространство. Но е изчистена и без нищо излишно. Харесва ни скосената линия на задния капак. 
  
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
           
Още една от големите промени, която може и да не забележите веднага, е, че новата шестица вече не е седан. Това е хечбек с пет врати, в който товарното и пътническото пространство са свързани. Практично решение, което ви дава 466 литра багажник в стандартния вид, и почти 1100 литра, ако сгънете задните облегалки. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
         
В добавка получавате и 72 литра багажно пространство под предния капак - така нареченият frunk. А също и доста повече място вътре. Новата 6e е с по 5 см по-дълга и по-широка, и с 4 см по-висока от досегашната "шестица". Междуосието е с 6.5 см по-голямо. Резултатът от това е много комфортна задна седалка, на която и по-високи хора ще се чувстват добре. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
          
Като казахме, че цена от 81,000 лева е голяма далавера, имахме предвид чисто електрическия сегмент, разбира се. Но също и какво получавате в замяна на парите си. 

Технологичните екстри, които предлага тази кола, са почти без конкуренция в Европа. Имате гласово управление, което разбира - или по-скоро ще разбира - 9 европейски езика. Все още не е готово, защото това, което караме, е предпроизводствена версия. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
       
Имате елегантен салон от естествени материали, които се усещат много качествени при допир. Имате панорамен покрив с електрическа щора. Имате също опция за дигитален ключ на смартфона, който можете да споделите с до трима приятели. 

Имате и, както стана дума, огромен 14.6-инчов дисплей за мултимедията, дигитален приборен панел, head-up дисплей. А също и аудиосистема от Sony с 14 говорителя, включително един в подглавника, който ви позволява да говорите по телефона, без да смущавате останалите пътници. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
      
Head-Up дисплеят може да се настройва в три режима - класически, минимален и по ваш избор. Освен това има специален режим за сняг, в който числата се показват върху син фон. 

Имате гласов асистент, който на моменти е даже твърде интелигентен. Преди малко, когато му казах "включи радиото", той ми пусна песента "Включи радиото" на Реба Макинтайър. Добър вкус.
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
        
Накрая имате и управление с жестове, но не толкова недодялано, колкото беше при някои премиум марки в миналото. Пръст, поставен пред устните, ще заглуши музиката и говора на навигацията. Този и още осем жеста позволяват да управлявате всички основни функции по доста интуитивен начин. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
         
Глезотиите не свършват с това. Новата 6е дава също пълноценен климатроник с три зони, с отделен сензорен дисплей за пътниците отзад, от който могат да управляват не само климатика и щората на панорамния покрив, но и да местят пътническата седалка отпред, за да си направят повече място. 

Включено е също амбиентно осветление с 64 възможни цвята, което дори може да пулсира в тон с музиката. Но, за щастие, може и да не пулсира. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
        
Накратко, тази 6e е най-необичайната Mazda от много години насам. Но също така е елегентна, приятна за каране, впечатляващо комфортна и технологична. И, на всичкото отгоре, по стечение на обстоятелствата, може да се купи под реалната й пазарна цена. Кой да си помисли, че и от политиците може да има полза? Макар и неволна. 
   
    
Още снимки на новата Mazda 6e вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
     

 

 

0 от 500
  • #20
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    не е лошо. Но за моите нужди 3.3d е по-подходящо :D
  • #19
    19 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Changan Shenlan SL03 rebadge за неразбралите, това не е никаква мазда
  • #18
    10 rate up comment 2 rate down comment
    до 7/q ( преди 4 месеца )
    кое е огън викаш? 0-100 за 7.6 - 8 секунди? :)))))
  • #17
    18 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    "най-необикновената кола на японците" - да, защото е 100% китайска.
  • #16
    6 rate up comment 5 rate down comment
    До 12 ( преди 4 месеца )
    то и едното, и другото е литиево-йонно. Желязофосфатната е сложена за икономия, за да изпилят още малко цената, и защото в градове като Шанхай такава батерия покрива напълно нуждите. Това за нестабилността на NMC технологията е стара новина, вече три години CATL прави новото поколение с графитна мрежа, която елиминира дендритигте
  • #15
    5 rate up comment 8 rate down comment
    ostavime ( преди 4 месеца )
    Много е красива, безспорно. Но нека дойде, да я пробваме, пък ще разберем "колко струва". Просто у нас е сложно със зареждането, но се работи в тази насока. Нещата се подобряват бързо. Въпрос на личен избор е кой какво да кара. Просто в БГ хората са много консервативни във всяка сфера. Трудно сменят визията.
  • #14
    9 rate up comment 8 rate down comment
    РУК ( преди 4 месеца )
    Колата е добра. Друг е въпроса кой я намира достатъчна за нуждите си. Да избереш Модел 3 пред точна тази Мазда за тази цена е признак на дълбоко зацикляна на мозъчните функции и клетъчна смърт на голям процент от мозъчните дялове!
  • #13
    7 rate up comment 11 rate down comment
    VAYK ( преди 4 месеца )
    За сега всички Тойото ЕВ са клонинги на BYD, съответно и по веригата Субару, Мазда и т.н които взаимстват с тойота! Тесла 3 изобщо не я слагай тук освен по габарити...по- мощна, по-бърза с несравнимо по-добър пробег, по-икономична, с най-добрия софтуер на пазара, скоро с ГРОК дето няма да разпознава само 9 езика:)))) и с която можеш да идеш до Берген защото си ползвваш собствена зарадна инфраструктура :)))))
  • #12
    5 rate up comment 6 rate down comment
    До #9 ( преди 4 месеца )
    Литий-йон е по-нестабилна, нслучайно се палят основно такива. Освен това са с по-къс живот. Ясно е, че мястото е било ограничено и за да предложат по-голям капацитет са сложили батерия с по-голяма плътност.
  • #11
    15 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    2027 киловата ще е левче и тази кола ще се продава за 30 к втора употреба и никой няма да в иска, аз ще ходя до морето и обратно с един резервоар а разбирачите дето им било евтино с 4 зареждания, жалки смешници!