Наистина ли класическите автомобили са били по-издръжливи от съвременните автомобили? Сблъсък на пътя, който се случва в Медисън Хайтс (Мичиган), хвърля нова светлива по темата. В инцидента са замесени Chrysler New Yorker от 1973 и модерен седан на Kia, като подробности бяха разкрити от собственика на класическата кола Антъни Йънг.

Според описанието му, корейската кола се е ударила в задната част на неговия Chrysler. Пораженията по американската класика са минимални – счупен регистрационен номер и никакви щети по каросерията. В същото време седанът на Kia е с напълно разрушена предница. Как е възможно това?
Класически дизайн на Chrysler и модерни зони на смачкване
Chrysler New Yorker от 1973 е представител на така наречената ера на muscle-cars с тегло около 1,9 тона. Автомобилът е изграден върху здрава стоманена рамка и дебели панели на каросерията, което му дава висока устойчивост на леки сблъсъци. По това време твърдостта на каросерията e приоритет и безопасността на пътниците все още не беше регулирана от толкова подробни стандарти, както днес.
От друга страна, съвременните автомобили, като тази Kia, използват самоносеща конструкция, по-леки материали и имат зони на смачкване. Последните са умишлено проектирани да се деформират при сблъсък, поглъщайки кинетична енергия и по този начин защитавайки купето.

С други думи: модерната кола е проектирана да се "унищожава" по контролиран начин - за да спаси хората вътре. В старите превозни средства, от друга страна, цялата сила на удара може да бъде прехвърлена директно върху пътниците.
Теглото и материалът имат значение
Дизайнът на Chrysler от 70-те години на миналия век се основава на дебела стомана - смята се, че каросерията е с до 30-50 процента по-дебела, отколкото в днешните леки автомобили. Това обяснява защо регистрационният номер може да е паднал, но рамката не се е огънала от удара.

Съвременната Kia, вероятно тежаща около 1,4-1,5 тона, има предна част, изработена от по-тънки и по-леки материали - не само по икономически причини, но преди всичко за по-добро разсейване на силите на сблъсък. Повредата на предната част на автомобила в тази ситуация е не само нормална, но дори планирана от инженерите.
Струва си да се отбележи, че въпреки че класическият автомобил може да изглежда недокоснат, това не означава, че неговият дизайн не е прехвърлил силите на удара по-нататък - например на водача или пътниците. Липсата на зони на смачкване, въздушни възглавници или триточкови колани в много автомобили от онези години означаваше реална заплаха за живота в случай на сериозен инцидент.


16