Джиповете (SUV) много по-често причиняват смърт или наранявания при удар в пешеходец, отколкото обикновените леки автомобили - това сочи скорошно проучване на Imperial College London и London School of Medicine and Tropical Hygiene, което анализира извадка от над 600 000 пътни сблъсъка, възникнали през последните 35 години.
Изследователите установяват, че ударът от SUV или лекотоварно превозно средство (LTV), като пикап или ван, е с 44% по-вероятно да доведе до фатално нараняване, отколкото от традиционна кола. Този показател нараства до 82% за децата като цяло и 130% за тези на възраст под 10 години.
Увеличението също е очевидно, макар и с не толкова, когато става въпрос за по-малко тежки наранявания. Изследователите допълват, че шансът за леко нараняване се увеличава с 24% за възрастни и 28% за деца, когато са ударени от този тип превозно средство.
Тенденцията е ясна, като проучванията посочват размерите на SUV като утежняващ фактор, а именно тяхната "по-висока, по-тъпа предница". Един от водещите автори на изследването Анна Гудман описва как непрекъснатото нарастване на популярността на SUV автомобили "заплашва да подкопае всички подобрения в пътната безопасност, постигнати на други фронтове".
Трябва да се отбележи, че по-голямата част от съвременните SUV автомобили са оборудвани с функции за безопасност за намаляване на въздействието върху пешеходците, както и за избягване на удари напълно. Голям брой нови автомобили вече се предлагат със системи за защита на пешеходците (PPS), които могат да повдигнат предния капак на автомобила, за да омекотят пешеходеца в случай на сблъсък.
В същото време обаче е много трудно да се говори за забрана на SUV автомобилите, тъй като самият термин SUV обхваща много широка гама от превозни средства на съвременния пазар. Малките SUV като Ford Puma, например, не са по-големи от супермини и са само малко по-високи, докато най-големите SUV модели се считат за едни от най-високите и най-тежките леки автомобили на пътя.
Проучването твърди, че SUV с по-високите си предни части е по-вероятно да се сблъскат с пешеходец и по този начин да контактуват с по-уязвими части на тялото, като гърдите или таза. Това означава, че "пешеходецът или велосипедистът е по-вероятно да бъде изхвърлен напред на пътя, в който момент удрящото превозно средство може да го удари втори път или да премине през тялото му".