Специалистите от американския Застрахователен институт за безопасност на движението (IIHS) проведоха изследване, с което доказаха, че катастрофите, при които кросоувър или всъдеход, удря пешеходец по-често завършват с жертви или сериозни травми отколкото подобни инцидент с леки автомобили.
Факт е, че всъдеходите са по-безопасни за шофьора и пътниците благодарение на по-големите си габарити и тегло. Именно тези параметри осигуряват по-голям процент смъртни случаи и тежки наранявания при блъскане на пешеходец.
Специалистите са изследвали 79 инцидента в щата Мичиган, като са установили, че при скорост от 20 до 63 км/ч повече от 30% от катастрофите с кросоувър или всъдеход са смъртоносни за хората, пресичащи пътя. В същото време, при аналогична скорост с лек автомобил с фатален изход са приключили 23% от случаите.
Ако пешеходец бъде блъснат от всъдеход със скорост от над 65 км/ч, той загива в 100% от инцидентите. При леките коли в подобна ситуация смъртността е 54%. Затова и експертите предлагат да бъде променена конструкцията на кросоувърите и всъдеходите, като предната им част бъде олекотена. Именно тя увеличава риска от тежки травми и смърт при блъскане на човек.
Изводите от изследването на IIHS накараха няколко организации за защита на човешките права дори да поискат забраната за производство на всъдеходи и кросоувъри. Освен аргументът, че те са по-опасни за хората извън тях, беше изтъкнат и фактът, че разходът им на гориво и съответно вредните емисии, които отделят, също са по-високи.
Снимка: IIHS