Вълната на недоволство от увеличаването на броя на всъдеходите и кросоувърите по улиците на Европа се засилва, като повод за това стана трагедия, разиграла се в центъра на Берлин на 14 септември. При инцидента загинаха четирима души, което накара все повече хора - от обикновени граждани до чиновници и политици да поискат този тип автомобили да бъдат забранени или поне да станат изцяло електрически. С това обаче не са съгласни производителите.
Бумът на продажбите на кросоувъри и всъдеходи беше разкритикуван от кмета на Франкфурт, където се провежда един от най-големите автомобилни салони в света. Като съобщава Automotive News, Пит Фелдман открито заяви, че градът му има нужда от повече автобуси и влакове, а не от кросоувъри, които замърсяват атмосферата (така той повтори изявлението на активистите от Greenpeace, които протестираха срещу изложението).
Думите на кмета обаче предизвикаха недоволство сред автомобилните производители. Търговският директор на Land Rover - Феликс Браутигам, заяви, че всеки човек трябва да има право на избор. Той беше подкрепен от изпълнителния директор на алианса PSA - Карлос Таварес, който е начело на Европейската автомобилна асоциация. Според него, производителите са били принудени от политиците да се насочат към кросоувъри, тъй като стандартите в ЕС са доста твърди към компактните коли и това е довело до изтласкването им от пазара.
А повод за възобновяване на дебата стана инцидент в центъра на Берлин, където водач на Porsche Macan загуби управление, качи се на тротоара и уби четирима човека - двама 20-годишни младежи (испанец и британец), 64-годишна германка и нейния 3-годишен внук. Засега полицията не съобщава причините за катастрофата, но тя накара политици и еколози да поискат мощните и големи всъдеходи да не бъдат допускани по улиците на градовете.
"Тези машини приличат на танкове и всяка грешка на шофьорите им поставя под заплаха живота на хората на улицата. Освен това те буквално "убиват" климата и така също застрашават живота и здравето на населението", категоричен е Стефав фон Дасел, кмет на района в Берлин, в който се е случила катастрофата.
Статистиката обаче сочи, че именно всъдеходите и кросоувъри са най-популярните видове автомобили на пазара на нови коли в Германия. През август техният дял е 22%, като се очаква само за тази година броят на продажби в страната да надмине 1 милион. Като цяло дялът им в Европа достига 37%.
Снимка: Jaguar