След умерения спад в началото на годината, през пролетните месеци пазарът на нови автомобили в България е наваксал и справката на Automedia.bg за първото полугодие показва 1% ръст на годишна база. На практика това е най-силното първо полугодие на българския пазар въобще в историята. Регистрираните в МВР нови автомобили категория М1 и N1 са 26 701, с 259 повече от същия период на миналата година.
Класирането на най-търсените модели можете да видите в галерията под статията. При марките Skoda продължава да води на Toyota, но и двата лидера отчитат съществен спад спрямо миналата година (съответно -9% и -13%).
Моделите с най-голям ръст |
За сметка на това третият Renault e с 29% растеж на годишна база. Ръст имат и допълващите челната шесторка Dacia (+7%) и Volkswagen (+9%). В Топ 20 впечатляват 80-те процента ръст за Audi, докато конкурентите BMW и Mercedes регистрират умерен спад. BMW обаче си остава убедителен лидер в премиум сегмента.
Четири марки могат да се похвалят с трицифрен ръст спрямо 2024, но сравнението е с много ниска база преди година. 864-те процента скок в регистрациите на SsangYong се дължат почти изцяло на една голяма поръчка от пожарната служба. При Fiat (+266%) и Alfa Romeo (+191%) става въпрос за връщане към нормалното състояние след шока миналата година от поредната смяна на вносителя (от "Ауто Италия" през "Витоша Ауто" до "София Франс Ауто"). Четирицифрен ръст има и китайската Great Wall - 103%, като тук не влиза дъщерната марка Haval.
На обратния полюс, с по 60% спад на годишна база, са Land Rover и Seat, но това е очаквано. Миналогодишните продажби на Land Rover бяха надути от голямата поръчка от Гранична полиция, а Seat вече фокусира повече усилия върху дъщерната премиум марка Cupra (с 88% ръст). С цели 39% са се свили продажбите на Opel, тепърва ще видим дали лансирането на новата Frontera ще запълни празнината от спирането на популярния Crossland. С една четвърт са намалели регистрациите на Nissan.
Продажбите на Audi тази година са с 80% повече, отколкото за същия период на 2024, и с 32% повече, отколкото през 2023
Най-популярната китайска марка у нас си остава Forthing, но лансираната едва миналата есен Geely излиза на второ място, изпреварвайки Haval. Общо регистрираните китайски леки коли за полугодието са 701, което прави пазарен дял от 2.6% - най-високият до момента.
50-те най-търсени нови коли в България (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2024: -19%
Отлив от японското супермини, което е донякъде разбираемо - първо, актуалното четвърто поколение е вече шеста година на пазара, и второ, стартовата му цена неусетно стана по-висока от тази на Corolla седан.