Българите охладняват към японските автомобили, все повече търсят SUV, а сред петте марки с най-голям ръст на пазара втора ръка у нас са Lamborghini, Maserati, Ferrari и Porsche. Тези любопитни изводи си направихме, като съпоставихме традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите на употребявани автомобили за януари-май 2025 с данните за същия период на 2019 - последната "нормална" година преди Covid-19 и голямото поскъпване на автомобилите.
Марките, които отчитат най-голям скок в търсенето през 2025 в сравнение със същия период на 2019
Най-очебийният извод е, че въпросното поскъпване ни най-малко не се отразява на вторичния пазар в България: за първите пет месеца на тази година новорегистрираните коли втора ръка са 105,252 - с цели 15% повече, отколкото през 2019. Два сегмента растат с още по-бързо темпо - SUV и луксозните автомобили.
VW Golf - 4133 |
Като цяло най-търсените марки на пазара втора ръка остават същите, както ще видите от галерията под статията. Но има и някои промени: Opel, Honda и Citroen се смъкват с по 2 места надолу в класирането; за сметка на това Hyundai се изкачва с цели 6 и вече е в десетката.
Марката с най-голям ръст за тези шест години е Tesla - 8150%, но от ниска база (само 6 регистрирани автомобила през януари-май 2019). Следват Lamborghini - 340%, Maserati - 282%, Ferrari - 200%, и Porsche - 180%. И тук сравнението е с малко бройки през 2019, но тенденцията е достатъчно очевидна. При Bentley скокът е 117%. Регистрациите на употребявани Rolls-Royce са били 0 тогава, и 9 сега.
Ако извадим нишовите играчи от сметката, най-силно се е повишило търсенето за Jeep - със 120%, по-нататък следват Hyundai - 113%, Dacia - 111%, Kia - 102%, Skoda - 67%, Volvo - 30%, Mercedes - 24%, и Nissan - 19%.
Търсенето на SUV расте с небивали темпове на вторичния пазар у нас. Модели като Jeep Grand Cherokee са утроили продажбите си
Най-съществен спад отчитат Alfa Romeo (-47%), Daihatsu (-87%), Subaru (-23%), Opel (-19%) и Mazda (-17%). Като цяло интересът към почти всички японски марки спада - намалели са регистрациите и на Mitsubishi и Honda, а при Suzuki и Toyota ръстът е символичен, много под средния за пазара и води до свиване на пазарния дял.
Най-продаваните марки и модели на старо в България (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2019: +1%
1% ръст от 2019 насам при 15% ръст на пазара като цяло значи, че делът на Suzuki намалява. Най-голям е интересът към SUV моделите на марката в малките градове и села. Grand Vitara, чието предлагане в Европа спря през 2014, е най-популярният модел, докато Swift, който водеше в миналото, продължава да отстъпва позиции.
Най-търсените модели:
Grand Vitara - 467
SX4 - 245
Swift - 228
Vitara - 178
Ignis - 94