Продажбата на автомобили в Европа днес изисква деликатен баланс. От една страна, автомобилите с двигател с вътрешно горене остават предпочитаният избор сред купувачите, като електрическите автомобили имат едва 15,3% пазарен дял през първите 4 месеца на годината. От друга страна обаче по-строгото законодателство принуждава производителите да ускорят внедряването на електрически превозни средства.
Именно в това се крие проблемът, категорични са в Kia, тъй като фаворизирането на която и да е от страните може да има обратен ефект. Карлос Лахоз, вицепрезидент по продажбите в Европа на компанията, обясни пред Automotive News Europe защо трябва да се избягва даването на приоритет на двигателите с вътрешно горене пред електрическите превозни средства или обратното:
„Ако разчитаме твърде много на автомобили с вътрешно горене, рискуваме да не постигнем целите за CO₂ и да се наложи да плащаме глоби. Ако прекалено много стимулираме продажбите на електрически превозни средства, в крайна сметка намаляваме маржовете си на печалба.“
В момента ЕС диша във врата на автомобилната индустрия с по-строги разпоредби за емисиите. Някои автомобилни производители, като Volkswagen и Renault, изразиха загриженост относно потенциалното плащане на милиарди евро глоби само през 2025 за превишаване на нововъведените ограничения. ЕС предостави на автомобилните производители допълнителни две години, за да постигнат тези цели, като изчисли емисиите от автопарка като средна стойност за периода 2025–2027, вместо да изисква спазване само през 2025.
Въпреки това автомобилните производители са изправени пред значителни затруднения. Шефът на Stellantis – Джон Елкан, наскоро заяви, че инженерите прекарват над 25% от работното си време единствено в това да гарантират, че автомобилите отговарят на все по-строгото законодателство. И това важи основно за стандартите за емисии, като нещата ще се усложнят допълнително, тъй като 2035 години наближава. Тогава ще влезе в сила забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ в държавите от ЕС.
Фокусирането върху електрическите превозни средства днес все още не е жизнеспособно решение. Лахоз признава, че EV все още не могат да се сравнят с рентабилността на моделите с ДВГ. Цените на батериите остават твърде високи, за да направят електрическите превозни средства финансово конкурентоспособни, така че Kia трябва да намери правилния баланс между бензиновите и електрическите превозни средства, за да поддържа устойчив бизнес. Компаниите все още са свободни да продават толкова бензинови и дизелови превозни средства, колкото искат в Европа, при условие че балансират тези продажби с plug-in хибриди и особено с електрически превозни средства, за да намалят средните емисии на автопарка.
Проблемът, повдигнат от Лахоз, не се отнася само за Kia, тъй като почти всички големи автомобилни производители са изправени пред същата дилема. Разработването на утрешните електрически превозни средства се финансира от печалбите от днешните автомобили с бензинови двигатели. Ценовият паритет между двете все още не е постигнат, с няколко изключения, ограничени предимно до китайските производители, които се възползват от по-ниските производствени разходи.
По отношение на продажбите Kia се представя изключително добре в Европа в наши дни, дори изпреварвайки някои от най-утвърдените имена на континента. Данните на ACEA за първите четири месеца на годината показват, че Kia държи 4,1% пазарен дял в региона на ЕС+ЕАСТ+Великобритания, изпреварвайки Ford (3,4%), Opel/Vauxhall (2,9%), Citroën (2,8%), Fiat (2,3%) и SEAT (1,7%). Всъщност, компанията дори се представя по-добре от по-големия си брат - Hyundai (3,9%).