Цените на автомобилите се покачват по целия свят, тъй като производителите са принудени да се съобразяват с по-строги правила за емисиите, разходи за електрификация, инфлация, тарифи и общ икономически срив. Така достъпните модели изчезват, но един производител успя да обърне сценария, при това на най-големия пазар в Европа – този в Германия.

Според данни на JATO Dynamics, същия този производител е успял да увеличи средната си цена на моделите си 48%, като същевременно увеличава продажбите с 19% на германския пазар. Въпреки че името на автомобилната компания не се съобщава, е посочена средна цена на сделката от около 15 000 евро, което подсказва, че става въпрос за Dacia.
Въпреки увеличението на цените през последните години гамата на румънския производител си остава най-достъпната във всеки ценови сегмент. Това се дължи на практичния подход на марката към технологиите, характеристиките и ценообразуването, което я прави особено привлекателна за практичните купувачи.

В Германия най-продавания автомобил в Европа за миналата година – Sandero, започва от 12 490 евро, доста под конкурентите в категорията на малките хечбеци. Spring EV тръгва от 16 900 евро, кросоувърът Jogger - от 17 990 евро, SUV Duster - от 18 990 евро, а по-големият SUV Bigster – от 23 990 евро. И точно това се харесва на потребителите, които искат достъпна кола без излишни екстри.
Успехът на Dacia е в рязък контраст с останалата част от германския пазар, който е под натиск. Проучването сочи, че цените на новите автомобили са скочили с 40% между 2019 и 2024, докато общият обем на продажбите е спаднал с 22%.

Най-големите спадове са в сегмента под 30 000 евро, където наистина достъпните опции бързо намаляват. За много потребители това означава разширяване на бюджетите за по-скъпи модели или пълно оттегляне от пазара на нови автомобили.
Голяма част от скока на цените се дължи на нарастващите разходи за електрификация, съчетани с по-широки икономически фактори. Германските и европейските купувачи сега имат по-голям избор между BEV, MHEV и PHEV от всякога, но тези задвижващи агрегати идват с повишаване на цените.

В същия петгодишен период нетните заплати в Германия са се увеличили със значителните 24%, но това не е било достатъчно, за да се справи с цените на автомобилите, което е довело до 11% спад в общата достъпност. В резултат на това повече купувачи се обръщат към финансиране, лизинг или пазара на употребявани автомобили. Пазарът на нови автомобили все още се развива, но по-малко хора могат да си позволят кола директно от магазина.
Проучването посочва дългосрочен проблем - автомобилните производители все повече разчитат на по-малка, по-богата група купувачи. С намаляването на обема и покачването на цените, кръгът от потенциални клиенти се стеснява. И ако достъпността продължава да изчезва, така се разрушава и основата за устойчив растеж.


0