Световният автомобилен пазар през 2024 г. демонстрира впечатляващ мащаб - повече от 74,6 милиона нови коли, продадени в повече от 100 марки по целия свят. Но въпреки обемите на продажбите, истинският показател за успех не е количеството, а печалбата от всеки продаден автомобил. И тук Ferrari държи водачеството, при това безапелационно.
Италианската марка е продала само 13 752 автомобила, но е спечелила 1,88 милиарда евро. Средно това прави 136 700 евро печалба от всяка кола - абсолютен рекорд. За сравнение, Porsche трябва да продаде 7,5 автомобила, за да получи същата печалба, Mercedes-Benz се нуждае от 24 автомобила, а Toyota - от цели 50.
И докато Toyota остава най-популярната марка в света (9,09 милиона продажби през 2024 г.), нейната нетна печалба от единица е 2710 евро. При Volkswagen тази цифра е още по-ниска - 2110 евро, въпреки обемите от почти 5 милиона автомобила.
Колко печели производител от продаден автомобил:
Ferrari - 136 700 евро
Porsche - 18 140 евро
Mercedes-Benz - 5690 евро
BMW - 4690 евро
Tesla - 3800 евро
Subaru - 3030 евро
Toyota - 2710 евро
Volvo - 2550 евро
Hyundai / Kia - 2430 евро
Honda - 2320 евро
На последните места в тази класация са стартиращите компании за електрически автомобили. Например, Lucid губи повече от 283 000 евро за всеки нов автомобил, Rivian губи 87 360 евро, а Nio - 14 310 евро. Дори с подкрепата на големи играчи, какъвто е случаят с Leapmotor и Stellantis, някои марки все още генерират загуби.