Печалбата на Volkswagen Group след данъчно облагане е спаднала с 40,6% до 2,18 млрд. евро през първото тримесечие на 2025. На пръв поглед може да се помисли, че този рязък спад се дължи на спад в продажбите, но това не е така. Доставките всъщност са се увеличили с 1,4% - до 2,13 млн евро. А парадоксалното е, че нарастващото търсене на електрически превозни средства се отразява негативно върху представянето на компанията.
Продажбите на електромобили са се увеличили повече от два пъти в Европа през първото тримесечие на 2025 (ръст от 113%) и са скочили с 51% в САЩ. Един от всеки десет автомобила, доставени от групата по целия свят до март, е електрически. Освен това поръчките за електромобили в Западна Европа са скочили с 64% през първите три месеца. ЕV вече представляват повече от 20% от всички продажби в Западна Европа. На целия континент Volkswagen е лидер в електрическия сегмент с дял от 26%.
Ръстът на електромобилите обаче означава по-ниски печалби, тъй като намалява оперативния марж от 6% на едва 3,7%. Според
Арно Антлиц, главен финансов директор и главен оперативен директор на Volkswagen Group, суровата реалност сочи, че електромобилите все още са значително по-малко печеливши от еквивалентните превозни средства с вътрешно горене. Той призна, че производителят на автомобили трябва да работи усилено, за да намали производствените разходи и да увеличи маржовете на моделите с нулеви емисии.
"Успехът на нашите електрически автомобили на пазара тежи на нашите резултати. Оперативният марж от около 4% ясно показва, че все още имаме значителна работа в тази посока. Предвид настоящата нестабилност на световната икономическа ситуация е още по-важно да се съсредоточим върху лостовете, които контролираме. Това означава, че трябва да допълним нашата широка гама от продукти с конкурентна ценова база, за да гарантираме успеха си на бързо променящите се световни пазари“, обяснява Антлиц.
Още през 2023 топ-мениджърът прогнозира, че паритетът между моделите с двигатели с вътрешно горене и електрическите превозни средства може да бъде постигнат до 2025. Новата цел вече е 2026, когато ще излезе ID.2, както и кросоувър на същата основа, който трябва да постигне рентабилността на T-Cross. В допълнение към тези два модела на VW, марките Cupra и Skoda ще стартират свои собствени версия, като всички са насочени към сегмента от 25 000 евро. За 2027 е планиран и ID.1 на цена от 20 000 евро.