IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кои са автомобилните производители с най-голяма доходност?

Ferrari очаквано е лидер, но третото място определено изненадва

Резултатите от световните продажби на автомобили през 2024 показват, че в индустрията настъпват много сериозни промени. Ясно е, че има разлики в производството и продажбите от САЩ и Европа към Китай, където вече предпочитат предимно местни модели.


графика, марж на печалба, най-печелившите компании


Какво показват финансовите резултати?

Миналата година световната автомобилна индустрия е продала около 73 милиона единици, генерирайки общи приходи от 2,38 трилиона евро. Средно това означава приходи от 32 548 евро за всяка продадена или доставена кола. Според официалните финансови отчети на 30-те анализирани компании общите приходи (основно парите, които производителите получават от продажбата на своите автомобили) са се увеличили с 2,4%.
    

КОМПАНИИТЕ С НАЙ-НИСЪК МАРЖ

10. Geely - 5,58%
9. Mitsubishi - 4,99%
8. Li Auto - 4,86%
7. Renault - 4,58%
6. Mazda - 4,01%
5. Ford  - 2,82%
4. Tata Group - 2,40%
3. Stellantis - 2,35%
2. Nissan - 1,22%
1. Great Wall - 0,87%

Това е забележителен ръст, като се има предвид, че тези компании като цяло са продали почти 50 000 бройки по-малко от предходната година. С други думи, увеличението на приходите може да се обясни с колебанията във валутните курсове и по-високите цени на автомобилите.

Ferrari продължава да е печатница за пари

За пореден път Ferrari доминира в класацията за рентабилност с впечатляващи резултати. През 2024 италианската компания има печалба 1,88 милиарда евро при общи приходи от 6,68 милиарда евро. Това означава, че малко над 28% от стойността на всеки автомобил се е превърнала в оперативна печалба. С други думи, Ferrari печели средно 136 671 евро за всеки автомобил, доставен през 2024.

Резултатът е още по-впечатляващ в сравнение с предходната година. През 2023 Ferrari спечели 117 927 евро на автомобил, което означава, че междувременно марката е успяла да увеличи маржа си с 16%. Лансирането на Purosangue увеличи печалбите в година, когато световната индустрия беше изправена пред големи предизвикателства.


Ferrari Purosangue


Suzuki е третият най-печеливш производител

Въпреки това, в реалния свят, където хората карат нормални автомобили, най-доброто представяне е това на Suzuki. Оперативният марж (тоест печалбата след приспадане на оперативните разходи) на японците се е увеличил от 8,5% през 2023 на 10,3%. Въпреки че изглежда като малка сума, това е най-голямото увеличение сред 30-те анализирани компании.

Така японският производител е третият най-печеливш в света след Ferrari и Porsche. И е друг пример за това как производител на автомобили може да бъде успешен, дори без да продава луксозни модели.


Suzuki Jimny Nomade


Stellantis е най-големият губещ

Тъй като записва спад на продажбите, Stellantis също регистрира голяма загуба на рентабилност. Маржът на концерна спадна от 11,8% през 2023 до 2,35% миналата година, което го прави най-лошият по отношение на промяната на маржа сред 30-те анализирани автомобилни производители. През 2024 този Stellantis e спечелил по 656 евро на доставен автомобил, което е с 82% по-малко в сравнение с резултатите от 2023.

Концерни като Porsche, BMW Group, Mercedes-Benz и Nissan също отчетоха големи спадове в оперативния марж.

0 от 500
  • #26
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 дни )
    Примерно защо навсякъде казват, че електрическата Toyota е копие на електрическото subaru, а никъде не пишат че електрическото subaru е копие на Toyota? Само в пропагандните статии на Toyota това е "обща разработка" от Toyota калниците , броните и емблемата, а от subaru всичко останало. Навсякъде се тръби, че Toyota вече е най-изоставащата технологично компания, която пести най-много от разработки на нови технологии, само троловете пропагандират че е технологичен лидер, който останалите следват
  • #25
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 дни )
    Дай правилните факти да ги коментираме? Или дискусиите не са ти по вкуса, защото фактите пречат на пропагандата? Както винаги крадецът гледа да се измъкне с фразата "дръжте крадеца". В случая лъжеца с фразата "дръжте лъжеца".
  • #24
    0 rate up comment 9 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 3 дни )
    Хех, Тротинетка, представям си какъв пропаганден компот ти е в главата, щом един фактологично верен въпрос не можеш да зададеш. Зомбирана маймунка, ха-ха-ха-ха!
  • #23
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 дни )
    Но да се върнем на темата на статията. Най-вече искам да коментираш как Toyota си отхапа пръста за да се нахрани, за да не си разваля финансовия отчет Като вземе тези няколко милиарда от печалбата, докато само за супер компютъра Тесла взе около 10 милиарда от оперативната печалба плюс собствени инвестиции в електромобили, вместо да ги купи на готово от subaru или трето разряд на китайска фирма, като им сложи лого Toyota за да пести пари без грам развитие за последните 10 години?
  • #22
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 дни )
    Защо Toyota постоянно реве че има недостиг на батерии в световен мащаб и това е причината да произвеждат хибриди? След като толкова добре владеят веригите си за доставки, защо се налага техните клиенти да чакат по девет месеца за доставка на автомобил заради проблеми с веригите за доставки и недостатъчния производствен капацитет? Защото сега не са проектирали самостоятелно нито един електромобил и дори хибридите разработват с помощта на ... Китайците?
  • #21
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 дни )
    А ти какво ще кажеш за това че докато Тесла произвеждаше 2 милиона автомобила годишно и допълнително Не знам си колко гигават часа батерии за съхранение на енергия, като всички производители на батерии в света и се молят да и продават батерии, никой не иска да продаде на Toyota батерии дори за 10 000 електромобила, а едва намери батерии от два различни доставчика, които бяха толкова качествени, че не искаха да се зареждат при отрицателни температури?
  • #20
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 3 дни )
    Ха-ха-ха, Тротинетка "Тесла произвежда 100% от батериите си. Пак бъркаш батерии с батерийни клетки." И каква ще да е тая вертиаклна интеграция при която 80% от батериите, т.е. клетките са от външен доставчик, при това произведени по технологии от които Тесла няма и понятие? Пак се опита да кажеш нещо умно, но както обикновено пак само стана за смях!
  • #19
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 3 дни )
    Ха-ха, Тротинетка, Тойота все още притежава контролния дял в Дензо, който между другото е много по-голям от делът от Тесла, който се притежава от борда на Тесла, включително лъжлив нагъл Илон. Т.е. може да се каже че Дензо е в много по-голяма степен под контрол на Тойота отколкото Тесла е под контрол на лъжлив нагъл Илон. Същото е и с Аисин и другите големи компании произлезли от Тойота и част от Тойота груп.
  • #18
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 дни )
    А относно веригата до за доставки, какво ще стане ако Тесла или още по-лошо някоя китайска компания купи по-голям дял от denso, айсин и другите доставчици на Toyota и пренасочи производството им към своите компании? Не е като да не се е случвало с немска фирма за производство на автоматизирани поточни линии, които забавиха поръчката на Тесла, защото mercedes и BMW им или по-важни клиенти. Или пък превозваческа фирма с автовози, които пак бяха дали предимство на Европейски компании.
  • #17
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 дни )
    А това за производството на батерии сме го дъвкали прекалено дълго за да продължаваш да ВЯРВАШ, че някой друг произвежда батериите на Тесла. Тесла произвежда 100% от батериите си. Пак бъркаш батерии с батерийни клетки. Това е като да го бъркаш автомобил с автомобилна гума. А Toyota има толкова добре изградена верига за доставки на клетки, че клиентите се налага да чакат по девет месеца, а за старта на производство на bz4x , не можаха да намерят клетки за 10 000 електромобила от един доставчик