Резултатите от световните продажби на автомобили през 2024 показват, че в индустрията настъпват много сериозни промени. Ясно е, че има разлики в производството и продажбите от САЩ и Европа към Китай, където вече предпочитат предимно местни модели.
Какво показват финансовите резултати?
Миналата година световната автомобилна индустрия е продала около 73 милиона единици, генерирайки общи приходи от 2,38 трилиона евро. Средно това означава приходи от 32 548 евро за всяка продадена или доставена кола. Според официалните финансови отчети на 30-те анализирани компании общите приходи (основно парите, които производителите получават от продажбата на своите автомобили) са се увеличили с 2,4%.
10. Geely - 5,58% |
Това е забележителен ръст, като се има предвид, че тези компании като цяло са продали почти 50 000 бройки по-малко от предходната година. С други думи, увеличението на приходите може да се обясни с колебанията във валутните курсове и по-високите цени на автомобилите.
Ferrari продължава да е печатница за пари
За пореден път Ferrari доминира в класацията за рентабилност с впечатляващи резултати. През 2024 италианската компания има печалба 1,88 милиарда евро при общи приходи от 6,68 милиарда евро. Това означава, че малко над 28% от стойността на всеки автомобил се е превърнала в оперативна печалба. С други думи, Ferrari печели средно 136 671 евро за всеки автомобил, доставен през 2024.
Резултатът е още по-впечатляващ в сравнение с предходната година. През 2023 Ferrari спечели 117 927 евро на автомобил, което означава, че междувременно марката е успяла да увеличи маржа си с 16%. Лансирането на Purosangue увеличи печалбите в година, когато световната индустрия беше изправена пред големи предизвикателства.
Suzuki е третият най-печеливш производител
Въпреки това, в реалния свят, където хората карат нормални автомобили, най-доброто представяне е това на Suzuki. Оперативният марж (тоест печалбата след приспадане на оперативните разходи) на японците се е увеличил от 8,5% през 2023 на 10,3%. Въпреки че изглежда като малка сума, това е най-голямото увеличение сред 30-те анализирани компании.
Така японският производител е третият най-печеливш в света след Ferrari и Porsche. И е друг пример за това как производител на автомобили може да бъде успешен, дори без да продава луксозни модели.
Stellantis е най-големият губещ
Тъй като записва спад на продажбите, Stellantis също регистрира голяма загуба на рентабилност. Маржът на концерна спадна от 11,8% през 2023 до 2,35% миналата година, което го прави най-лошият по отношение на промяната на маржа сред 30-те анализирани автомобилни производители. През 2024 този Stellantis e спечелил по 656 евро на доставен автомобил, което е с 82% по-малко в сравнение с резултатите от 2023.
Концерни като Porsche, BMW Group, Mercedes-Benz и Nissan също отчетоха големи спадове в оперативния марж.