Сервизната акция за модели на Citroen и DS във Франция заради автомобили от двете марки, оборудвани с опасни въздушни възглавници на японската компания Takata, не са единствените последствия от един от най-големите скандали в историята на автомобилната индустрия в последните месеци.
Както е известно, Takata фалира още през 2017 година, след като срещу нея бяха заведени огромен брой дела заради загинали или тежко ранени хора след инциденти с въздушни възглавници, производство на японската компания. Сервизните кампании на модели на различни производители продължават по света, тъй като данните сочат, че над 105 млн превозни средства са оборудвани с опасните предпазни устройства.
Само преди дни в Австралия е обявено изтегляне на 2947 бройки от BMW 3-Series, произведени през периода 2010-2012 и оборудвани със спортен пакет. На тях са поставени въздушни възглавници Takata PSDI-5, които са част от специален пакет, включващ надстройка на спортен волан. И при евентуално активиране на еърбега заради огромно вътрешно налягане може да се стигне до изплащане на метални фрагменти в лицето на водача. А това ще доведе до тежки наранявания или смърт на шофьора.
В Австралия е имало един смъртен случай и три сериозни наранявания, свързани с дефектни въздушни възглавници Takata от началото на националната кампания за изтегляне от пазара през 2018 г., но нито една от тях не е свързана с BMW 3-Series.
В същото време обаче в други региони на света продължават да се движат милиони автомобили, оборудвани с опасните въздушни възглавници. При инцидент във Филипините чуждестранен турист е тежко ранен, след като еърбегът на взетата от него под наем Honda City се е активирал и е пробил картоидната артерия. Мъжът е оцелял по чудо, но остава инвалид, а семейството му съди Honda за сериозно обезщетение.
Проблемът с Takata засяга именно по-слаби развити държави, където нареждания за изтегляне от пазар и посещение в сервиза за смяна на въздушните възглавници се пренебрегват масово. При някои марки броят на ремонтираните автомобили е под 50%, което се превръща в сериозен проблем за автомобилните компании, тъй като Takata официално е фалирала. И при инцидент пострадалите търсят отговорност от производителя на превозното средство.
Смъртоносните въздушни възглавници на Takata са инсталирани в модели на Mercedes-Benz, BMW, Subaru, Mazda, Mitsubishi, Ford, Chrysler, Kia, Hyundai, Volkswagen, Audi, Nissan, Jaguar, Jeep, Land Rover, Toyota. Lexus и други производители.