Продажбите на електрическите превозни средства намаляват. Клиентите продължават да се отдръпват от електромобилите, тъй като все повече държавни организации постепенно се отказан от прекалено амбициозните си стандарти за икономия на гориво. Съответно автомобилните компании обявяват големи инвестиции в бензинови и хибридни силови агрегати, тъй като пазарът се променя.
Въпреки това, много компании все още търсят начини да се откажат от бензина, като BMW е една от тях. Наред с Honda, Hyundai и Toyota, баварците все още вярват, че водородът може да бъде сериозен източник на задвижване на превозни средства през следващото десетилетие. Компанията дебютира с прототип на водородни горивни клетки iX5 през 2024 и обещава нов SUV, задвижван с водород, само след няколко години.
„Времето е подходящо“ за водород
Според главния мениджър на програмата за водородни технологии - д-р Юрген Гулднер, цитиран от Driving Hydrogen, „BMW напредва с плановете си за производство на автомобили с горивни клетки.”
Първото водородно превозно средство на германския автомобилен производител е планирано да пристигне през 2028 и вероятно ще бъде базирано на следващия популярния SUV X5. Досега BMW никога не е имало серийно превозно средство с водородни горивни клетки – само прототипи.
„Вярваме, че времето е подходящо. Тъй като сме пионери както в технологиите за електрически батерии, така и в технологиите за водород, ние сме готови да поемем водеща роля“, коментира д-р Гулднер.
Той отбелязва, че водородната инфраструктура се подобрява на ключови пазари в Европа, Япония и Корея. Това би могло да стимулира автомобилните производители да разработват водородни превозни средства с по-висока скорост, тъй като, както твърди Гулднер, „водородът може да предложи най-доброто от двата свята“.
„Водородните превозни средства]предлагат електрическо шофиране – тихо, с нулеви емисии, незабавен въртящ момент, но в същото време могат да се зареждат за три или четири минути, като автомобил на бензин... Водородът решава спретнато проблемите със зареждането“, обяснява експертът.
В момента BMW работи в тясно сътрудничество с Toyota в разработването на превозни средства с водородни горивни клетки - прототипът iX5 се захранва от горивни клетки на Toyota. Това партньорство ще продължи и през 2028 за разработването на първото серийно превозно средство с горивни клетки на BMW.
„За модела от 2028 разширяваме сътрудничеството си, като работим в тясно сътрудничество с Toyota по цялостния дизайн на системата с горивни клетки, за да се възползваме от икономиите от мащаба“, разкрива Гулднер.
Наистина ли е време за водород?
Автомобилните производители изследват водородното задвижване от десетилетия, без реални резултати. Компании като Honda и Toyota произвеждат превозни средства с водородни горивни клетки за ограничени пазари, но те не се радват на сериозно търсене. По-голямата част от успеха с водорода е в сектора на тежкото оборудване.
С отмяната на регулациите и автомобилните производители, пренасочващи инвестиции от електрически превозни средства към други форми на задвижване – включително компании като Honda и Toyota, тези, които вече са инвестирали в производството на водородни горивни клетки, биха могли да видят това като възможност да увеличат усилията си.
Както спомена Гулднер, все повече водородни станции се появяват в световен мащаб с нарастването на инвестициите. Австралия наскоро откри първата си обществена станция за зареждане с водород, докато инвестиция от 30 милиона долара ще доведе до изграждането на една от първите зелени водородни станции в Бразилия.
В Европа пазарът на водород като цяло е оценен на 77,8 милиарда долара през 2024, но се очаква това да скочи до 83,6 милиарда долара до края на тази година и да достигне 149,3 милиарда долара до 2033, до голяма степен благодарение на Зелената сделка и стратегията за водород на Европейския съюз, която цели 40 гигавата електролизатори за възобновяем водород до 2030.
Междувременно Германия, Франция и Испания в момента са начело на приемането на водород, като тези три страни представляват над 50 процента от настоящия водороден капацитет в Европа.
BMW все още инвестира сериозно в електрически превозни средства, като следващото поколение електрически превозни средства на германския автомобилен производител се стремят към пробег от 1000 км с едно зареждане. Но главният изпълнителен директор Оливер Ципсе също не е непременно убеден, че изцяло инвестирането в електрически превозни средства е решението. Наскоро той заяви, че „едностранчивите регулации, които ограничават предлагането“, водят до „задънена улица“.