Toyota Motor и BMW ще разширят партньорството си в превозните средства с горивни клетки, тъй като двата автомобилни гиганта ги виждат като перспективни екологични модели от следващо поколение на фона на забавящия се растеж на търсенето на електрически превозни средства, съобщава японското издание Nikkei.
BMW има за цел да започне масово производство на модел превозно средство с горивни клетки след няколко години. Германската компания ще подпише меморандум с японския производител за разработка на нови превозни средства с горивни клетки, които работят с електричество, генерирано чрез химичната реакция на водород и кислород.
Двете компании стартираха партньорство при водородните автомобили още през юни 2012 г., в което ролята на Toyota беше ограничена до доставка само на ограничен брой компоненти. Новото споразумение обаче предвижда японската компания да достави на BMW още ключови компоненти за превозните средства, включително резервоари за водород и системи с горивни клетки. След това BMW ще използва собствена EV технология, като задвижващи системи, за производството на останалата част от автомобила.
BMW вече разработи концептуален модел превозно средство с горивни клетки - iX5 Hydrogen, който е оборудван с два резервоара за водород и има пробег от повече от 500 км, заедно с възможност за бързо зареждане за три до четири минути. Концептуалното превозно средство е базирано на големия SUV X5 на BMW.
BMW планира да започне масово производство на iX5 Hydrogen до няколко години. Чрез пълното включване на системата с горивни клетки на Toyota, баварският концерн ще може да намали разходите за разработка и производство.
В същото време Toyota е лидер в масовото производство на автомобили с горивни клетки. Тя пусна свой собствен модел - Mirai, през 2014 г., изпреварвайки своите конкуренти по света. Въпреки това, тъй като цената на Mirai надхвърля 48 000 долара в Япония, водородните автомобили се налагат трудно сред потребителите. Toyota и BMW се стремят да намалят цената на превозните средства с горивни клетки, като споделят ключовите компоненти, които представляват голяма част от разходите.
Предвижда се също така обновеният съюз между два от водещите автомобилни производител да включва сътрудничество в развитието на инфраструктурата за доставки на водород в Европа. Според Европейската асоциация на производителите на автомобили в цяла Европа има само 270 станции за зареждане с водород, много по-малко от 632 000 обществени станции за зареждане на EV на Стария континент.