IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Скритата цена, която плащаме за китайски коли

Аlтомобилите им са като телефоните - обновяват се скоростно и стойността рязко пада

Китайските марки се развиват с бясна скорост, пускайки нови и нови подобрения много по-бързо от традиционните производители. Благодарение на това, колите им обикновено са в крак с последните новости, но малко парадоксално  - това създава два проблема.


Китайски коли

От една страна, толкова честото пускане на подобрения означава, че предишните модели остаряват твърде бързо, защото се заменят с по-добри. От друга страна, това гарантира по-голяма амортизация. През последните 2-3 години в Европа вече има доста китайски марки и спецовете коментират силните им страни, но и слабите.

На традиционните марки обикновено отнемат много време, за да оправят нещо, дори да е наглед по-дребно. Например, Volkswagen с бутоните на волана. Понякога дори не го правят - били квадратни, ами голяма работа. Китайските компании, от друга страна, въвеждат подобрения в автомобилите си за рекордно кратко време. Само вижте колко бързо беше обновен Omoda 5, модел, който беше актуализиран само няколко месеца след дебюта си в Европа.
Тази изключителна бързина на реакция позволява на китайските марки да имат силно актуализирани гами, които като цяло са технологично най-съвременни.

Но това носи скрита цена, която клиентите плащат. По-скоро има две „недостатъци“: прекомерна амортизация и преждевременно остаряване.
Факт, който VN Express International е установила в проучване , базирано на данни, получени от платформата за употребявани автомобили Oto.com.vn. Проучването се фокусира върху виетнамския пазар, но може да бъде перфектно експонирано и към всеки европейски.


Китайски коли


Според VN Express International - няколко китайски автомобила са загубили много повече стойност от своите японски и южнокорейски аналози през същия период. Те вземат за ориентир MG 5, MG ZS и MG HS, като правят в сравнение с Kia K3, Hyundai Creta и Hyundai Tucson. Стойността на MG HS пада с 33% от 2022 до 2024 година. Hyundai Tucson, един от преките му конкуренти, губи 17% от стойността си. Кажи речи двойно по-малко.

"Купувачите предпочитат сигурни варианти, когато става въпрос за употребявани автомобили, за да си осигурят стабилност, и често се обръщат към японски и южнокорейски марки“, каза пред VN Express International Ан Дунг, мениджър в дилърство на употребявани автомобили. Той добави, че китайските марки все още имат по-лоша репутация от тези от Япония и Южна Корея. "Огромните отстъпки, които китайските марки предлагат за своите автомобили, също влияят на стойността им при препродажба. Резките намаления на цените често водят до по-рязко обезценяване“, отбелязва Дунг.

Китайските автомобили вероятно ще запазват стойност по-плавно с течение на времето, но сега те се обезценяват повече от другите. И не става въпрос само за цена. Защото автомобилите Dacia също са достъпни, но си струват пари на пазара втора ръка. И то до такава степен, че е една от марките с най-малко обезценяване на пазара.

Отчасти, сривът при китайските автомобили е свързано с бързото време за реакция. Ако даден модел се актуализира за рекордно кратко време и се подобри значително, старата му версия автоматично губи голяма част от стойността си. Това е проблем, пряко свързан с преждевременното остаряване. Вярно, че начинът на мислене, когато става въпрос за покупка на автомобил, се е променил много. Все повече хора избират други опции като например гъвкави схеми или лизинг. Следователно, много хора нямат същите притеснения, че една кола „остарява“ скоро след покупката си, просто защото ще я сменят с друга след 3 години, например. Но остават достатъчно купувачи с едно наум, защото взимат с дългосрочна перспектива.


Китайски коли


Проблемът засяга преди всичко електрическите автомобили. Тези модели светкавично се заменят от по-мощни, с по-добри динамични характеристики, по-голяма автономност, по-голяма мощност на зареждане и повече оборудване.

В известен смисъл явлението е сравнимо с това, което се случва в индустрията за мобилни телефони. Един топ модел от тази година е остарял на следващата година. И губи много от цената. Автомобилите просто следват телефоните в това отношение, поне що се отнася до Китай, където са майстори и на двата продукта.

0 от 500
  • #23
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До ххх ( преди 2 седмици )
    Знаеш ли, че едни от най-големите инвеститори в mercedes са китайци? Volvo? MG?Така че не гледай толкова повърхностно на нещата!
  • #22
    4 rate up comment 1 rate down comment
    ххх ( преди 2 седмици )
    Който има пари за изхвърляне да си купува кола от тему. Аз наскоро си смених колата с дизелова и ми върши чудесна работа поне 6-7 години планирам да си я карам. . Части има, сервизна мрежа има . Да гадаем дали аджеба след време ще има само китайски коли по света е безмислено, дано не стане така защото ще означава че Европа ще мине към третия свят.
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Доколкото ми е известно самсунг, апъл все още не са фалирали и си произвеждат телефони дори са все още лидери просто защото хората пробваха Шаоми, опо , виво и стотиците други неизвестни марки телефони и се убедиха че след година ползване стават само за кошчето за рециклиране. Не знам защо е цялата тази пропаганда но никой нормален в Европа или щатите не си влага парите в китайска кола
  • #20
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Между другото, запиши си го. Ако Тесла продължи да се бави, също може да бъде изядена, въпреки че в момента е най-скъпата "автомобилна" компания в света
  • #19
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Дали ще е Тесла , xiaomi или марка, която още не съществува, но до забраната на ДВГ през 2035 (дори да я отменят) редица европейски марки или ще се фалирали/купени или ще се изгубили огромна част от пазарния си дял и имидж, точно както европейската марка nokia продължава да съществува на хартия! Бавните риби ще бъдат изядени!
  • #18
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 16 ( преди 2 седмици )
    Пак правиш грешни взаимо връзки! Всъщност електромобилите ще унищожат европейските автомобилни компании, а не Тесла. Точно както смартфоните, а не iPhone унищожиха най-великата европейска компания за производство на смартфони в световен мащаб nokia. Продължаваш да свързваш технологии с марки или личности и да не виждаш контекста!
  • #17
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Хахохи ( преди 2 седмици )
    Момента е много важен, китайските коли са на ниво, но само като визия! Дали това ще остане така, не зная, но ако продължават в същи дух не виждам какво може да ги спре. Предлагат ми нещо по-добро, на по-добра цена... ми не всички караме поръчкови мерцедеси или ферарита. Истината, е че европейските марки загубиха пазара в Китай, а какво ще стане в Европа... на есен заработва завода на byd...
  • #16
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Абе, Митьо, нали преди 5 години така ни разправяше как Тесла ще фалират почти всички производители? Щяха да произвеждат десетки милиони коли, да струват трилиони, енергийна компания щяха да са и още какво ли не. А, у, превземане на Марс, Венера и Цялата Вселена през тунели, само дето към днешна дата има само едно голямо "Пръъъъц!". Обаче за китайците ще ти се сбъдне прогнозата, нали, бе философе?
  • #15
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Китайците с един замах - 5-минутно зареждане за 520 км, унищожиха водородното бъдеще. С или без субсидии! При тях субсидиите работят! При нас са яма. Бездънна яма.
  • #14
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Също така ще разберете и защо преди да тръгнеш да катериш стълбата на успеха, трябва много да внимаваш преди това да си я опрял на правилната страна. Японското правителство също изсипа милиарди за водородни технологии. За разлика от ниско лихвените заеми и данъчни облекчения за китайските фирми, японското правителство даде тези милиарди в кеш и безвъзмездно, но практически полза от тях няма! Освен че са първенци в безперспективна технология!