IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Скритата цена, която плащаме за китайски коли

Аlтомобилите им са като телефоните - обновяват се скоростно и стойността рязко пада

Китайските марки се развиват с бясна скорост, пускайки нови и нови подобрения много по-бързо от традиционните производители. Благодарение на това, колите им обикновено са в крак с последните новости, но малко парадоксално  - това създава два проблема.


Китайски коли

От една страна, толкова честото пускане на подобрения означава, че предишните модели остаряват твърде бързо, защото се заменят с по-добри. От друга страна, това гарантира по-голяма амортизация. През последните 2-3 години в Европа вече има доста китайски марки и спецовете коментират силните им страни, но и слабите.

На традиционните марки обикновено отнемат много време, за да оправят нещо, дори да е наглед по-дребно. Например, Volkswagen с бутоните на волана. Понякога дори не го правят - били квадратни, ами голяма работа. Китайските компании, от друга страна, въвеждат подобрения в автомобилите си за рекордно кратко време. Само вижте колко бързо беше обновен Omoda 5, модел, който беше актуализиран само няколко месеца след дебюта си в Европа.
Тази изключителна бързина на реакция позволява на китайските марки да имат силно актуализирани гами, които като цяло са технологично най-съвременни.

Но това носи скрита цена, която клиентите плащат. По-скоро има две „недостатъци“: прекомерна амортизация и преждевременно остаряване.
Факт, който VN Express International е установила в проучване , базирано на данни, получени от платформата за употребявани автомобили Oto.com.vn. Проучването се фокусира върху виетнамския пазар, но може да бъде перфектно експонирано и към всеки европейски.


Китайски коли


Според VN Express International - няколко китайски автомобила са загубили много повече стойност от своите японски и южнокорейски аналози през същия период. Те вземат за ориентир MG 5, MG ZS и MG HS, като правят в сравнение с Kia K3, Hyundai Creta и Hyundai Tucson. Стойността на MG HS пада с 33% от 2022 до 2024 година. Hyundai Tucson, един от преките му конкуренти, губи 17% от стойността си. Кажи речи двойно по-малко.

"Купувачите предпочитат сигурни варианти, когато става въпрос за употребявани автомобили, за да си осигурят стабилност, и често се обръщат към японски и южнокорейски марки“, каза пред VN Express International Ан Дунг, мениджър в дилърство на употребявани автомобили. Той добави, че китайските марки все още имат по-лоша репутация от тези от Япония и Южна Корея. "Огромните отстъпки, които китайските марки предлагат за своите автомобили, също влияят на стойността им при препродажба. Резките намаления на цените често водят до по-рязко обезценяване“, отбелязва Дунг.

Китайските автомобили вероятно ще запазват стойност по-плавно с течение на времето, но сега те се обезценяват повече от другите. И не става въпрос само за цена. Защото автомобилите Dacia също са достъпни, но си струват пари на пазара втора ръка. И то до такава степен, че е една от марките с най-малко обезценяване на пазара.

Отчасти, сривът при китайските автомобили е свързано с бързото време за реакция. Ако даден модел се актуализира за рекордно кратко време и се подобри значително, старата му версия автоматично губи голяма част от стойността си. Това е проблем, пряко свързан с преждевременното остаряване. Вярно, че начинът на мислене, когато става въпрос за покупка на автомобил, се е променил много. Все повече хора избират други опции като например гъвкави схеми или лизинг. Следователно, много хора нямат същите притеснения, че една кола „остарява“ скоро след покупката си, просто защото ще я сменят с друга след 3 години, например. Но остават достатъчно купувачи с едно наум, защото взимат с дългосрочна перспектива.


Китайски коли


Проблемът засяга преди всичко електрическите автомобили. Тези модели светкавично се заменят от по-мощни, с по-добри динамични характеристики, по-голяма автономност, по-голяма мощност на зареждане и повече оборудване.

В известен смисъл явлението е сравнимо с това, което се случва в индустрията за мобилни телефони. Един топ модел от тази година е остарял на следващата година. И губи много от цената. Автомобилите просто следват телефоните в това отношение, поне що се отнася до Китай, където са майстори и на двата продукта.

0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Тоест според тебе xiaomi засега фалира всички марки, които произвеждат телефони и сега ще започне да фалира и автомобилните марки които са създадени преди векове както фалира европейската nokia, която беше създадена преди почти два века, въпреки че xiaomi е марка на 15 години? Малко по-малко ще започнете да разбирате, че в днешния свят бързите риби изяждат бавните, а не големите тлъсти риби да изяждат малките!
  • #12
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Китайците ще направят с колите това което направиха с телефоните. Първо ще свалят цените докато не фалират всички (могат да разчитат на чичо Си за това, той ще ги боцка със стотици милиарди годишно, за да фалират конглокентите си). После ще ги вдигнат на нивото на всички останали (или 5-10 % под тях), но вече на пазара ще са преобладаващо китайски марки, или некитайски Made in China, което е същото. В момента абсолютно същото е положението при телефоните. Всичко е Made in China/Vietnam...
  • #11
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тук ги хвалим Алиекспрес колите , но колко от пишещите тук си купиха ?Тези които познавам да са купили китайско - двама с MG, омода и донгфенг казват че няма да повторят. Аз лично в следващите 10 години не бих рискувал. По нататък знаеш ли - ако почнат да правят по добри коли от Лексус и Мерц може би
  • #10
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За китаецът общо взето не съществува понятието "анализ на грешките". Той е свикнал като продукта му даде грешка и клиента се оплаче да го замени с нов. Ама това работи при продукти с надценки в стотици проценти и ниска себестойност. При автомобилите нито себестойността е ниска, нито надценката е голяма, нито могат да се заменят лесно чисто физически. И в тази ситуация няколко процента брак си стават проблем. Другите производители да не би да не оптимизират до откат?
  • #9
    2 rate up comment 6 rate down comment
    До РУК ( преди 1 месец )
    Ти сериозно ли казваш, че 1300 киловата зареждане, което прави зареждането на електромобил приблизително толкова бързо колкото бензинов, е нищо ново и европейците го владеят от години? Казваш че това е нещо безсмислено и няма нужда да си продаваш електрическата Toyota която зарежда със 130 kW? Защото времето за зареждане е без значение, но надписа на капака има огромно значение, особено ако се казва Toyota?
  • #8
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Китайците дори в момента да нямат ще направят добри коли, просто процесите и начина на работа в старите производители и муден и без иновации, докато при китайците е точно обратното.
  • #7
    10 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 1 месец )
    И какви толкова нововъведения пускат?Скачащо окачване - в един модел,дето струва майка си и баща си и няма смисъл от него!Спуснатия от партията 1,5 ДВГ.Пробега на колите за износ от години си седи на 400-500км.Хвалят някакви за местния пазар с 800-900км ама по техния тест и не се изнасят да не им се смеят!Скоростните кутии рядко нацелват нужната предавка,а системите за асистенция по-скоро ще убият някой,вместо да спасят живот.В БГ китайки вече бол,тествайте,споделете,ама истина не платени статии
  • #6
    9 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 1 месец )
    Разликата между телефона и колата е, че едното се сменя на година-две,често безплатно с преподписване на договора,другото се сменя на 5-10 години.В едно семейство има 4 телефона и 3 таблета,но една до две коли.Един телефона сменя собственика веднъж до два пъти през цикъла си на живот.Колата над 5 пъти.Остатъчната стойност за вторичния пазар е важен фактор за да има добър първичен пазар на колите.MG EHS като ново струваше 36К Евро,на 2 години и под 30к км е 16К Евро ... и никой не ги купува
  • #5
    4 rate up comment 11 rate down comment
    До 3 ( преди 1 месец )
    Не го мисли китайца! Цената на най-евтиния електромобил започва от две средни или пет минимални заплати за едногодишната средна заплата си купуват висок клас чисто нов автомобил
  • #4
    3 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Краткия прочит на статията. Китайците купуват много по-добри модели от европейските на два пъти по-ниски цени чисто нови И на още по-добри цени втора ръка, защото китайца не е *** да кара остарял две годишен автомобил!