IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

От какво страда 1,0-литровият EcoBoost на Ford

Основният проблем на популярният мотор беше решен

От въвеждането си в употреба през 2012 година - двигателят 1.0 EcoBoost на Ford привлече вниманието на автомобилния свят. Моторът се превърна се в истински бестселър на европейския пазар.


1.0 EcoBoost


Компактен двигател, само с три цилиндъра и работен обем от 1000 куб. см, способен да осигури мощност, сравнима с агрегати с по-голям работен обем, но с нисък разход на гориво и емисии.  Техническите иновации и брилянтните характеристики му спечелиха множество международни награди, включително престижната титла „Международен двигател на годината“ в продължение на няколко поредни години.

Характеристиките

Успехът на 1.0-литровия EcoBoost се основава на серия от авангардни технически решения, внедрени по време на дебюта му. Основните характеристики включват:

- Трицилиндрова архитектура: намалява размера, теглото и вътрешното триене.

- Турбокомпресор: от съществено значение за осигуряване на стабилен въртящ момент от ниски обороти и висока мощност.

- Директно впръскване на бензин: оптимизира горенето, подобрява ефективността и намалява емисиите.

- Ангренажен ремък в маслена баня: намалява триенето и шума в сравнение с традиционните сухи ремъци и теоретично има по-дълги интервали на смяна.
 
- Изпускателен колектор, интегриран в главата на цилиндра: позволява по-бързо загряване на двигателя и каталитичния конвертор, подобрявайки ефективността при студен старт и допринасяйки за охлаждането на отработените газове за оптимизиране на работата на турбокомпресора.

 - Лекота: с чугунен цилиндров блок (за бързо загряване) и глава от алуминиева сплав. Чистото тегло на двигателя е около 97 кг.

 - Универсалност: предлага се в различни нива на мощност (обикновено 100 к.с., 125 к.с., 140 к.с.), а по-късно и в меки хибридни версии до 170 к.с..

 - Деактивиране на цилиндри: В най-новите версии е въведена технология за деактивиране на един цилиндър при частични натоварвания, за да се намали допълнително разходът на гориво.


Ford Focus

На кои модели е монтиран

Тази невероятна гъвкавост позволи на Ford да монтира 1.0 EcoBoost на голям брой модели (това е и тайната на широкото му разпространение). От най-малките градски автомобили до компактните търговски превозни средства. Това е списъкът с превозни средства , на които може да се намери в различните му версии:

85 к.с.: Ford Focus

100 к.с.: Ford Focus, Ford C-Max, Ford B-Max, Ford Fiesta, Ford EcoSport, Ford Transit Courier

125 к.с.: Ford Focus, Ford C-Max, Ford B-Max, Ford Fiesta, Ford EcoSport, Ford Mondeo, Ford Tourneo Courier, Ford Transit Courier

125 к.с. MHEV: Ford Puma, Ford Fiesta, Ford Focus

140 к.с.: Ford Fiesta, Ford Focus

155 к.с. MHEV: Ford Puma, Ford Fiesta, Ford Focus

170 к.с. MHEV: Ford Puma.

Проблемите

Въпреки многобройните заслуги и признания, през годините се появиха някои големи проблеми при част от двигателите 1.0 EcoBoost. Те породиха безпокойство сред собствениците и дебати в сектора.

- Ангренажен ремък в маслена баня.

Ремъкът, работещ потопен в моторно масло, в някои случаи показва признаци на преждевременно износване. Основната причина изглежда е замърсяването на двигателното масло с частици от самия ремък или използването на смазочни материали, които не отговарят на спецификациите на Ford. Това влошаване може да доведе до скъсване на ремъка или  (по-често) до запушване на тръбата за засмукване на маслената помпа. Пряката щета е недостатъчно или липсващо смазване, което може да причини много сериозни и скъпи повреди на двигателя, чак до бракването му.

Впоследствие Ford актуализира спецификациите на маслата и в някои случаи въведе технически промени. И дори кампании за изтегляне от пазара или удължаване на гаранцията, за да се справи с проблема при определени производствени партиди. Първоначално производителят декларира живот на ремъка от 240 000 км или 10 години, но по-късно преразгледа интервалите, като ги намали до 150 000 км или дори по-малко, в зависимост от употребата. При някои критични условия първите признаци могат да се появят още около 100 000 км. поддръжка. Така че използването на правилното масло и спазването на интервалите за смяна са от решаващо значение.

 - Проблеми с прегряването и охладителната система.

Има съобщения за прегряване на двигателя. Може да има няколко причини, включително течове в охладителната верига, неизправни термостати или проблеми с гарнитурата на главата. Някои доклади сочат малка пластмасова тръба за обезвъздушаване на разширителния съд. Високите температури на отработените газове, типични за двигателите с директно впръскване и турбокомпресор, също могат да натоварят компонентите на охладителната система.

 - Преждевременно износване и повреда на турбината.

Въпреки че са по-рядко срещани от проблемите с ремъка в маслената баня, се съобщават случаи на неизправност или преждевременна повреда на турбокомпресора.


Ford Fiesta

 - Маслена помпа

Често свързан с износването на ремъка в маслената баня, ремъкът, предназначен за маслената помпа (също в маслена баня) или нейния обтегач, също може да създадат проблеми. Така прецакват налягането на маслото в двигателя.

От ремък до верига (но не при всеки мотор)

Признавайки проблемите, Ford започна да работи за решаването им. За начало ремъкът в маслена баня беше сменен с верига, започвайки през 2018 година. Актуализацията обаче не засегна всички двигатели, а само някои от тях. Като общо правило - всички 1.0 EcoBoost, произведени преди 2018 г., имат ремъчно задвижване, докато всички тези с мека хибридна технология имат верижно.

Като се имат предвид най-популярните модели от 2017 година (Fiesta, Focus, EcoSport и Puma), ето кодовете на двигателите и съответния тип разпределение (за да намерите кода на двигателя на вашия автомобил, трябва да се обърнете към записа P.5 в регистрационния документ).

Fiesta

Във Fiesta, произведена от 2017-а насам, всички първоначално използвани двигатели имат ремък с маслена баня. Говорим за двигатели с код SFJE (100 к.с.), M1JL и M1JM (125 к.с.), YYJE (140 к.с.). С Fiesta, произвеждана от 2019 г. нататък, нещата се променят и веригата се монтира на двигатели с код B7JA (125 к.с.), M0JB (95 к.с.). Но не и на двигатели със 100 к.с. с код SFJN и SFJP, които продължават да имат ремък. От 2022 гоина всички произведени Fiesta са с меки хибридни двигатели: те могат да бъдат разпознати по кодовете B7JB Hybrid (125 к.с.) и BZJA Hybrid (155 к.с.). 

Focus

Моделите, произведени преди 2017, имат двигатели с ремъчно задвижване (с кодове на двигатели, започващи с M1). Новият, пуснат от 2018 година, е със сменено вече верижно задвижване, започвайки от B7DA (125 к.с.). Същото важи и за всички меки хибриди, като единственото изключение е двигателят B3DA (100 к.с.). Моторът все още има ангренажен ремък в маслена баня. 


ford-puma

Puma

В продажба от 2020 година Ford Puma е оборудван със същите двигатели като Fiesta, използвайки само верижно задвижване със същите кодове: M0JA (95 к.с.), B7JA (125 к.с.), B7JB Hybrid (125 к.с.) и BZJA Hybrid (155 к.с.). 

EcoSport

И накрая, Ford EcoSport, произвеждан от 2017 до 2024-а. Всички 1.0 EcoBoost двигатели, налични за този модел, винаги имат ангренажен ремък в маслена баня. И нито един двигател не е бил актуализиран с верига.

Добър избор ли е?

Разбира се, не всички 1,0-литрови EcoBoost двигатели с ремъчно задвижване са имали тези проблеми. Особено при собственици, които внимателно са спазвали графиците за поддръжка и са използвали части, отговарящи на спецификациите на производителя. Купуването на употребяван автомобил с този тип двигател не бива да се изключва веднага. Но е необходимо внимателно да се провери дали е извършвана поддръжка по официалния план (с редовна смяна на маслото и използване на правилните смазочни материали). Също така дали при автомобили с над 100 000 км ремъкът вече е бил сменен или поне проверен. И ако е бил предмет на изтегляне, наистина е бил поправен.
 
Както видяхме, при повечето по-нови двигатели проблемът е решен чрез подмяна на ремъка с верига. Остава проблемът с ремъка на маслената помпа, който също присъства в обновените двигатели, но той е много по-рядък .

Комплект за резервни части

Има решение на гореспоменатите проблеми. Това са  комплекти за резервни части , които ви позволяват да смените ремъка с верига. Цените им варират от сто евро до над 400 евро, към които трябва да добавите работата на професионален механик за монтажа.

0 от 500
  • #6
    10 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    В днешно време никой не прави качествени двигатели. Всичко пълен *** и еднодневки които не издържат на никакво натоварване. Качественият двигател се справи със железен блок и медни гарнитури навсякъде със рингове между главата и блока. Един вал с по 2 клапана на цилиндър са достатъчни. Задвижването на вала, маслената и водната помпа се прави със зъбни колела. Постоянно зацепен механизъм. Никакви ремъци и вериги. Двигателя да е I4 2.0 за малка кола и I6 3.0л за голяма.
  • #5
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    От малък обем.
  • #4
    11 rate up comment 10 rate down comment
    Focus 125 ( преди 1 месец )
    Турбо, недей да пишеш глупости! Карам 125 кс с ремък в маслена баня от 10 години. Уникален мотор, за обема си е малък звяр, пъргав и икономичен. Но... Изкл. Чувствителен на тема обслужване, ако *** реши да икономисва и тъни, става горенаписаното. Ако обслужването се извърши с качествени консумативи и от съвестен механик, наслаждаваш се на добро шофиране и голфовете ти дишат прахта.
  • #3
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ако в 2025-та тръгнеш да купуваш автомобил от 2017-та назад е много вероятно да се "изгърмиш" яко независимо каква марка е. Втора употреба след 20-та, че да имаш надежда за някакво бъдеще.
  • #2
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    " - Лекота: с чугунен цилиндров блок"... ??? Странно виждане за лекота има авторът??? на материала - всъщност точно това е единствният "недостатък" на чугунения блок - тежи повече.
  • #1
    26 rate up comment 8 rate down comment
    Турбо ( преди 1 месец )
    Този двигател е пълен провал на инженерната мисъл.Трицилиндров двигател е като трикрако магаре,работи неравномерно и не ускорява добре.За компенсация го надуват с турбо.Ремък в маслена баня е пълен абсурд,по добре с верига или външен ремък.