IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

От какво страда 1,0-литровият EcoBoost на Ford

Основният проблем на популярният мотор беше решен

От въвеждането си в употреба през 2012 година - двигателят 1.0 EcoBoost на Ford привлече вниманието на автомобилния свят. Моторът се превърна се в истински бестселър на европейския пазар.


1.0 EcoBoost


Компактен двигател, само с три цилиндъра и работен обем от 1000 куб. см, способен да осигури мощност, сравнима с агрегати с по-голям работен обем, но с нисък разход на гориво и емисии.  Техническите иновации и брилянтните характеристики му спечелиха множество международни награди, включително престижната титла „Международен двигател на годината“ в продължение на няколко поредни години.

Характеристиките

Успехът на 1.0-литровия EcoBoost се основава на серия от авангардни технически решения, внедрени по време на дебюта му. Основните характеристики включват:

- Трицилиндрова архитектура: намалява размера, теглото и вътрешното триене.

- Турбокомпресор: от съществено значение за осигуряване на стабилен въртящ момент от ниски обороти и висока мощност.

- Директно впръскване на бензин: оптимизира горенето, подобрява ефективността и намалява емисиите.

- Ангренажен ремък в маслена баня: намалява триенето и шума в сравнение с традиционните сухи ремъци и теоретично има по-дълги интервали на смяна.
 
- Изпускателен колектор, интегриран в главата на цилиндра: позволява по-бързо загряване на двигателя и каталитичния конвертор, подобрявайки ефективността при студен старт и допринасяйки за охлаждането на отработените газове за оптимизиране на работата на турбокомпресора.

 - Лекота: с чугунен цилиндров блок (за бързо загряване) и глава от алуминиева сплав. Чистото тегло на двигателя е около 97 кг.

 - Универсалност: предлага се в различни нива на мощност (обикновено 100 к.с., 125 к.с., 140 к.с.), а по-късно и в меки хибридни версии до 170 к.с..

 - Деактивиране на цилиндри: В най-новите версии е въведена технология за деактивиране на един цилиндър при частични натоварвания, за да се намали допълнително разходът на гориво.


Ford Focus

На кои модели е монтиран

Тази невероятна гъвкавост позволи на Ford да монтира 1.0 EcoBoost на голям брой модели (това е и тайната на широкото му разпространение). От най-малките градски автомобили до компактните търговски превозни средства. Това е списъкът с превозни средства , на които може да се намери в различните му версии:

85 к.с.: Ford Focus

100 к.с.: Ford Focus, Ford C-Max, Ford B-Max, Ford Fiesta, Ford EcoSport, Ford Transit Courier

125 к.с.: Ford Focus, Ford C-Max, Ford B-Max, Ford Fiesta, Ford EcoSport, Ford Mondeo, Ford Tourneo Courier, Ford Transit Courier

125 к.с. MHEV: Ford Puma, Ford Fiesta, Ford Focus

140 к.с.: Ford Fiesta, Ford Focus

155 к.с. MHEV: Ford Puma, Ford Fiesta, Ford Focus

170 к.с. MHEV: Ford Puma.

Проблемите

Въпреки многобройните заслуги и признания, през годините се появиха някои големи проблеми при част от двигателите 1.0 EcoBoost. Те породиха безпокойство сред собствениците и дебати в сектора.

- Ангренажен ремък в маслена баня.

Ремъкът, работещ потопен в моторно масло, в някои случаи показва признаци на преждевременно износване. Основната причина изглежда е замърсяването на двигателното масло с частици от самия ремък или използването на смазочни материали, които не отговарят на спецификациите на Ford. Това влошаване може да доведе до скъсване на ремъка или  (по-често) до запушване на тръбата за засмукване на маслената помпа. Пряката щета е недостатъчно или липсващо смазване, което може да причини много сериозни и скъпи повреди на двигателя, чак до бракването му.

Впоследствие Ford актуализира спецификациите на маслата и в някои случаи въведе технически промени. И дори кампании за изтегляне от пазара или удължаване на гаранцията, за да се справи с проблема при определени производствени партиди. Първоначално производителят декларира живот на ремъка от 240 000 км или 10 години, но по-късно преразгледа интервалите, като ги намали до 150 000 км или дори по-малко, в зависимост от употребата. При някои критични условия първите признаци могат да се появят още около 100 000 км. поддръжка. Така че използването на правилното масло и спазването на интервалите за смяна са от решаващо значение.

 - Проблеми с прегряването и охладителната система.

Има съобщения за прегряване на двигателя. Може да има няколко причини, включително течове в охладителната верига, неизправни термостати или проблеми с гарнитурата на главата. Някои доклади сочат малка пластмасова тръба за обезвъздушаване на разширителния съд. Високите температури на отработените газове, типични за двигателите с директно впръскване и турбокомпресор, също могат да натоварят компонентите на охладителната система.

 - Преждевременно износване и повреда на турбината.

Въпреки че са по-рядко срещани от проблемите с ремъка в маслената баня, се съобщават случаи на неизправност или преждевременна повреда на турбокомпресора.


Ford Fiesta

 - Маслена помпа

Често свързан с износването на ремъка в маслената баня, ремъкът, предназначен за маслената помпа (също в маслена баня) или нейния обтегач, също може да създадат проблеми. Така прецакват налягането на маслото в двигателя.

От ремък до верига (но не при всеки мотор)

Признавайки проблемите, Ford започна да работи за решаването им. За начало ремъкът в маслена баня беше сменен с верига, започвайки през 2018 година. Актуализацията обаче не засегна всички двигатели, а само някои от тях. Като общо правило - всички 1.0 EcoBoost, произведени преди 2018 г., имат ремъчно задвижване, докато всички тези с мека хибридна технология имат верижно.

Като се имат предвид най-популярните модели от 2017 година (Fiesta, Focus, EcoSport и Puma), ето кодовете на двигателите и съответния тип разпределение (за да намерите кода на двигателя на вашия автомобил, трябва да се обърнете към записа P.5 в регистрационния документ).

Fiesta

Във Fiesta, произведена от 2017-а насам, всички първоначално използвани двигатели имат ремък с маслена баня. Говорим за двигатели с код SFJE (100 к.с.), M1JL и M1JM (125 к.с.), YYJE (140 к.с.). С Fiesta, произвеждана от 2019 г. нататък, нещата се променят и веригата се монтира на двигатели с код B7JA (125 к.с.), M0JB (95 к.с.). Но не и на двигатели със 100 к.с. с код SFJN и SFJP, които продължават да имат ремък. От 2022 гоина всички произведени Fiesta са с меки хибридни двигатели: те могат да бъдат разпознати по кодовете B7JB Hybrid (125 к.с.) и BZJA Hybrid (155 к.с.). 

Focus

Моделите, произведени преди 2017, имат двигатели с ремъчно задвижване (с кодове на двигатели, започващи с M1). Новият, пуснат от 2018 година, е със сменено вече верижно задвижване, започвайки от B7DA (125 к.с.). Същото важи и за всички меки хибриди, като единственото изключение е двигателят B3DA (100 к.с.). Моторът все още има ангренажен ремък в маслена баня. 


ford-puma

Puma

В продажба от 2020 година Ford Puma е оборудван със същите двигатели като Fiesta, използвайки само верижно задвижване със същите кодове: M0JA (95 к.с.), B7JA (125 к.с.), B7JB Hybrid (125 к.с.) и BZJA Hybrid (155 к.с.). 

EcoSport

И накрая, Ford EcoSport, произвеждан от 2017 до 2024-а. Всички 1.0 EcoBoost двигатели, налични за този модел, винаги имат ангренажен ремък в маслена баня. И нито един двигател не е бил актуализиран с верига.

Добър избор ли е?

Разбира се, не всички 1,0-литрови EcoBoost двигатели с ремъчно задвижване са имали тези проблеми. Особено при собственици, които внимателно са спазвали графиците за поддръжка и са използвали части, отговарящи на спецификациите на производителя. Купуването на употребяван автомобил с този тип двигател не бива да се изключва веднага. Но е необходимо внимателно да се провери дали е извършвана поддръжка по официалния план (с редовна смяна на маслото и използване на правилните смазочни материали). Също така дали при автомобили с над 100 000 км ремъкът вече е бил сменен или поне проверен. И ако е бил предмет на изтегляне, наистина е бил поправен.
 
Както видяхме, при повечето по-нови двигатели проблемът е решен чрез подмяна на ремъка с верига. Остава проблемът с ремъка на маслената помпа, който също присъства в обновените двигатели, но той е много по-рядък .

Комплект за резервни части

Има решение на гореспоменатите проблеми. Това са  комплекти за резервни части , които ви позволяват да смените ремъка с верига. Цените им варират от сто евро до над 400 евро, към които трябва да добавите работата на професионален механик за монтажа.

0 от 500
  • #16
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Шпеко бууст ( преди 1 месец )
    Хвърляйте ги тея утрепани ДВГ-та. Само проблеми и постоянно наливане на пари.
  • #15
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Страдат от астма и скъсен живот на двигателя,след 100 к.км са за ремонт.
  • #14
    8 rate up comment 9 rate down comment
    Гошко ( преди 1 месец )
    Не знам какво може да очаква човек от 1000 см3 двигател с турбина, освен проблеми, а и марката е показател.Аз, като представител на старото поколение хора, карам 2000 см3 двигател със 120 кс, стигат ми, та и ми артисват, няма закъде да бързам чак толкова. И е от ясно по-ясно, че с трици маймуни не се хващат, при двигателите - от хиляда кубика не повече от 50 кончета, останалото са само проблеми...
  • #13
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    Ха ха ха - до къде стигнахме - 3 цилидров със система за деактивиране на цилиндри :-)
  • #12
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Смяната на двата ремъка е 3000+
  • #11
    16 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Накратко, видите ли награда "Двигател на годината", не купувайте. Нито ново нито старо. Особено старо. Тези мотори имат куп проблеми още от чертожната дъска, които не могат да бъдат оправени, през целият им жизнен цикъл, еле пък да се надяваме че всичко ще е ОК с качествено обслужване.
  • #10
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    *** да се чете т р о т и т р о л.
  • #9
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    До Турбо.Мани го тоя,прилича ми на заядливия ***,под прикритие.Като му се разпадне ремъка от маслото и двигателя е пътник към моргата.Не че ще изкара повече от 100 х.км, дори с качествено обслужване.
  • #8
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    До петия.Фокусник, жестоко си се минал,купил си кола с мотор за косачка.Поне се хвали по малко,че ще те скъсат от бъзик.
  • #7
    14 rate up comment 7 rate down comment
    Турбо ( преди 1 месец )
    До 5. Парите са си твои,харчи ги както намериш за добре.Трицилиндров двигател с турбо не бих купил никога.Доста дълго е за обяснение,няма да ме разбереш.За теб понятията неравномерност в работата на двигателя , надут с турбо 1000 кубика двигател,ремък в масло,нищо не ти говорят.