Промяна в плановете. Ford искаше да представи огромен седемместен електрически SUV, който да се конкурира с Hummer EV или Cadillac Escalade. Миналата година отмени разработката му, след като пръсна цели 1,9 милиарда долара в проекта. Необходима жертва, защото електрическите планове не излизаха на сметка.
Ford отдавна твърди, че преминаването към коли с нулеви емисии ще е фокусирано върху по-малките автомобили. Нещо, което главният изпълнителен директор Джим Фарли повтори. "Електрическите гиганти са твърде скъпи и много нерентабилни. Ние не вярваме в тези огромни електрически превозни средства, които струват $50 000, $60 000 или $70 000. Ние вярваме, че мощните бензинови или хибридни превозни средства са много по-добра, по-рентабилна инвестиция за нас”.
Това насочи светлината на прожекторите директно върху електрическия F-150 Lightning, чийто наследник беше отложен за 2027 година. Естествено, заради провал в продажбите. Ford очакваше около 150 000 броя от този електрически пикап през 2024 година. Но реализира само около 24 000.
Проблемът е основно в цената му: Ford F-150 Lightning започва от почти $63 000 (около €58 200 по текущия обменен курс). Пари, които основните клиенти смятат за прекалени. Доказателство - бензиновият F-150 отбеляза близо 750 000 продадени модела през 2024 година. Но базовият започва от $37 000 . "Клиентите на дребно показаха, че няма да плащат отгоре за тези големи електрически коли“, признава изпълнителният директор на Ford.
Фарли намекна, че това забавяне на новия F-150 с нулеви емисии ще промени първоначалните планове. Пикапът може да бъде хибриден, но не и 100% електрически. В допълнение към цената - друга пречка е неговият обхват. F-150 Lightning е одобрен за около 515 км в цикъла на EPA, който е по-реалистичен от WLTP. Но това е много по-малко от над 1100 км, които може да предложи опция за удължен пробег с двигател с вътрешно горене, захранващ батерия. Пример за това е Mazda MX-30 PHEV. Остава да видим е какво ще се случи с Ford Mustang Mach-E. Това е единствената електрическа кола, продавана както в САЩ, така и в Европа.
Самият Фарли е влюбен в електрическата кола Xiaomi. Той я кара от месеци, докато хората му проучват как да възпроизведат магическата рецепта на този китайски модел. И има много общо с промяната в посоката на електрическата стратегия. "Трябва отново да изберем по-малките превозни средства“, каза босът.
Плановете на марката включват електрическа кола в гамата си, която струва между $30 000 и $40 000, защото "големите електрически никога няма да носят печалба. Проблемът обаче е американският пазар, където властват огромните автомобили. Nissan Qashqai там се смята за "малък".
Основната пречка пред тези огромни електрически превозни средства е, че те изискват масивни батерии, за да предложат приемливи обхват. Например Cybertruck тежи над три тона. Въпреки че батериите напредват, още са далеч от желаното. И пак са много скъпи.
Тази цел за достъпна електрическа кола обаче е все още далеч, няма обявена дата за представяне. Засега Ford ще даде приоритет на SUV и хибридни модели, които са по-подходящи за по-мащабните изисквания на американците. Също така - хибридите са най-продаваните алтернативи както в САЩ, така и в Европа.