Един по един емблематичните модели на Ford в Европа умират. Последното Mondeo (известен още като Fusion в САЩ) беше произведено през април 2022, последвано от последната Fiesta през юли 2023. По-късно тази година Focus също ще бъде пенсиониран, като в официално съобщение от европейската централата на марката беше съобщено, че производството на модел приключва през ноември.
От Ford допълват, че Focus няма да получи пряк наследник, но клиентите все още имат възможност да поръчат своя автомобил. С наближаване на края на производството в завода в Заарлуис (Германия) обаче поръчките ще бъдат прекратени, като изборът ще бъде ограничен до останалите в складовете на дилъри автомобили.
Спирането на модела бележи края на една ера за Ford в Европа, тъй като Focus беше много важен за марката още след появата на първата генерация през 1998, която зае мястото на друг популярен и успешен модел – Escort. Окончателното напускане на конвейера е добра новина за Volkswagen Group, която ще продължи да произвежда Golf, Octavia, Leon и A3 години наред. Toyota Corolla също остава на пазара.
Защо обаче Ford изтрива Focus от своята гама? Главният изпълнителен директор Джим Фарли заяви, че това е „излизане от бизнеса с скучни автомобили и към бизнеса с емблематични превозни средства“. Но допълни, че автомобили като Fiesta и Mondeo „са били обичани от много клиенти“, но суровата реалност е, че Ford не прави достатъчно пари, за да оправдае бъдещи инвестиции. В Диърборн вярва, че фокусирането върху Bronco, Tremor, Raptor и Mustang е по-изгодно.
Отказът от Focus ще остави Ford без обикновена кола в Европа, повтаряйки стратегия, която се прилага в САЩ от известно време. Fiesta, Focus, Fusion и Taurus бяха изтеглени от Северна Америка преди няколко години. Там все още се продава Mustang, но това е нишов продукт, който не може да повлияе сериозно на продажбите, още повече че и неговите резултатите в Щатите са много ниски.
Продажбите на Ford в Европа (включително ЕАСТ и Обединеното кралство) са паднали със 17% до 426 307 автомобила през 2024 (първата пълна година без Fiesta). Пазарният дял на компанията намяла от 4% до едва 3,3%, като така марката се нарежда след Kia и Hyundai (и двете с по 4,1% пазарен дял). Стартът на настоящата година също е труден, като пазарният дял е спаднал от 3,9% (през януари на 2024) на 3%.