Китай постепенно се превръща в кошмар за германските производители на луксозни автомобили. След десетилетия на добри продажби утвърдените премиум марки са изправени пред сурова нова реалност. Porsche, Mercedes и BMW имаха записаха много тежка 2024 на местния пазар, а за да се влошат нещата допълнително, началото на тази година е още по-брутално.
Луксозното трио отбеляза двуцифрен спад през първото тримесечие, като Porsche понесе най-тежкия удар досега. През миналата година продажбите на производителя от Цуфенхаузен паднаха с 28% - до 56 887 автомобила, в сравнение с 2023. През първото тримесечие на 2025 доставките са намалели с тревожните 42% в сравнение с интервала януари-март 2024.
За първите три месеца на годината компанията е продала само 9471 автомобила в Китай. От Porsche обвиняват "продължаващата напрегната икономическа ситуация на китайския пазар и фокуса си върху ориентираните към стойността продажби, които имат за цел да балансират търсенето и предлагането".
В същото време Mercedes падна със 7% през 2024 - до 683 600 автомобила. През първото тримесечие на 2025 доставките за китайски клиенти са намалели с 10% - до 152 800 превозни средства. В компанията се надяват, че това ще се промени, тъй като Mercedes си остава най-продавана марка автомобили с цена от над 1 милион юана (136 000 долара). Пускането на новия CLA през втората половина на годината също трябва да помогне за положителна промяна на ситуацията.
Подобно е положението и в BMW Group. Доставките на BMW и Mini са намалели с 13,4% до 715 200 автомобила, а интервалът януари-март 2025 г. е още по-лош. Двете марки претърпяха спад от 17,2% - до 155 195 автомобила. През първото тримесечие на годината основната марка BMW нарасна във всички региони по света с изключение на Китай, който продължава да бъде най-големият й пазар.
Audi все още не е публикувала данни за продажбите за първото тримесечие, като очакванията са те да не се различават от тези на конкурентите. През 2024 продажбите на марката в Китай и Хонконг спаднаха с 10,9% - до 649 900 единици, поради "силно конкурентен пазар". Всъщност обаче местните конкуренти най-накрая наваксват в дизайна и технологиите, като в същото време дори автомобилите от висок клас са значително по-евтини.
Друга причина за тези резултатите е, че бумът на електромобилите хвана неподготвени западните автомобилни марки и сега те се опитват да наваксат. Това обаче е по-лесно да се каже, отколкото да се направи, тъй като китайските марки имат предимство в няколко основни области. От една страна, те имат достъп до суровини за батерии за електромобили, което им дава значително предимство в производствените разходи. Освен това далеч по-ниските разходи за труд в Китай позволяват на тези марки да предлагат конкурентни цени, което прави живота на западните производители още по-тежък.