Китайският производител BYD си е поставил за цел да стане най-добрата автомобилна марка в света, като част от стъпките в тази посока ще бъдат реализирани още през 2025 година. Те включват европейско производство, появата на хечбек, който ще се настани най-ниско в гамата и пускането на система за автономно шофиране, която ще превъзхожда тази на големия конкурент Tesla.
„Нашата цел е да бъдем глобална автомобилна марка номер едно“, заяви Стела Ли, изпълнителен вицепрезидент на BYD и шеф на европейския регион. Последните данни сочат, че китайците са изпреварили Tesla по продажби на електромобили. В същото време те са произвели общо 4 272 000 превозни средства с „нова енергия“, което включва и plug-in хибриди. Сега целта им е да задминат Toyota, която през 2024 е произвела почти 11 млн автомобила.
Последната премиера на BYD в Европа беше на BYD Sealion 7 - нов петместен EV с пробег до 500 км и начална цена под 50 000 евро. Сега компанията готви пускането на нов модел - Dolphin Surf, който ще представлява европейска версия на популярния Seagull. Този електромобил се превърна в сензация в Китай, тъй като предлага 330 км пробег за около 12 000 евро.
Промяната в модела за Стария континент няма да е само в името. За да бъде по-привлекателен за клиентите електромобилът ще получи и удвоена мощност – 180 к.с. (китайския вариант развива 80). Не е ясно обаче дали Dolphin Surf ще бъде оборудван и с по-голяма батерия – в момента максимумът е 39kWh.
По-премиум позиционирането ще означава по-висока цена в Европа, като новият автомобил ще се конкурира с Dacia Spring и ще започва от около 17 000 евро. В същото време обаче новият EV ще предлага значително по-голяма мощност, а за да се намалят разходите за доставка, производството ще се осъществява в Европа.
BYD изненада конкурентите си миналия месец, като пусна софтуера си за автопилот в цялата си гама, на три нива: God’s Eye A, B и C. Това включва BYD Seagull, който разполага с начално ниво на хардуер и софтуер God’s Eye C, предлагащи шофиране по магистрала със спиране и тръгване от ниво 2. Системата може да се научи сама да управлява колата по често каран маршрут, като например пътуване до работното място.
„Всеки автомобил, който произвеждаме, има автоматично управление. Лично аз съм използвала системата в множество градски и магистрални сценарии в Китай - на места, гъмжащи от пешеходци и има сложни модели на шофиране”, обяснява Стела Ли. И допълва, че при системите за автономно шофиране BYD вече се конкурира директно с Tesla, като предимството на американците е в това, че „Илон Мъск е добър популяризатор на иновациите“.
Стела Ли е категорична, че в света няма автомобилна компания, която да спре BYD по пътя глобално лидерство. Според нея в индустрията има конкуренция, но BYD не е просто автомобилна компания, а технологичен гигант и това е голямото му предимство пред останалите.
„Ние произвеждаме батерии, като 70 процента от компонентите ни са вътрешна разработка и производство. Имаме 120 000 инженери за научноизследователска и развойна дейност. Съберете всичко заедно и не виждам някой да ни съперничи", казва шефката на BYD за Европа.
Изграждането на два европейски завода за производство и бази за доставчици е в ход, като унгарското съоръжение трябва да бъде пуснато в експлоатация до края на 2025, а това в Турция – през първата половина на следващата година.
Друго важно предимство на BYD трябва да даде и новата e-Platform 3.0, която е в основата на повечето модели на компанията – от дългия 3780 мм Seagull до новия Sealion 7, чиято дължина е 4870 мм. Планира се на нея да бъдат изградени огромен брой бъдещи модели.
Освен BYD започва внедряване и на платформа Super-e, която показа само преди дни. Тя използва 1000-волтова електронна архитектура, технология за литиево-желязо-фосфатни батерии от следващо поколение и захранващи микрочипове от силициев карбид. Китайците твърдят, че новата електрическа архитектура зарежда с 1 мегават (1000kW) или повече от четири пъти повече от капацитета за зареждане от 230kW на новия Sealion 7.
„Нашата цел е да направим зареждането толкова бързо, колкото зареждането на двигател с вътрешно горене. Новата ни платформа предлага невероятна скорост на зареждане, добавяйки средно 2 километра обхват всяка секунда или 400 км за пет минути. Със сигурност до няколко години тя ще пристигне и в Европа“, обяснява Ли.
Едновременно с платформата BYD разработи и ново поколение електрически двигатели, способни да достигнат впечатляващите 30 511 оборота в минута – най-високата скорост от всеки масово произвеждан електродвигател. Моторите могат да се похвалят с максимална мощност от 778 к.с. и плътност на мощността от 22 к.с./кг, подобрявайки производителността и ефективността на автомобила.