В наши дни автомобилите са оборудвани с множество технологии, които преди двайсетина години биха ни се сторили невероятни. Една от тях са автоматичните чистачки, които сами се задействат, когато започне да вали. Отдавна вече приемаме тази технология за даденост - но питали ли сте се как работи тя? Как автомобилът разбира, че вали? Ето отговора.
8 любопитни факта за автоматичните чистачки (ГАЛЕРИЯ):
Странната система на Citroen SM
Първата марка, която пуска тази „екстра“ в серийно производство, е Citroеn в в своя високотехнологичен флагман SM през 1970. Системата на френската компания е изключително сложна и интересна. Тя работи чрез сензор в моторчето на чистачките, който засича колко енергия потребява то. Ако чистачките работят и моторчето изразходва повече енергия, значи предното стъкло е сухо и движението им среща по-голямо съпротивление. Тогава системата автоматично ги спира за определено време. Когато върху стъклото се събере повече вода, чистачките се плъзгат по-леко, съответно им трябва по-малко енергия, и тогава системата ги оставя да работят. Разбира се, това е далеч от съвършенството като точност.
Първата марка, която пуска тази „екстра“ в серийно производство, е Citroеn в в своя високотехнологичен флагман SM през 1970. Системата на френската компания е изключително сложна и интересна. Тя работи чрез сензор в моторчето на чистачките, който засича колко енергия потребява то. Ако чистачките работят и моторчето изразходва повече енергия, значи предното стъкло е сухо и движението им среща по-голямо съпротивление. Тогава системата автоматично ги спира за определено време. Когато върху стъклото се събере повече вода, чистачките се плъзгат по-леко, съответно им трябва по-малко енергия, и тогава системата ги оставя да работят. Разбира се, това е далеч от съвършенството като точност.