Германският производител Mercedes-Benz представи новия седан CLA, който се разполага най-ниско в гамата на марката, но в същото време ще играе огромно значение за голяма част от нейните бъдещи проекти.
След провала на електрическите превозни средства EQS и EQE, в компанията бързо взеха мерки и направиха реорганизация. Отделното семейство EQ вече е част от историята, като всички модели вече ще се произвеждат по едно име. А обединяването означава компромиси в архитектурата, цялостния облик и интериора.
Третото поколение на CLA е базирано на платформата MMA с многораменно задно окачване и подпори McPherson отпред. В зависимост от вида на захранването обаче се използват различни шасита - класическа платформа тип „скейтборд“ или „напречна“ платформа с опционално механично задвижване на всички колела.
По отношение на размерите новият Mercedes-Benz CLA е дълъг 4720 мм, широчината е 1850 мм, а височината – 1460 мм. Разстоянието между двете оси е увеличено с 60 мм спрямо предшественика, като достига 2790 мм. Въпреки това, повече пространство се усеща само при предните пътници, докато на втория ред има по-малко място за краката на пасажерите. Освен това обемът на багажника е намален с 12%.
Купувачите на електрическия автомобил обаче ще получат бонус - новият CLA е първият Mercedes от почти сто години с преден багажник! Отделението събира 101 литра, като версията на ток е лесно разпознаваема на външен вид благодарение на щепсела със 142 светещи звезди. Фаровете с три лъча звезда са отличителна черта на всички бъдещи Mercedes-Benz, въпреки че матричните фарове са опция за CLA. Но отзад електрическите и горивните версии не се различават много, тъй като ауспусите са скрити.
По отношение на пропорциите и формата, CLA прилича на своя предшественик, но коефициентът на съпротивление е изключителен: Cx = 0,21. Благодарение до голяма степен на опростената каросерия, Mercedes-Benz успя да постигне рекордна горивна ефективност - консумацията на енергия може да се поддържа в рамките на 12,2-12,5 кВт/ч на 100 км според цикъла WLTP!
В началото на продажбите електромобилът ще се предлага във версии с индекси 250+ или 350 4Matic. В първия случай задвижването е задно, като синхронният електродвигател с постоянни магнити развива 272 к.с. и 335 Нм. Като опция се предлага версия със задвижване на четирите колела с максимална мощност от 354 к.с. и 515 Нм.
Първоначално ще има само една батерия - литиево-йонна с капацитет 85 кВт/ч. Пробегът ще бъде 792 или 771 км според цикъла WLTP. На по-късен етап ще се появи опростена версия с литиево-желязо-фосфатна батерия с капацитет 58 кВт/ч.
Всички електрически превозни средства разполагат с 800-волтова електрическа система и двустепенна трансмисия, която обещава бързо зареждане (до 320 kW) и солидна максимална скорост (210 км/ч). Зареждането от 10 до 80% отнема 22 минути. Двустепенната скоростна кутия позволява на Mercedes-Benz CLA да тегли ремарке с брутно тегло 1,8 тона, а регенеративното спиране е настроено така, че да не се влияе от действията на водача.
Бензиновите Mercedes-Benz CLA ще пристигнат в края на годината. Двигателят M 252 ще бъде доставен от Китай от съвместното предприятие Geely Aurobay. 1,5-литровият четирицилиндров мотор с турбокомпресор е съчетан с 8-степенен преселективен „робот“ с вграден електрически мотор с мощност 27 конски сили. Батерията с 1,3 кВт/ч ще бъде поставена под седалката на водача.
Предвиждат се три „меки“ хибрида - със 136, 163 или 190 конски сили. В първите два случая CLA ще бъде с предно задвижване, а в третия – със задвижване на всички колела със съединител, свързващ задния мост. Бензиновият седан определено ще бъде много по-лек от електрическия автомобил със собствено тегло от 2135 килограма.
Главният дизайнер на Mercedes-Benz наскоро призна, че големите екрани не са най-доброто решение, но CLA залага на същата концепция, като таблото се нарича Superscreen. Богатите нива на оборудване могат да имат два или три екрана, като и двата сензорни дисплея са 14- инчови, а арматурното табло (10,25 инча) няма козирка. Предлага се и 12,2-инчов проекционен дисплей, но без добавена реалност.
Медийната система MBUX навлезе в своето четвърто поколение, свързва се с Xbox джойстици и може да действа като игрална конзола. Новият CLA идва с вградени услуги на Microsoft и Google, гласов асистент, базиран на AI, ChatGPT и Gemini.
Има навигация с Google Maps, която изчислява пробега на електрическо превозно средство, като взема предвид релефа, околната температура, скоростта и микроклимата в купето. Базовият пакет включва панорамен покрив с топлоизолиращо стъкло, централна въздушна възглавница и набор от електронни асистенти MB.Drive.
В Европа продажбите на третото поколение седани Mercedes-Benz CLA ще започнат през юли; автомобилите за местния пазар ще продължат да се сглобяват в Германия. Цените все още не са обявени, но се смята, че ще стартират от 40 000-45 000 евро, а топ-версиите ще струват около 60 000-65 000 евро.
Още снимки на новия CLA - вижте в галерията: