Репутацията на Tesla Model 3 се срива в Дания, един от ключовите пазари за електрически автомобили в Европа. През 2024 г. почти един на всеки четири коли от модела не е преминал първата си задължителна проверка. Тоа твърдят данни на "FDM Test & Bilsyn", основната инспекционна организация в страната.
Тези изненадващи резултати на бестселъра на Мъск се открояват в сравнение със средната стойност на останалите проверени електрически автомобили. При тях едва 9% процента получават отказ. Сред основните повреди, записани при Model 3 в Дания, са спирачки, фарове, колела и кормилното управление.
Регистрацията на електрически автомобили през последните години се е увеличило драстично в Дания. Толкова много, че в момента страната изглежда е поела щафетата на Норвегия, ставайки нов рай за EV в Европа. По официални данни над половината от новите коли, продадени в страната от миналия август насам, са електрически.
Модели като Tesla Model Y, Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4 оглавяват списъците на най-продаваните в родината на Хамлет, братя Лаудруп и Ларс Улрих. Ford Explorer се доближава до тях. В този контекст Tesla Model 3 е един от най-популярните модели в страната от пускането му на пазара през 2019 година с около 35 000 бройки, които се движат по датските пътища.
Логично това увеличение на 100% EV в страната се забелязва и в датските центрове за периодични прегледи. През 2024 година те приеха малко над 28 000 електрически коли, от които 4668 бяха 2020 Tesla Model 3. Цели 1051 от тях се провалиха при проверката, достигайки процент от 23%, което контрастира със средната стойност на останалите. Цифрите са потвърдени от Датската агенция за пътен трафик.
С периодичните прегледи, които започват, когато новите автомобили достигнат четвъртата година от живота си, 2024-а беше първата "голяма" година за Model 3. Основните дефекти не бяха съвсем тривиални: те включват проблеми със спирачки, осветителни системи, оси, гуми и кормилно управление.
Предвид данните, директорът на отдела за технически консултации на FDM, Лоне Ото, посочи: "цифрите показват, че качеството и издръжливостта на Tesla Model 3, поне през първите години, не е на ниво с другите марки автомобили". За капак фаровете на Tesla често са лошо регулирани или заслепяващи, което утежнява проблемите с безопасността.
Общо 1392 дефекта са намерени в 2020 Tesla Model 3,, което би съответствало на 0,3 дефекта на проверен модел. "Това означава, че са открити три пъти повече проблеми в сравнение с другите електрически автомобили", каза Ото.
Ситуацията на Tesla в Дания намери отражение в Германия, където Model 3 също получи лоши резултати в годишните доклади на TÜV . Съвпаденията са на повреди в спирачките, осветлението, осите, колелата и гумите или точките на кормилното управление. Явно не са уникални за датския пазар.
Tesla, не отговори официално на критиките на FDM в Дания, но припомни, че Model 3 "получи голяма актуализация през 2021 година, като подобри няколко от въпросните технически аспекти. Предстои да видим тази година.
Междувременно, с 62 000 електрически автомобила, планирани за проверка през 2025-а, Дания ще остане ключова "обсерватория" за измерване на надеждността на електрическите превозни средства. Резултатите от 2020 Tesla Model 3, макар и тревожни, могат да послужат като ориентир за производителите и потребителите.