Историята на дизеловите двигатели в Русия обхваща повече от седем десетилетия, но краят й е нещастен.Тяхната разработка започва още преди Втората световна война, когато в едно от „затворените“ конструкторски бюра (в тях работят само осъдени инженери) е създаден двигателя „Коджу“ (Коба Джугашвили е партийният псевдоним и истинската фамилия на Сталин). Експерименталните двигатели са инсталирани на прототипи на камиони, модифицирани, но така и не доведени до реализация или производство.
Неуспешната история на руските дизелови коли (ГАЛЕРИЯ):
По същото време в СССР институтът НАМИ работи върху дизеловия двигател НАМИ-0101, създаден на базата на ЗМС-21A, от 1965 г. 2,45-литровият двигател с вихрова камера произвежда 60 к.с. при 4000 об./мин. Първото превозно средство, носещо такъв агрегат, е Волга ГАЗ-21. И през 1966 г. подобен, но подобрен агрегат е инсталиран на УАЗ-469. Проектирането и експерименталната работа се извършват в продължение на няколко години.
През 1984 г. на базата на ЗМС-24 е направен дизелов двигател с работен обем 2,45 литра. Агрегатът, предназначен предимно за Волга, развива 68 к.с. при 4500 об/мин. Заволжският моторен завод също извърши проектни работи по оригиналния трицилиндров дизелов двигател. Но нещата не надхвърляха проектите и експериментите.