Производството на автомобили на концерна Stellantis в Италия, е намаляло с 37% през миналата година, съобщава агенция Reuters, като се позовава данните на синдикатите. От тях става ясно, че това е най-слабият резултат от 1956 година насам. Нещо повече – през настоящата година положението няма да се промени значително, тъй като увеличението на производство се очаква едва през 2026 благодарение на пускането на нови модели.
Профсъюзът FIM-CISL съобщава, че Stellantis, създадена през 2021 от сливането на Fiat Chrysler и френската PSA-Peugeot, през миналата година е произвела 475 090 автомобила в Италия, което е спад спрямо 751 384 през 2023 г. Производството на леки автомобили по-специално се е свило с 46%, докато това на нови търговски превозни средства спадна със 17%.
Подобно на европейските си конкуренти, четвъртият по големина производител на автомобили в света се бори със слабо търсене, особено на изцяло електрически автомобили, регулаторна несигурност и силна китайска конкуренция.
От FIM-CISL обявиха още, че ще се присъединят към протест, планиран в Брюксел от работническата организация IndustriALL Europe на 5 февруари, две седмици преди Европейската комисия да представи своята „чиста индустриална сделка“. Лидерът на съюза Фердинандо Улиано е категоричен, че е важно да се преразгледат целите на ЕС за намаляване на въглеродните емисии от превозните средства, които трябва да влязат в сила от 2025.
„Това е битка за Европа - каза Улиано, говорейки за кризата, пред която е изправена европейската автомобилна индустрия. - Отделните държави могат само да загубят.“
Stellantis управлява пет завода за автомобили в Италия плюс съоръжение за търговски превозни средства. Производството в завода на групата Mirafiori в Торино е спаднало със 70% миналата година, докато във фабриката в Модена намалението е със 79%.
През декември Stellantis обеща да инвестира 2 милиарда евро в Италия през 2025, за да произвежда нови модели в някои от заводите си в страната.