Изминаха 120 години от рождението на инженера, който е технически директор на Fiat от края на Втората световна война до 1970-а. Данте Джакоза проектира Topolino и 600, като е движещата сила в развитието на модела 500. Плюс още много.
Под негово ръководство компанията от Торино преобразява не само Италия, но и световната индустрия.
Геният, който стои зад историята на Fiat (ГАЛЕРИЯ):
„Последен фойерверк, придружен от рязкото съскане на двигателя, в един светъл пролетен ден през 1954-а“. Ето как Джакоза определя в книгата си „Моите 40 години дизайн във Fiat“ официалното представяне (12 април) на прототип, чиито технически решения изпреварват масово производство с най-малко тридесет години.
На едно от летищата е показан Turbine на Fiat. Целта е да се демонстрира, че инженерите на Mirafiori са в състояние да се конкурират с всеки дори за най-модерните технологии. И създава малко рекламен шум около Fiat. Отне пет години, за да се съберат и обучат дизайнерите, които разработват това странно превозно средство.
Името казва всичко. Без биели и бутала, компресор увеличава налягането на въздуха, поет през големия преден всмукателен отвор. Потокът се комбинира с горивото в три различни горивни камери. Газовете, получени от възпламенената смес, завъртат лопатките на голяма турбина, която достигна скорост на въртене от 22 000 оборота в минута. Това е свързано с различни предавки, които намаляват въртящия момент (няма скоростна кутия), за да го предават към колелата.
Двигателят произвежда 300 конски сили. Каросерията е базирана на шасито на спортното купе 8V. Общото тегло на автомобила е 1050 кг. Най-добрият тестов пилот на Fiat за времето, Карло Саламано, вдига 260 км/ч. Прототипът няма продуктивно продължение, проблемите с управлението на топлината са твърде сложни. Но изследванията продължават и дават ценни знания. Впоследствие екземплярът от 1954 година е дарен на Националния автомобилен музей в Торино.