Куба, Северна Корея или Русия - санкциите, които международната общност налага на една или друга страна, имат повече ефект върху обикновените хора, но не не се усещат от елитите. Показателна е уникалната колекция коли на сирийския диктатор Башар Ал Асад. Той е в Москва, където богатите руснаци продължават да купуват Mercedes G-Classs, Bentley или Range Rover както досега. Просто плащат повече.
Фактът, че луксозните автомобили продължават да пристигат в Русия, е „със сигурност малко сенчест“, призна служител на ЕС пред Financial Times. Но не е повод за голямо безпокойство, „стига Русия да плаща повече за тях“. Ето как контрабандистите снабдяват с луксозни коли богатите сънародници на Путин.
През 2022 година Европейският съюз наложи редица икономически санкции на Русия и Беларус след нахлуването на агресора в Украйна. Западните марки, включително луксозните, дори не дочакаха подканяне и се оттеглиха от руския пазар. Това обаче не е пречка за тези, които са готови да платят повече за любимата скъпа кола. Или за Tesla Cybertruck, както в случая с чеченския лидер Кадиров.
Как го правят? По същия начин, по който пикап Ford F-250, принадлежащ на тексаски водопроводчик, се озова в ръцете на сирийските бунтовници от Даеш педи 7 години. Или по който Ким Чен-ун притежава своите лимузини Mercedes. Чрез посредници. Така Financial Times засече пет руски компании, предлагащи контрабанда на луксозни автомобили в Русия въпреки санкциите.
Изображения от онлайн реклама на руския вносител Автоимпорт на уебсайта Auto.ru за BMW 530d M Sport на цена от 7,2 милиона рубли (около 65 600 евро) показват, че колата все още е в Германия. Фирмата е обикновен брокер, каквито има във всяка европейска страна. Те не притежават колата, но се занимават със закупуването и внасянето й при желание на клиента.
Към средата на декември въпросното BMW все още се продаваше за 31 900 евро на сайта на германския Autopartner BGL. "Рекламите, които се разпространяват в Русия, нямат нищо общо с нас“, каза представител на Autopartner BGL пред бизнес всекидневника, потвърждавайки, че въпросната кола все още е в Германия и не е била продадена към средата на декември.
В момента на руския уебсайт Auto.ru има качени повече от 50 луксозни автомобила от 25 различни германски търговци и дилъри. Местни вносители предлагат със средна надценка от около 19 000 евро в сравнение с продажната цена в Германия. И не е само от Германия. Това Audi Q8, рекламирано на руския портал, всъщност се намира в Южна Каролина, САЩ. Там Audi Greenville има няколко подобни модела за продажба.
Процесът на внос на автомобила в Русия е сравнително прост. Трето лице или компания от държава, която не е обект на санкции, но продължава да търгува с Русия, купува колата. След като вече е негово притежание, я изнася в Русия, където стига до крайния клиент. Financial Times проследи черен Mercedes-Benz S350, продаден в Германия през януари 2024 г. на киргизка таксиметрова компания от Kessler & Haag. Впоследствие превозното средство е регистрирано през март на името на московска таксиметрова компания.
„Имаме купувач, платец, износител, имат документи за износ. „Какво друго трябва да направим?“, каза пред медията Артур Кеслер, представител на Kessler & Haag в Баден-Вюртемберг. „Не искам да знам какво ще се случи с колите по-късно... Просто искам да управлявам бизнеса си, да изпълнявам задълженията и правата си". Трябва ли компания да откаже да продаде кола на клиент в държава, защото подозира, че може да се окаже в Русия и това да доведе до съдебно производство? В крайна сметка компаниите трябва да продължат да продават, те също имат служители.
Репортер на бизнес вестника се представи за потенциален купувач и разговаря с търговски представител на Автоимпорт. Той обясни, че колите „вече не се транспортират през Беларус, а през Турция, Грузия и оттам Русия “. "Износът на автомобили от Европа се превърна в голямо предизвикателство“, добави той.
Според него вече е по-евтино и по-бързо да се минават автомобили от висок клас през Южна Корея . А санкциите, които Сеул прилага срещу Клемъл, са „минимални“. За цена от само 30 000 рубли (около 250 евро), добавиха те, бордовите системи на автомобила могат да бъдат сменени от корейски на руски. Очевидно новият маршрут за доставка на луксозни автомобили за Русия ще бъде закупуването им директно в Южна Корея. И оттам с ферибот от до Владивосток. Така е по-лесно за руския бизнесмен. Макар че транспортът до Москва със сигурност ще оскъпи доста колата.