Преговорите за сливане между втория по големина японски производител - Honda, и третия - Nissaп, отварят нов раздел, който предвижда двете компании да си помагат с производството на хибридни автомобили. Това означава, че те ще могат да използват едни и същи заводи, което ще позволи на Honda отново да започне автомобилно производство в Европа.
В момента японската компания произвежда само мотоциклети и двигатели на Стария континент, след като затвори завода си в Суиндън (Великобритания). Honda се принуди на този ход заради решението на Обединеното кралство да напусне ЕС. Сега обаче марката има възможност да се върне на Острова и ще използва завода на Nissan в Съндърланд.
Двамата автомобилни производители сключиха стратегическо партньорство през март за сътрудничество в разработването на електрически превозни средства, но Nissan се сблъска с финансови и стратегически проблеми през последните месеци. Така се стигна до преговори за евентуално сливане с Honda, като в новата компания, на по-късен етап, ще се включи и Mitsubishi.
В същото време обаче главният изпълнителният директор на Honda - Тошихиро Мибе, явно има притеснения относно евентуалното обединение. Той така и не успя да отговори на въпрос на журналисти дали сливането на двете компании има смисъл. Неговият отговор беше прост - „Трудно е да се открие смисъл“, което предизвика смях сред представителите на медиите.
Анализатори от индустрията също смятат, че няма логично обяснение на евентуално обединение на втория и третия по големи японски производителя. Honda е икономически стабилна и се справя добре, тъй като разполага с прилична гама ДВГ, добри хибриди и вярна група лоялни клиенти. Марката се бори, за са пробие при електромобилите, след като партньорството й с General Motors се разпадна след пускането на пазара на Honda Prologue.
В същото време Nissan е в затруднено положение, тъй като акциите на компанията продължават да губят стойност, дилърите на основен пазар - този в САЩ, са в пълен хаос, а някогашният иновативен EV сегмент е представен само от не толкова популярния Ariya и стария Leaf.
Шефът на Honda обаче е категоричен, че евентуално обединение не означава „спасение“ за Nissan. Мибе обяви, че преди Honda да се ангажира с обвързване от какъвто и да е вид, Nissan трябва да започне финансово възстановяване. А като се има предвид, че сделката се очаква да бъде финализирана в средата на следващата година, това не оставя много време на Nissan да подреди бизнеса си.
Твърди се, че Министерството на икономиката, търговията и промишлеността на Япония (MITE) е помогнало да се повлияе сделката, за да се избегне поглъщането на Nissan от Foxconn (производителят на iPhone вече заяви интерес). Въпреки това прогнозите са, че евентуална сделка няма да бъде магическо решение за нито една от двете компании.
Доказателство за това е фактът, че акциите на Nissan отбелязаха най-големия си спад от разпродажбата на фондовата борса през август. И причината за това, според анализаторите, е именно евентуалното обвързване с Honda и Mitsubishi.
Акциите на Nissan паднаха с цели 15% в петък, преди да компенсират някои загуби, за да затворят със спад от 7,8%. Това се случва по-малко от две седмици, след като ценните книжа скочиха с 20% след първите съобщения, че Nissan ще започне преговори за потенциално сливане с Honda.