Някога автомобилът се е възприемал като чудо и благодарение на високата си надеждност е можел да работи с десетилетия. Привидно невзрачни "тенекии" са преодолявали офроуд условия, работили са като таксита и са изминавали по стотици хиляди километри. Какви автомобили промениха ежедневието на хората през първата половина на миналия век и колко са стрували?
Колко струваха „колите за народа“ в началото на XX век (ГАЛЕРИЯ):
Opel Kadett става пример за създаването на съветски масов автомобил. В края на 30-те дизайнът му е повторен в местния модел KIM-10-52. След войната СССР взима автомобилния завод в Рюселсхайм. Окупационните власти изнасят оборудването и специалистите в СССР, а в Москва е построен заводът "Москвич". От 1966-та 1990-та няколко модела "Москвич" се сглобяват и ловешкия завод "Балкан".
Германските инженери помагат за създаването на нова техническа документация и от 1946-та колата започна да се произвежда под името "Москвич 400". Това е първият модел за обикновените хора, може да се купи без чакане. Цената му е 8000 рубли, а на леко подобреният Москвич-401 - 9000. Средната месечна заплата в съветската индустрия през 1950-та е 700 рубли. Общо за 10 години производство са сглобени 216 000 автомобила.