IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новите коли поскъпват и заради моделите с ДВГ

Електромобилите не са единствената причина за скока на цените в ЕС

Не е тайна, че цената на новите автомобили продължава да расте през последните години на Стария континент. Това явление се дължи на европейските разпоредби и друг по-малко известен фактор - значителното увеличение на цените на автомобилите с вътрешно горене.


електромобили


Според проучване, проведено от JATO Dynamics, автомобилите с вътрешно горене са отчасти отговорни за експлозията на цените на новите коли в Европа през последните пет години. Така се появи тенденция, според която автомобилът е на път да се превърне в луксозен продукт. И тя е факт, тъй като все по-малко шофьори на Стария континент могат да си позволят нова превозно средство.

Една от причините е общият спад на субсидиите в различните държави от ЕС, където цените на новите автомобили достигат рекордни нива. И ако появата на електрически превозни средства допринася за тази тенденция, проучването на JATO Dynamics, показва, че моделите с вътрешно горене също допринасят за тази инфлация.

Както е известно, ЕС реши да забрани продажбата на нови автомобили. Това решение принуди европейските производители да инвестират сериозно, за да разработят електрически автомобили. Малка част от тях залагат и на водород. Разходите за научноизследователска и развойна дейност механично доведоха до увеличение на цените.

Въпреки това, десет години преди постигането на тази амбициозна цел, електрическите модели все още представляват само 15% от регистрациите на леки автомобили в Европа. Подкрепени от появата на тези автомобили с нулеви емисии на висока цена, новите автомобили поскъпнаха значително и вече достигат точката, в която са несъвместими с бюджетите на клиентите.

В момента средната цена на нов автомобил в Германия е 56 735 евро. Тази сума е по-висока от средната годишна заплата на местен служител преди данъци (51 900 евро), според Федералната статистическа служба. Същото явление може да се наблюдава и на другите четири основни европейски пазара.

В Испания средната цена е 54 000 евро, в Италия - 56 000 евро, а в Обединеното кралство - 49 451 паунда (59 360 евро). Във Франция средната цена на нов автомобил е близо 49 000 евро. Според проучване, проведено от OpinionWay за Aramisauto през септември 2024, близо осем от десет французи (75%) предпочитат да си купят употребяван автомобил, а не нов, като причините са бюджетни.

Изцяло електрическата политика не е единственият фактор зад това покачване на цените. Автомобилите с ДВГ също са отговорни за това. Според проучването на JATO Dynamics, цената на моделите с вътрешно горене се е увеличила повече от тази на техните електрически аналози на петте основни европейски пазара. В Германия, докато цените на електрическите автомобили са се увеличили с 5,2% между 2019 и 2024, тези на превозните средства с вътрешно горене са скочили с 26,1%.

В Испания цените на plug-in автомобилите са се повишили с 1,9%, а тези на техните аналози с вътрешно горене със 17,7%. В Обединеното кралство цените на електрическите автомобили са се повишили с 16,5%, докато тези на двигателите с вътрешно горене са нараснали с 29,4%. Във Франция сметката е намаляла с 6,4% за електрическите автомобили, докато за превозните средства с вътрешно горене се е увеличила с 10,4%. Само Италия е изключение. Увеличението на цените на електрическите автомобили (31,5%) надвишава това при автомобилите с вътрешно горене (18,4%).


0 от 500
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 минута )
    Това за средната цена ми е нещо невероятно, масовите бюджетни от рода на 308, Астра, и еквивалентните им suv - варианти са около 35-40 000евро, тесла 3 е около 45-50...
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 1 час )
    Погледнато реално,за една годишна работна заплата днес получаваш много повече кола,и като размери и като технология,от това което е било преди 30 години.Дори в България! Замислете се през 1992 каква кола е можело да се купи с една годишна заплата и каква днес!
  • #9
    1 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 1 час )
    Пълни глупости!Средна цена 56 000 Евро!За каква кола?1992г средната заплата в Германия е 19000 Евро, Голф 3 с 4 врати е 13 000 Евро.Тогава под Голф е само Поло.По "народна" кола няма. Днес голф от 1992 се равнява на нещо като Дъстър - 25 000 евро. При средна заплата в Германия 50 000 Евро.Онзи ден го казах - винаги цените на колите среден клас са били между една и две средни години заплати в Западна Европа.И днес е така.Но днес за една заплата получаваш много повече от пета скорост и касетофон.
  • #8
    4 rate up comment 0 rate down comment
    до долния ( преди 3 часа )
    Къде си бе български републиканец амиш още ли движиш на карета и си облечен в смокинг с цилиндър като у Викторианската епоха и ядеш на свещи.
  • #7
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 часа )
    До 6: ФАКТ! Виновен! И горд от това! Чакам си екзекуцията от либерално-фашистката хунта щото ултракомунистите друго не могат да измислят!! То им е в ръвта, независимо как ще се кръстят.
  • #6
    5 rate up comment 10 rate down comment
    До 3 ( преди 4 часа )
    Такива разсъждения може да направи само руски тъ пак още движещ се на лада самара плешив дебел и доказан пияница.
  • #5
    0 rate up comment 6 rate down comment
    До 3 ( преди 4 часа )
    Ама климата? Ама "войната по пътищата"? Ама децата? Не може така с тежка тъмно-балканска-субективна ръка да пренебрегваш такива екзистенциални проблеми пред Европа (но е и света!). Никаква прогресивна и либерално-мулти-културна мисъл не влагаш значи!
  • #4
    6 rate up comment 3 rate down comment
    до долния ( преди 4 часа )
    И до колко ще паднат бе тъ пак от 60 бона на 10 лева ли уе смеш ник
  • #3
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 часа )
    Поскъпват само и единствено заради простотиите налагани от БРЮКСЕЛСКИТЕ ФАШИСТИ!!! Рекет за емисии и рекет за ненужни технологии! В момента, в който евроидиоте бъдат разкарани и цените ще паднат, защото ще решава пазара, а не някъв тъпагьоз с подарена ми от нищото власт!
  • #2
    1 rate up comment 6 rate down comment
    факт ( преди 4 часа )
    Само пълен тъ пак бис и купил кола