IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Новите коли поскъпват и заради моделите с ДВГ

Електромобилите не са единствената причина за скока на цените в ЕС

Не е тайна, че цената на новите автомобили продължава да расте през последните години на Стария континент. Това явление се дължи на европейските разпоредби и друг по-малко известен фактор - значителното увеличение на цените на автомобилите с вътрешно горене.


електромобили


Според проучване, проведено от JATO Dynamics, автомобилите с вътрешно горене са отчасти отговорни за експлозията на цените на новите коли в Европа през последните пет години. Така се появи тенденция, според която автомобилът е на път да се превърне в луксозен продукт. И тя е факт, тъй като все по-малко шофьори на Стария континент могат да си позволят нова превозно средство.

Една от причините е общият спад на субсидиите в различните държави от ЕС, където цените на новите автомобили достигат рекордни нива. И ако появата на електрически превозни средства допринася за тази тенденция, проучването на JATO Dynamics, показва, че моделите с вътрешно горене също допринасят за тази инфлация.

Както е известно, ЕС реши да забрани продажбата на нови автомобили. Това решение принуди европейските производители да инвестират сериозно, за да разработят електрически автомобили. Малка част от тях залагат и на водород. Разходите за научноизследователска и развойна дейност механично доведоха до увеличение на цените.

Въпреки това, десет години преди постигането на тази амбициозна цел, електрическите модели все още представляват само 15% от регистрациите на леки автомобили в Европа. Подкрепени от появата на тези автомобили с нулеви емисии на висока цена, новите автомобили поскъпнаха значително и вече достигат точката, в която са несъвместими с бюджетите на клиентите.

В момента средната цена на нов автомобил в Германия е 56 735 евро. Тази сума е по-висока от средната годишна заплата на местен служител преди данъци (51 900 евро), според Федералната статистическа служба. Същото явление може да се наблюдава и на другите четири основни европейски пазара.

В Испания средната цена е 54 000 евро, в Италия - 56 000 евро, а в Обединеното кралство - 49 451 паунда (59 360 евро). Във Франция средната цена на нов автомобил е близо 49 000 евро. Според проучване, проведено от OpinionWay за Aramisauto през септември 2024, близо осем от десет французи (75%) предпочитат да си купят употребяван автомобил, а не нов, като причините са бюджетни.

Изцяло електрическата политика не е единственият фактор зад това покачване на цените. Автомобилите с ДВГ също са отговорни за това. Според проучването на JATO Dynamics, цената на моделите с вътрешно горене се е увеличила повече от тази на техните електрически аналози на петте основни европейски пазара. В Германия, докато цените на електрическите автомобили са се увеличили с 5,2% между 2019 и 2024, тези на превозните средства с вътрешно горене са скочили с 26,1%.

В Испания цените на plug-in автомобилите са се повишили с 1,9%, а тези на техните аналози с вътрешно горене със 17,7%. В Обединеното кралство цените на електрическите автомобили са се повишили с 16,5%, докато тези на двигателите с вътрешно горене са нараснали с 29,4%. Във Франция сметката е намаляла с 6,4% за електрическите автомобили, докато за превозните средства с вътрешно горене се е увеличила с 10,4%. Само Италия е изключение. Увеличението на цените на електрическите автомобили (31,5%) надвишава това при автомобилите с вътрешно горене (18,4%).


0 от 500
  • #36
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Купи си две такива батерии ти, Тротинетка.
  • #35
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 36 ( преди 2 месеца )
    Една такава батерия осигурява по 20 000 км на 50 автомобила годишноЗа 20 милиарда, които всяка година плащаме за внос на горива, могат да се купят 100 000 такива батерии които ще стигнат за зареждането на 5 милиона автомобила. В България се движат около 2 милиона и изминават под 20 000 км. Тоест половината от този ток може да бъде изнасян и да носи още приходи в бюджета. Какво ще кажеш за тази гледна точка? А намалените разходи за здравеопазване?
  • #34
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Копи пейст ( преди 2 месеца )
    Всеки може да провери колко може да му струва тока без субсидии Батерия Dyness DH200F с капацитет 215kWh и мощност 100 kW струва 66 000 евро. Ако свържеш към нея 180kW фотоволтаични панели за 50 000 лв, можеш да захранваш 100 киловата зарядни станции , която сама ще си произвежда над 200 000kWh годишно. Ще струва по-малко от 200 000 лв включително зарядните. При левче за киловатчас за първата година и 1 милион километра годишно, си връща инвестицията за първата година. След това безплатно.
  • #33
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До 36 ( преди 2 месеца )
    Наистина не съм финансист и не разбирам как 12 милиарда приходи от ДДС вместо 10 милиарда приходи от акциз от предишния пример правят дупка в бюджета? Освен това, тези 20 милиарда ще останат в оборот в икономиката и ако бъдат завъртени само два пъти и през следващата година, ще продължат да носят по 12 милиарда към 12-те милиарда от настоящата година и така парите ще се трупат в България. Ако хората останат да работят в България, удръжките от заплатата са повече от 20%, което са повече приходи
  • #32
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до 32-34 ( преди 2 месеца )
    Гледната ти точка е правилна на ниво общо благосъстояние на държавата, но за дълбоко съжаление държавният бюджет не функционира така. Той не е, подчертавам, не е аналогичен с БВП. Управниците са късогледи лапачи, които гледат да вържат приходно-разходната част за 1 годинка, без да разгневяват твърде много електората. Ако в бюджета изскочи дупка, трябва да се запълни от някъде.
  • #31
    3 rate up comment 3 rate down comment
    факт ( преди 2 месеца )
    Нафтата се дотира от държавата затова е 2.60. Ако цената на нафтата е реална ще е 4-5лв литъра.
  • #30
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 32 ( преди 2 месеца )
    Ако приемем примерно, че държавата "печели" 10 милиарда лева годишно от акцизи, като за целта от България изтичат 20 милиарда за купуване на горива, смяташ ли че държавата ще е на по-голяма печалба, отколкото, ако тези 20 милиарда си останат в държавата? По този начин тези общо 30 милиарда, ще останат в джобовете на населението за да си ги харчи и само от ДДС държавата ще вземе 6 милиарда, от едно единствено завъртане в икономиката. Плюс работни заплати и доволно население.
  • #29
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 32 ( преди 2 месеца )
    Това е любимата ми опорна точка. Нека ти дам пример да видиш колко е глупава. Например ако глобяваш по 5 лв жена ти, за всяка кутия цигари която си купува по 7 лв, А жена ти пуши по 30 кутии цигари на месец, по твоята логика семейният ти бюджет се увеличава със 150 лв на месец и 1800 лв на година. Пак по твоята логика ако жена ти спре да пуши, ще се лишите от тези 1800 лв от семейния бюджет. От моя гледна точка, семейният ти бюджет не се увеличава с 1800 лв ако пуши, а намалява с 2550
  • #28
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    100% съм за електромобилите, но съм реалист: в момента приходите от акцизи на горивата са съществен приход за всеки национален бюджет. Правителствата ще гледат да го заменят с друг приход, особено в тези несигурни времена на война (пряка в Украйна и хибридна в целия свят).
  • #27
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Q ( преди 2 месеца )
    Не само това, ами идва ,,"електронната" нафта. Произведена в Европа. Цената по две. Също така данъците и акцизите ще скокнат, та може и цена по 3.