Не е тайна, че цената на новите автомобили продължава да расте през последните години на Стария континент. Това явление се дължи на европейските разпоредби и друг по-малко известен фактор - значителното увеличение на цените на автомобилите с вътрешно горене.
Според проучване, проведено от JATO Dynamics, автомобилите с вътрешно горене са отчасти отговорни за експлозията на цените на новите коли в Европа през последните пет години. Така се появи тенденция, според която автомобилът е на път да се превърне в луксозен продукт. И тя е факт, тъй като все по-малко шофьори на Стария континент могат да си позволят нова превозно средство.
Една от причините е общият спад на субсидиите в различните държави от ЕС, където цените на новите автомобили достигат рекордни нива. И ако появата на електрически превозни средства допринася за тази тенденция, проучването на JATO Dynamics, показва, че моделите с вътрешно горене също допринасят за тази инфлация.
Както е известно, ЕС реши да забрани продажбата на нови автомобили. Това решение принуди европейските производители да инвестират сериозно, за да разработят електрически автомобили. Малка част от тях залагат и на водород. Разходите за научноизследователска и развойна дейност механично доведоха до увеличение на цените.
Въпреки това, десет години преди постигането на тази амбициозна цел, електрическите модели все още представляват само 15% от регистрациите на леки автомобили в Европа. Подкрепени от появата на тези автомобили с нулеви емисии на висока цена, новите автомобили поскъпнаха значително и вече достигат точката, в която са несъвместими с бюджетите на клиентите.
В момента средната цена на нов автомобил в Германия е 56 735 евро. Тази сума е по-висока от средната годишна заплата на местен служител преди данъци (51 900 евро), според Федералната статистическа служба. Същото явление може да се наблюдава и на другите четири основни европейски пазара.
В Испания средната цена е 54 000 евро, в Италия - 56 000 евро, а в Обединеното кралство - 49 451 паунда (59 360 евро). Във Франция средната цена на нов автомобил е близо 49 000 евро. Според проучване, проведено от OpinionWay за Aramisauto през септември 2024, близо осем от десет французи (75%) предпочитат да си купят употребяван автомобил, а не нов, като причините са бюджетни.
Изцяло електрическата политика не е единственият фактор зад това покачване на цените. Автомобилите с ДВГ също са отговорни за това. Според проучването на JATO Dynamics, цената на моделите с вътрешно горене се е увеличила повече от тази на техните електрически аналози на петте основни европейски пазара. В Германия, докато цените на електрическите автомобили са се увеличили с 5,2% между 2019 и 2024, тези на превозните средства с вътрешно горене са скочили с 26,1%.
В Испания цените на plug-in автомобилите са се повишили с 1,9%, а тези на техните аналози с вътрешно горене със 17,7%. В Обединеното кралство цените на електрическите автомобили са се повишили с 16,5%, докато тези на двигателите с вътрешно горене са нараснали с 29,4%. Във Франция сметката е намаляла с 6,4% за електрическите автомобили, докато за превозните средства с вътрешно горене се е увеличила с 10,4%. Само Италия е изключение. Увеличението на цените на електрическите автомобили (31,5%) надвишава това при автомобилите с вътрешно горене (18,4%).