Високите данъци върху превозните средства, които изхвърлят големи количества вредни емисии, водят до абсурдни ситуации, като например плащането на шестцифрена сума за Toyota GR Yaris или 1,5-литров Mercedes E-Class. Към тях може да се причисли и случващото се в Ирландия, където чисто ново BMW M3 струва 151 675 евро. В същото време показаното преди дни BMW M5 е значително по-евтино от малкото си братче - 137 055 евро.
И всичко това въпреки факта, че M5 е много по-голяма и по-тежка кола с мощен V8 двигател под капака. Как е възможно? Всичко се свежда до данъка за регистрация на превозни средства (VRT), който се основава на емисиите на CO2.
Благодарение на своята plug-in хибридна настройка, новото M5 има CO2 емисии от 37 г/км в комбинирания WLTP цикъл. Това го поставя в най-ниската данъчна категория (до 50 г/км), за която VRT е само седем процента от стойността на автомобила. В същото време M3 отделя 228 г/км заради своя неелектрифициран шестцилиндров двигател. Следователно той попада в най-високата данъчна група (повече от 190 г/км), така че данъкът е цели 41% от стойността на автомобила.
Разликата от 14 620 евро между двете коли е направо странна, но показва защо производителите на автомобили пускат все повече plug-in хибриди. Пример за това е 4-цилиндровият AMG C63. В очите на регулаторите PHEV са по-малко вредни за околната среда. Разбира се, това предполага, че собственикът често презарежда батерията на автомобила, за да се възползва от заявения електрически пробег. В случая с M5, BMW казва, че може да измине до 70 км само на електричество.
Като оставим настрана емисиите, разликата в цитираните числа за разход на гориво също е абсурдна. M5 теоретично се нуждае от само 1,7 литра на 100 километра (по WLTP), въпреки че тежи 2435 кг. В същото време M3 се нуждае от 10,1 л/100 км, като е с 655 кг по-леко от „баткото“.
Още снимки на новото BMW M5 - вижте в галерията: