Kia продължава с електрическата си експанзия на пазара с модел, който корейците определят като „game changer“. Това е EV3 - малък електрически SUV с наистина впечатляващия характеристики и големи претенции. Имахме възможност да го тестваме, за да разберем дали той наистина може да промени правилата на играта в един от най-оспорваните сегменти.
С дължина от 4,30 метра и височина от 1,56 метра, Kia EV3 се очертава като конкурент на Volvo EX30, Smart #1 или Skoda Elroq. Сред съперниците му са не само SUV модели, но хечове като VW ID.3, Cupra Born или Renault Megane Electric. Затова и задачата му не е никак лесна, но поне на теория нещата би трябвало да се получат.
Това, разбира се, ще стане, ако искате да покажете на света, че карате електрическа кола, а не автомобил с ДВГ. Точно такъв е дизайнът на EV3, който в някаква степен повтаря този на Kia EV9. И това не е случайно, все пак големият SUV на корейския производител стана „Световен автомобил на годината“, така че решението да се заложи на същия стил, но в по-компактна опаковка е напълно логично.
Автомобилът се предлага в две екстериорни версии. При базовата черните ленти за защита от надраскване са матови, а линиите на предната броня са вертикални. По-високото ниво на оборудване - GT-Line, има лъскави черни ивици и наклонени линии на бронята, които придават малко по-спортен вид.
Като цяло всичко е подчинено на функциалността, а доказателство за това е обемът на багажника - цели 460 литра. Ако се свалят задните седалки, пространството вече е 1200 литра, като към тях може да се добавят и 25 литра място за съхранение под предния капак, където няма двигател.
На практика товарният под може да се настрои на две височини - в горна позиция товарният праг се изравнява и ако сгънете задните седалки, се създава плосък товарен под. В долната позиция пространството за съхранение на багаж е максимално увеличено.
Идеята за функционалност се допълва и от ъгъла на отваряне на задните врати, които улеснява достъпа до автомобила. Мястото вътре е достатъчно за двама възрастни на задните седалки, които не трябва да се притесняват, че главите им ще опрат в тавана или че ще трябва да държат краката си прекалено свити по време на пътуване.
Основна роля в интериора играе тройният екран. От страната на водача той е 12,3-инчов, като е комбиниран с 5,0-инчов в средата и 12,3-инчов, който работи в огледален режим за управление на информационно-развлекателната система. Това е устройство приема концепциите, които видяхме в Kia EV9, но разполага с ChatGPT. Това дава възможност за надграждане на пакети от приложения, които позволяват да се гледа Netflix или да се слуша Spotify.
Малката Kia се отключва както обикновено с дистанционно от ключа, така и чрез натискане на сензора на плоската интегрирана дръжка на предните врати. Във втория случай дръжките изпъкват навън, което е доста атрактивно. ЕV3 може да се отвори и с помощта на приложение за смартфон, но това усложнява нещата. При сядане зад волана обаче отново трябва да натиснете бутона за стартиране, което е напълно излишно (от Kia оправдават това решение със съображение за сигурност, тоест целта е да се попречи на дете да потегли с колата).
Сред впечатляващите характеристики на салона трябва да се отбележат хитър плъзгащ се подлакътник, който включва бутони за управление на камери и паркиране. Бутонът за стартиране, за който вече стана въпрос, се намира от дясната страна на лоста на кормилната колона, който се вижда през „шпионка“ зад спицата на волана.
За допълнително улеснение на шофьора Kia EV3 се предлага и с head-up дисплей, но той е наличен само за топ-версията GT-Line, където е част от допълнителен пакет, който се заплаща. Той показва дори превозни средства в други платна. В оборудването на най-малката електрическа Kia влизат още система за предупреждение за мъртва точка с дисплей на монитор (BSVM), която показва изображение от камерата на мъртвата точка на дисплея на инструментите, когато индикаторът е активиран.
Що се отнася до задвижващата система на EV3, поне засега изборът е само един - предно предаване със 150 кВт или 204 к.с. Факт е, че платформата E-GMP, на която е изградена EV3, позволява и задвижване на задните колела, както е известно от по-големите EV6 и 9, но в случая корейците са заложили на варианта със задвижване на предните колела.
Причината в случая е, че вграденото зарядно устройство на EV3, силовата електроника и двигателят са разположени именно под предния капак, като това оставя повече място за багажника. Напълно логично за автомобил, който е насочен към семействата и който ще се използва за пътувания на по-големи разстояния.
В същото време EV3 е първата Kia на платформата E-GMP с 400-волтова технология. И тук си има логика - системата с 800 волта просто не си заслужава в малка и достъпна (не казваме евтина) кола, тъй като ще повишат цената. Двигателите са с постоянен магнит, като разширяването на гамата на модела предстои. Ще има поне две версии с по две електромотора, както и GT, чиито характеристики все още не се съобщават.
Батериите на EV3 са съответно 58,3 и 81,4 kWh; Това са брутни стойности, нетните мощности са оценени на 55 и 78 kWh. И двете батерии са с химия NMC811, като клетките им са на корейската компания LG. Зареждането е възможно с до 101 kW за малката батерия и 128 kW за голямата. Но клиентите не трябва да се интересуват от капацитета на батерията или ефективността на зареждане, а по-скоро от пробега и колко бързо може да бъде възстановен.
От Kia твърдят, че по-голямата батерия би трябвало да стигне до 605 км пробег по цикъла WLTP. Зареждането от 10 до 80% отнема 31 минути, което би трябвало да стигне за още 420 км. Това прави около 1000 км пробег с престой на зарядната станция в рамките на половин час.
Сериозно внимание е обърнато и на рекуперацията на енергията по време на движение, като EV3 разполага с цели 7 режима. Те се сменят от волана, като първите 4 - от L0 до L4, предлагат различни нива на рекуперация. Следва i-Pedal, при който бавната предавка е изключена и автомобилът спира, след като отпуснете педала на газта. В режим Max има максимално възстановяване, докато при Auto спирачният ефект се определя автоматично в зависимост от ситуацията. Ако, например, автомобилът отпред спира, рекуперацията се увеличава.
Що се отнася до мощността, 204 к.с. са напълно достатъчни, но не и впечатляващи за електрически автомобил. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,6 секунди, а поведението на пътя е напълно предсказуемо. Като плюс може да се посочат и специалните амортисьори, които променят настройките си в зависимост от пътната настилка.
Всичко това би трябвало да оправдае надеждите на Kia, че с този модел ще променят съотношението на силите в един от най-оспорваните сегменти на пазара. Важна роля обаче ще играе цената на EV3, която стартира от 69 000 лв. за варианта с малка батерия. За по-голямата ще трябва да се доплатят още 10 000 лв. във версиите с най-ниско оборудване. При GT-Line, която е достъпна само с по-мощната батерия, сумата скача до близо 100 000 лв. А там вече EV3 навлиза в нова територия.
Иначе Kia EV3 Long Range е добър избор за семеен автомобил с достатъчно пространство в салона и багажника, най-модерни технологии, които могат да се актуализират по въздуха, както и впечатляващ пробег. На теория това би трябвало да е повече от достатъчно. Остава да видим какво мисли пазарът...