Обикновено новите модели автомобили се създават в три стъпки. Първо, дизайнерите рисуват един смел концептуален модел. След това инженерите махат половината детайли на този концептуален модел, за да отговаря на техните стандарти. На финала счетоводителите махат и другата половина.
Случаят с новото Renault 5 обаче не е такъв.
Вижте ВИДЕО от теста на Renault 5 e-tech Electric:
Тук етапите на създаване са били само два. Първо Жил Видал, новият главен дизайнер, показа смелия прототип преди две години в Мюнхен. И после Лука де Мео, шефът на Renault, нареди на инженерите да направят серийната кола абсолютно същата. С всички недотам пестеливи решения и интересни дреболии, които правят концептите толкова привлекателни. Сега най-после сме изправени пред резултата от тази заповед - и той е забележителен.
Оригиналото Renault 5 се появи през 1972 и остана на пазара почти 15 години, продавайки над 9 милиона екземпляра от двете поколения. Да се закача човек с такова наследство, с толкова обичана кола, е сериозен риск.
Но ако се съди по нашите преживявания по улиците на Ница в последните два дни, ако се съди по стотиците вдигнати палци, по десетките хора, които ни спряха да ни попитат дали ни харесва колата, рискът е бил оправдан.
Някои от множеството декорации и дребни детайли по тази кола вероятно можеха да бъдат спестени. Но като цяло работата на Видал е впечатляваща: новата "петица" има достатъчно връзка със старата, за да буди носталгия, но в същото време е и достатъчно футуристична, за да се хареса на поколенията без спомени от 80-те години. Нещо повече - този дизайн и това изпълнение изкачват Renault 5 в съвсем друг сегмент. Това вече не е бюджетната малка кола, а привлекателен конкурент на машини като MINI Cooper SE и злополучния електрически Fiat 500. При това, за разлика от последния, френската кола далеч не разчита само на дизайн.
В последните години може и да го позабравихме, но Renault всъщност бе един от пионерите в електрическия сегмент. Под натиска на Карлос Гон, французите се занимаваха с това задвижване, когато всички останали го смятаха за екзотична лудост.
Така че тази кола е резултат на повече от 15 години развойна дейност. И това си личи. Най-малкото по теглото, което тук е сведено до под 1450 кг за варианта с по-голямата батерия. Шокиращо много за 80-те години, но много скромно за съвременен електромобил - на практика това е теглото на обикновен семеен хечбек с бензинов двигател.
Само че, за разлика от въпросния хечбек, тук центърът на тежестта е много по-ниско. Което прави новата "петица" изключително забавна за каране.
Задното окачване тук е независимо, с многозвенно закрепване - нещо много рядко в този сегмент. Настроено е твърдичко, но без да е некомфортно - точно както бихте очаквали от един класически хот хеч. А четирите колела са изнесени максимално към ъглите, точно както проповядваше Алек Исигонис, бащата на оригиналното Mini.
Единственото, което не съответства напълно на спортното усещане, е воланът, който е много директен и много бърз, но също така и много лек. Има три степени за настройка, но даже в най-твърдата усещането е като за азиатска кола. Но с това се свиква.
Новата "петица" ще е само с електрическо задвижване, с предно предаване и с три варианта на мощност - 95, 120 и 150 коня. И също с два варианта на батерията.
150 к. с. максимална мощност 225 Нт максимален въртящ момент 8 секунди 0-100 км/ч 150 км/ч максимална скорост |
Тестовата ни кола е със 150 коня мощност и с по-голямата батерия, с капацитет 52 киловатчаса. Според тестовете на Renault тя трябва да стига за 410 километра пробег с едно зареждане. Не можем да го потвърдим категорично, защото нашият маршрут беше по малки и натоварени пътища в Южна Франция, с ниска средна скорост. В такъв режим на движение обещаваният пробег изглежда напълно изпълним, но тепърва трябва да го проверим и български условия.
Renault 5 ползва усъвършенствана версия на синхронния електромотор от електрическия Megane - без използване на постоянни магнити. Батерията е дело на японската AESC, която отдавна е партньор на французите.
Тази светеща петорка на предния капак (там, където бе въздухозаборникът на старото Renault 5) не е само декоративна - светлините всъщност ви показват колко заряд остава в батерията
По-мощната версия може да се зарежда с прав ток до 100 киловата и тогава за половин час можете да вдигнете заряда от 15 до 80 процента. Колата е в състояние да захранва с електричество един нормален дом при нужда, а освен това може да отдава обратно енергия и към мрежата - тоест можете да зареждате на евтина тарифа и после да продавате тока на скъпа. Макар че съответното приложение на дъщерната компания Mobilize още не е стигнало до България.
Всички версии идват стандартно оборудвани с термопомпа, което удължава пробега и гарантира комфортни температури в салона през зимата.
След броени седмици ще се появи и много спортната Alpine версия. Но, честно казано, не съм сигурен, че тя ви е нужна. Това, което тестваме тук, е най-мощният електромотор, със 150 коня, с голямата батерия, и като пъргавина е всичко, което някога ще ви потрябва в живота.
Тази кола ускорява от 0 до 100 км/ч за 8 секунди, но истинските й таланти блясват в градския трафик. Там Renault 5 е фантастично пъргаво и маневрено - с радиус на завой от едва 10.3 метра.
По един-единствен показател тази кола леко разочарова: цената. През пролетта в Женева Renault обеща "петица" за под 50,000 лева. Но с мощния електромотор цените са 66 500 лева за средното ниво на оборудване и 70 500 за върховото. Едва догодина, с лансирането на по-малката батерия, летвата може да се върне до обещаните нива.
Интериорът е също толкова впечатяващ като външността: той е ергономичен, елегантен и изненадващо просторен. Renault 5 е доста компактен автомобил по днешните стандарти - дълъг е само 392 сантиметра, с 13 см под Renault Клио. Но мястото вътре е достатъчно за четирима, а багажникът побира 326 литра - рекорд за този сегмент и на практика повече, отколкото предлагаше Ford Focus в предишните си поколения.
Има някои малки недостатъци - например решението да се сложи скоростният лост отдясно на волана, където вече има два други лоста - за мултимедията и за чистачките.
Но за сметка на това има и много дребни удобства - например бутонът вляво от волана, който с едно натискане изключва някои от 26-те електронни асистента и предупреждения. Или дори всичките.
Ефектно изглеждащата тапицерия на таблото и седалките всъщност е направена от рециклирани пластмасови бутилки - но по нищо не й личи.
Самото табло е доминирано от два 10-инчови екрана - за приборите и мултимедията. Информационната система е базирана на Google, ползва доста мощен чип и работи приятно бързо.
Една от големите новости в мултимедията е виртуалният аватар, който се казва Рино и който, между нас казано, доста напомня на кламера на Microsoft отпреди години. Можете да си говорите с него и той, на базата на Chat GPT, ви дава доста свободни отговори. В някои случаи даже прекалено свободни. На въпроса ни "Кой е най-добрият малък електромобил в света?", без колебание отговори "Tesla Model 3".
Но дори и Рино да бъде уволнен дисциплинарно в близките дни, пак ви остават достатъчно възможности да си убивате времето. Можете да си инсталирате Spotify, Deezer, Amazon Music и още една камара развлекателни приложения. Както и игри, и дори музикален куиз. Макар че това са решения само за екстремални места като Кулата и Капитан Андреево. През останалото време не ви трябва никакво друго развлечение, освен просто да карате.
Обикновено покупката на електрически автомобил е рационално решение, решение, което се взема с рационалната половина на мозъка. В случая с Renault 5 обаче решението е чисто емоционално. Което е много приятна промяна. И прави тази кола на практика единствена по рода си в масовия електрически сегмент.
Още снимки от теста на Renault 5 e-tech вижте в ГАЛЕРИЯТА: