IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новото Renault 5: Носталгия по бъдещето (тест драйв)

Възродената "петица" е очарователна на вид и много весела на пътя. Намерихме й само един недостатък

Обикновено новите модели автомобили се създават в три стъпки. Първо, дизайнерите рисуват един смел концептуален модел. След това  инженерите махат половината детайли на този концептуален модел, за да отговаря на техните стандарти. На финала счетоводителите махат и другата половина.

Случаят с новото Renault 5 обаче не е такъв.
   
  
Вижте ВИДЕО от теста на Renault 5 e-tech Electric:
 
   
            
Тук етапите на създаване са били само два. Първо Жил Видал, новият главен дизайнер, показа смелия прототип преди две години в Мюнхен. И после Лука де Мео, шефът на Renault, нареди на инженерите да направят серийната кола абсолютно същата. С всички недотам пестеливи решения и интересни дреболии, които правят концептите толкова привлекателни. Сега най-после сме изправени пред резултата от тази заповед - и той е забележителен.
   
  
Renault 5 e-tech тест драйв
  
         
Оригиналото Renault 5 се появи през 1972 и остана на пазара почти 15 години, продавайки над 9 милиона екземпляра от двете поколения. Да се закача човек с такова наследство, с толкова обичана кола, е сериозен риск.

Но ако се съди по нашите преживявания по улиците на Ница в последните два дни, ако се съди по стотиците вдигнати палци, по десетките хора, които ни спряха да ни попитат дали ни харесва колата, рискът е бил оправдан.
  
    
Renault 5 e-tech тест драйв
  
        
Някои от множеството декорации и дребни детайли по тази кола вероятно можеха да бъдат спестени. Но като цяло работата на Видал е впечатляваща: новата "петица" има достатъчно връзка със старата, за да буди носталгия, но в същото време е и достатъчно футуристична, за да се хареса на поколенията без спомени от 80-те години. Нещо повече - този дизайн и това изпълнение изкачват Renault 5 в съвсем друг сегмент. Това вече не е бюджетната малка кола, а привлекателен конкурент на машини като MINI Cooper SE и злополучния електрически Fiat 500. При това, за разлика от последния, френската кола далеч не разчита само на дизайн.
  
     
Renault 5 e-tech тест драйв
  
       
В последните години може и да го позабравихме, но Renault всъщност бе един от пионерите в електрическия сегмент. Под натиска на Карлос Гон, французите се занимаваха с това задвижване, когато всички останали го смятаха за екзотична лудост.
  
   
Renault 5 e-tech тест драйв
   
       
Така че тази кола е резултат на повече от 15 години развойна дейност. И това си личи. Най-малкото по теглото, което тук е сведено до под 1450 кг за варианта с по-голямата батерия. Шокиращо много за 80-те години, но много скромно за съвременен електромобил - на практика това е теглото на обикновен семеен хечбек с бензинов двигател.

Само че, за разлика от въпросния хечбек, тук центърът на тежестта е много по-ниско. Което прави новата "петица" изключително забавна за каране.
  
   
Renault 5 e-tech тест драйв
  
       
Задното окачване тук е независимо, с многозвенно закрепване - нещо много рядко в този сегмент. Настроено е твърдичко, но без да е некомфортно - точно както бихте очаквали от един класически хот хеч. А четирите колела са изнесени максимално към ъглите, точно както проповядваше Алек Исигонис, бащата на оригиналното Mini.
  
   
Renault 5 e-tech тест драйв
  
      
Единственото, което не съответства напълно на спортното усещане, е воланът, който е много директен и много бърз, но също така и много лек. Има три степени за настройка, но даже в най-твърдата усещането е като за азиатска кола. Но с това се свиква.
  
   
Renault 5 e-tech тест драйв
  
       
Новата "петица" ще е само с електрическо задвижване, с предно предаване и с три варианта на мощност - 95, 120 и 150 коня. И също с два варианта на батерията.
   

Renault 5 E-Tech

150 к. с. максимална мощност

225 Нт максимален въртящ момент

8 секунди 0-100 км/ч

150 км/ч максимална скорост

Тестовата ни кола е със 150 коня мощност и с по-голямата батерия, с капацитет 52 киловатчаса. Според тестовете на Renault тя трябва да стига за 410 километра пробег с едно зареждане. Не можем да го потвърдим категорично, защото нашият маршрут беше по малки и натоварени пътища в Южна Франция, с ниска средна скорост. В такъв режим на движение обещаваният пробег изглежда напълно изпълним, но тепърва трябва да го проверим и български условия.

Renault 5 ползва усъвършенствана версия на синхронния електромотор от електрическия Megane - без използване на постоянни магнити. Батерията е дело на японската AESC, която отдавна е партньор на французите.
  
     
Renault 5 e-tech тест драйв
Тази светеща петорка на предния капак (там, където бе въздухозаборникът на старото Renault 5) не е само декоративна - светлините всъщност ви показват колко заряд остава в батерията
  
    
По-мощната версия може да се зарежда с прав ток до 100 киловата и тогава за половин час можете да вдигнете заряда от 15 до 80 процента. Колата е в състояние да захранва с електричество един нормален дом при нужда, а освен това може да отдава обратно енергия и към мрежата - тоест можете да зареждате на евтина тарифа и после да продавате тока на скъпа. Макар че съответното приложение на дъщерната компания Mobilize още не е стигнало до България.
  
   
Renault 5 e-tech тест драйв
  
       
Всички версии идват стандартно оборудвани с термопомпа, което удължава пробега и гарантира комфортни температури в салона през зимата.

След броени седмици ще се появи и много спортната Alpine версия. Но, честно казано, не съм сигурен, че тя ви е нужна. Това, което тестваме тук, е най-мощният електромотор, със 150 коня, с голямата батерия, и като пъргавина е всичко, което някога ще ви потрябва в живота.
  
   
Renault 5 e-tech тест драйв
  
       
Тази кола ускорява от 0 до 100 км/ч за 8 секунди, но истинските й таланти блясват в градския трафик. Там Renault 5 е фантастично пъргаво и маневрено - с радиус на завой от едва 10.3 метра.
  
    
Renault 5 e-tech тест драйв
  
        
По един-единствен показател тази кола леко разочарова: цената. През пролетта в Женева Renault обеща "петица" за под 50,000 лева. Но с мощния електромотор цените са 66 500 лева за средното ниво на оборудване и 70 500 за върховото. Едва догодина, с лансирането на по-малката батерия, летвата може да се върне до обещаните нива.
   
   
Renault 5 e-tech тест драйв
   
        
Интериорът е също толкова впечатяващ като външността: той е ергономичен, елегантен и изненадващо просторен. Renault 5 е доста компактен автомобил по днешните стандарти - дълъг е само 392 сантиметра, с 13 см под Renault Клио. Но мястото вътре е достатъчно за четирима, а багажникът побира 326 литра - рекорд за този сегмент и на практика повече, отколкото предлагаше Ford Focus в предишните си поколения.
  
    
Renault 5 e-tech тест драйв
  
         
Има някои малки недостатъци - например решението да се сложи скоростният лост отдясно на волана, където вече има два други лоста - за мултимедията и за чистачките.

Но за сметка на това има и много дребни удобства - например бутонът вляво от волана, който с едно натискане изключва някои от 26-те електронни асистента и предупреждения. Или дори всичките.
  
    
Renault 5 e-tech тест драйв
  
      
Ефектно изглеждащата тапицерия на таблото и седалките всъщност е направена от рециклирани пластмасови бутилки - но по нищо не й личи.

Самото табло е доминирано от два 10-инчови екрана - за приборите и мултимедията. Информационната система е базирана на Google, ползва доста мощен чип и работи приятно бързо.
  
   
Renault 5 e-tech тест драйв
  
        
Една от големите новости в мултимедията е виртуалният аватар, който се казва Рино и който, между нас казано, доста напомня на кламера на Microsoft отпреди години. Можете да си говорите с него и той, на базата на Chat GPT, ви дава доста свободни отговори. В някои случаи даже прекалено свободни. На въпроса ни "Кой е най-добрият малък електромобил в света?", без колебание отговори "Tesla Model 3".

Но дори и Рино да бъде уволнен дисциплинарно в близките дни, пак ви остават достатъчно възможности да си убивате времето. Можете да си инсталирате Spotify, Deezer, Amazon Music и още една камара развлекателни приложения. Както и игри, и дори музикален куиз. Макар че това са решения само за екстремални места като Кулата и Капитан Андреево. През останалото време не ви трябва никакво друго развлечение, освен просто да карате.
  
    
Renault 5 e-tech тест драйв
  
       
Обикновено покупката на електрически автомобил е рационално решение, решение, което се взема с рационалната половина на мозъка. В случая с Renault 5 обаче решението е чисто емоционално. Което е много приятна промяна. И прави тази кола на практика единствена по рода си в масовия електрически сегмент.
  
    
Още снимки от теста на Renault 5 e-tech вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
     

0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    П.П ( преди 1 ден )
    Поздрави на всички отворковци,които никога не са карали електрическа кола,но дават компетентни съвети.Вече две години се кефя на моя ел.кар и ви уверявам,че всички хейтове са си точно такива.Спрях да чета глупостите,които се изписват след всяка информация за електромобилите,но все пак за мислещите си струва да се чуе и мнение от първа ръка.
  • #14
    4 rate up comment 0 rate down comment
    иво ( преди 2 седмици )
    как си го представям това в Кичука..?
  • #13
    1 rate up comment 1 rate down comment
    рено и бъдеще!? ( преди 3 седмици )
    абсолютен нонсенс.
  • #12
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Mupo ( преди 3 седмици )
    Не случайно тесла дори не се пробва в този сегмент. Просто няма здрава пазарна логика засега в него. Взенаш малка кола за много пари. Поне да ги правеха по 300 - 400 коня тогава щяха да имат клиентите на хот хеч, които са в този ценови сегмент.
  • #11
    2 rate up comment 8 rate down comment
    РУК ( преди 3 седмици )
    25-35 К Евро за втора кола?В време доминирано от Дачия Сандеро и то за основна кола.Времето когато средната класа в Европа можеше да си позволи две нови коли отшумяха преди 4-5 години и скоро няма да се върне.Колата е за застаряващи фенове, които вече се изгонили пиленцата от гнездото и им трябва място в багажника за хляб,хапчета и ***.Или за някоя кифла която е решила,че кученце е по-добро от семейство.В никакъв случай не е семейна кола.Тези с парите за втора нова,няма да вземат Рено
  • #10
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Кой би си я купил точно, питаш. Някой с къща в предградията на голям град, като втора кола за жената. Главно за да се избегнат еко таксите. Зареждането основно в гаража с тези 80/100кВч. Вместо Мерцедес А или БМВ 1. Пък при Тесла е 170/250кВч. Хубавото е, че Реното има термопомпа и за малката батерия. То и няма как иначе. Трябва да се обоснове надутата цена.
  • #9
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    мега зле ти е изсъхналото процесорче :D
  • #8
    4 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Тази кола е била популярна преди хиляда години, със сигурност само защото е била достъпна като цена иначе е мега зле. Та тази новата кой би си я купил точно, че не се сещам?
  • #7
    12 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    проблема на тази красива количка е... че няма двг варианти. Едно тубро бензинче щеше да е супер.
  • #6
    10 rate up comment 19 rate down comment
    до 5 - легни си ( преди 3 седмици )
    Проверявам: най-евтината Tesla в Европа е 39,990 евро. Волво ЕX30 отвътре е възможно най-долнопробната рециклирана *** - вероятно това те е привлякло. Или не личи от клипчетата, които са ти прозорец към света, не знам. LFP батерията не е някакъв плюс, както сигурно си мислиш, а евтин бюджетен заместител. Колкото до дължината, това е важно за момченца с недостиг на п...а и самочуствие. Рено 5 е малка кола и точно това й е предимството.