IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Малка опаковка, големи претенции - тестваме Kia EV3

Електрическият SUV с пробег 605 км иска да промени играта в оспорван сегмент

Kia продължава с електрическата си експанзия на пазара с модел, който корейците определят като „game changer“. Това е EV3 - малък електрически SUV с наистина впечатляващия характеристики и големи претенции. Имахме възможност да го тестваме, за да разберем дали той наистина може да промени правилата на играта в един от най-оспорваните сегменти.


Kia EV3 тест-драйв


С дължина от 4,30 метра и височина от 1,56 метра, Kia EV3 се очертава като конкурент на Volvo EX30, Smart #1 или Skoda Elroq. Сред съперниците му са не само SUV модели, но хечове като VW ID.3, Cupra Born или Renault Megane Electric. Затова и задачата му не е никак лесна, но поне на теория нещата би трябвало да се получат.

Това, разбира се, ще стане, ако искате да покажете на света, че карате електрическа кола, а не автомобил с ДВГ. Точно такъв е дизайнът на EV3, който в някаква степен повтаря този на Kia EV9. И това не е случайно, все пак големият SUV на корейския производител стана „Световен автомобил на годината“, така че решението да се заложи на същия стил, но в по-компактна опаковка е напълно логично.


Kia EV3 тест-драйв


Автомобилът се предлага в две екстериорни версии. При базовата черните ленти за защита от надраскване са матови, а линиите на предната броня са вертикални. По-високото ниво на оборудване - GT-Line, има лъскави черни ивици и наклонени линии на бронята, които придават малко по-спортен вид.

Като цяло всичко е подчинено на функциалността, а доказателство за това е обемът на багажника - цели 460 литра. Ако се свалят задните седалки, пространството вече е 1200 литра, като към тях може да се добавят и 25 литра място за съхранение под предния капак, където няма двигател.


Kia EV3 тест-драйв


На практика товарният под може да се настрои на две височини - в горна позиция товарният праг се изравнява и ако сгънете задните седалки, се създава плосък товарен под. В долната позиция пространството за съхранение на багаж е максимално увеличено.

Идеята за функционалност се допълва и от ъгъла на отваряне на задните врати, които улеснява достъпа до автомобила. Мястото вътре е достатъчно за двама възрастни на задните седалки, които не трябва да се притесняват, че главите им ще опрат в тавана или че ще трябва да държат краката си прекалено свити по време на пътуване.


Kia EV3 тест-драйв


Основна роля в интериора играе тройният екран. От страната на водача той е 12,3-инчов, като е комбиниран с 5,0-инчов в средата и 12,3-инчов, който работи в огледален режим за управление на информационно-развлекателната система. Това е устройство приема концепциите, които видяхме в Kia EV9, но разполага с ChatGPT. Това дава възможност за надграждане на пакети от приложения, които позволяват да се гледа Netflix или да се слуша Spotify.

Малката Kia се отключва както обикновено с дистанционно от ключа, така и чрез натискане на сензора на плоската интегрирана дръжка на предните врати. Във втория случай дръжките изпъкват навън, което е доста атрактивно. ЕV3 може да се отвори и с помощта на приложение за смартфон, но това усложнява нещата. При сядане зад волана обаче отново трябва да натиснете бутона за стартиране, което е напълно излишно (от Kia оправдават това решение със съображение за сигурност, тоест целта е да се попречи на дете да потегли с колата).


Kia EV3 тест-драйв


Сред впечатляващите характеристики на салона трябва да се отбележат хитър плъзгащ се подлакътник, който включва бутони за управление на камери и паркиране. Бутонът за стартиране, за който вече стана въпрос, се намира от дясната страна на лоста на кормилната колона, който се вижда през „шпионка“ зад спицата на волана.

За допълнително улеснение на шофьора Kia EV3 се предлага и с head-up дисплей, но той е наличен само за топ-версията GT-Line, където е част от допълнителен пакет, който се заплаща. Той показва дори превозни средства в други платна. В оборудването на най-малката електрическа Kia влизат още система за предупреждение за мъртва точка с дисплей на монитор (BSVM), която показва изображение от камерата на мъртвата точка на дисплея на инструментите, когато индикаторът е активиран.


Kia EV3 тест-драйв


Що се отнася до задвижващата система на EV3, поне засега изборът е само един - предно предаване със 150 кВт или 204 к.с. Факт е, че платформата E-GMP, на която е изградена EV3, позволява и задвижване на задните колела, както е известно от по-големите EV6 и 9, но в случая корейците са заложили на варианта със задвижване на предните колела.

Причината в случая е, че вграденото зарядно устройство на EV3, силовата електроника и двигателят са разположени именно под предния капак, като това оставя повече място за багажника. Напълно логично за автомобил, който е насочен към семействата и който ще се използва за пътувания на по-големи разстояния.


Kia EV3 тест-драйв


В същото време EV3 е първата Kia на платформата E-GMP с 400-волтова технология. И тук си има логика - системата с 800 волта просто не си заслужава в малка и достъпна (не казваме евтина) кола, тъй като ще повишат цената. Двигателите са с постоянен магнит, като разширяването на гамата на модела предстои. Ще има поне две версии с по две електромотора, както и GT, чиито характеристики все още не се съобщават.

Батериите на EV3 са съответно 58,3 и 81,4 kWh; Това са брутни стойности, нетните мощности са оценени на 55 и 78 kWh. И двете батерии са с химия NMC811, като клетките им са на корейската компания LG. Зареждането е възможно с до 101 kW за малката батерия и 128 kW за голямата. Но клиентите не трябва да се интересуват от капацитета на батерията или ефективността на зареждане, а по-скоро от пробега и колко бързо може да бъде възстановен.


Kia EV3


От Kia твърдят, че по-голямата батерия би трябвало да стигне до 605 км пробег по цикъла WLTP. Зареждането от 10 до 80% отнема 31 минути, което би трябвало да стигне за още 420 км. Това прави около 1000 км пробег с престой на зарядната станция в рамките на половин час.

Сериозно внимание е обърнато и на рекуперацията на енергията по време на движение, като EV3 разполага с цели 7 режима. Те се сменят от волана, като първите 4 - от L0 до L4, предлагат различни нива на рекуперация. Следва i-Pedal, при който бавната предавка е изключена и автомобилът спира, след като отпуснете педала на газта. В режим Max има максимално възстановяване, докато при Auto спирачният ефект се определя автоматично в зависимост от ситуацията. Ако, например, автомобилът отпред спира, рекуперацията се увеличава.


Kia EV3 тест-драйв


Що се отнася до мощността, 204 к.с. са напълно достатъчни, но не и впечатляващи за електрически автомобил. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,6 секунди, а поведението на пътя е напълно предсказуемо. Като плюс може да се посочат и специалните амортисьори, които променят настройките си в зависимост от пътната настилка.

Всичко това би трябвало да оправдае надеждите на Kia, че с този модел ще променят съотношението на силите в един от най-оспорваните сегменти на пазара. Важна роля обаче ще играе цената на EV3, която стартира от 69 000 лв. за варианта с малка батерия. За по-голямата ще трябва да се доплатят още 10 000 лв. във версиите с най-ниско оборудване. При GT-Line, която е достъпна само с по-мощната батерия, сумата скача до близо 100 000 лв. А там вече EV3 навлиза в нова територия.


Kia EV3 тест-драйв


Иначе Kia EV3 Long Range е добър избор за семеен автомобил с достатъчно пространство в салона и багажника, най-модерни технологии, които могат да се актуализират по въздуха, както и впечатляващ пробег. На теория това би трябвало да е повече от достатъчно. Остава да видим какво мисли пазарът...


0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 11 ( преди 1 седмица )
    Ми разликата е ДДС, което логично. Пък и дилъра трябва да спечели нещо.
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН! ( преди 1 месец )
    Току-що проверих онлайн и цената на чисто нова KiA EV3-ка в Южна Корея стартира от 30'810,-- щатски долара, което към днешна дата превърнато в наши местни БГ-лева прави точно 58'002,-- т.е. с ОКоло 11 хиляди лева там - в тяхната си родина колите са по-евтини за закупуване...
  • #10
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това може да продаде 1-2 бройки повече от Ev9, но ме съмнява защото като го оборудваш долу горе добре и струва колкото една Model Y-ка, а и в този несигурен пазар на електрички да си вземеш нова е направо дарение, бих си взел Model Y втора ръка след като обявят официално новата за почти безпари, по-голяма и по-добра във всяко едно отношение кола. А и да, тази кола в Корея е 25к долара макс.
  • #9
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Кики ( преди 1 месец )
    Волана е от Алекo!
  • #8
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    до екипа на аутомедиа в частност до Константин Томов - автора и продуцент на "Колела" и главен редактор на Automedia.bg тъй като на 12 декември българия влиза в шенгенското пространство и резово е най югоизточната точка на европейския съюз приемате ли предизвиквателстовто целия екип на медията с произволно избран електромобил да прекосите всички европейски държави по суша които са част от шенген и стигате до най западната точка на континентална европа кабо да рока в португалия имате 100лв от мен
  • #7
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Пешко ( преди 1 месец )
    Провалът е предизвестен. !00 000 лева и почти нищо за тях. Може и да се намери някой безумец,, но излизайки от магазина е 50% загубил. Да му е честито.
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    10LD-DiN0-ДртiйМЕН! ( преди 1 месец )
    Между другото, отбелязвам че там някъде се мъдри и стартовата цена на най-малкото Бе-НЕ-ве: с 3 турбо-задвижвани ДАУНсайзвани силиндъра /без еХтри, бира се!/ и неква измислена мощност и ускорение, за да се спестят разходи по изготвянето му и ако може да се обере посред бел ден елегантно и лежерно местният наивен БГ-потребител... Виждаме, че ГЕРМАНците дълбаят все по-надолу в канавката, та белким открият некой-друг златен БИТ-Койн, щото с медалите отдавна се окичиха именно епиkypейците!!!
  • #5
    1 rate up comment 1 rate down comment
    10LD-DiN0-ДртiйМЕН! ( преди 1 месец )
    Сега, след броени дни като в началото на 2025-та година KiА-та EV3 изведнъж, ей тъй - изненадващо стане Кола на годината, тогава ще се убедите, че тези претенции са си с ПОКРИТИЕ, и то отвсякъде. Както съм казал и посочил: HYUNДАЙ ведно с GENESiS немат стигане - 1 *** и елементарен за възприемане ФАКТ! Другите да дерзаят, за да ги догонят...някога, някъде по тая 3емя!
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 3 ( преди 1 месец )
    "колата да се оправя със зареждането по пътя" "ама стигаш с час по-рано" - тоя пак изплиска легена. Дизелджията електрик, който няма пари даже да се качи на ел. такситата в София, превъртя играта и започна да телепортира коли. Нали Теслите били с много пробег и мега бързо зареждане и никой нямало да си хаби времето по зарядни, как така изведнъж спести цял 1 часа само от карта със зарядни
  • #3
    3 rate up comment 2 rate down comment
    до 1 ( преди 1 месец )
    Не е така. Когато седнеш сутринта и колата ти е с 50 коня отгоре след такъв ъпдейт, няма нищо софтуерно. Е, верно че при само една американска марка се случва, ама все пак ;Р След последните ъпдейти почна да излиза директно на екрана на колата цялата карта със станции и с малка цифра свободните колонки на всяка локация. Както и да зададеш дестинация и с колко точно % батерия искаш да стигнеш там и колата да се оправя със зареждането по пътя. Софтуер, софтуер, ама стигаш с час по-рано, нали?