Смартфонът, който винаги е на една ръка разстояние, е универсално устройство. С негова помощ правим буквално почти всичко: работим, общуваме, плащаме сметки, пазаруваме, дори релаксираме. Притежаването му вече не е лукс, а неразделна част от живота.
В последните години автомобилните производители обръщат все повече внимание на това да направят използването на колата възможно най-удобно. И тъй като смартфонът е едно от най-популярните съвременни удобства, има смисъл двете неща да се комбинират. Някои производители на смартфони дори създават автомобили, демонстрирайки колко близки са двете индустрии.
Какво е дигитален ключ
Използването на смартфоните в автомобила надхвърля Apple CarPlay и Android Auto. Сега това не е само възпроизвеждане на любимата музика или използването на навигацията. Може да запалите двигателя или да регулирате температурата на климатика, преди собственикът дори да влезе вътре. Звучи страхотно. И много автомобили вече са получили такива функции. Това на пръв поглед добро и удобно нововъведение обаче има няколко недостатъка.
Различни автомобилни производители въведоха идеята за използване на смартфон като ключ. Водачът може да заключва, отключва и запалва двигателя помощта на смартфона си. Джаджата, чрез софтуера или приложение, работи като основен ключ на автомобила. Други налични функции включват отварянето и затварянето на прозорците, вратата на багажника, дори регулирането на фаровете. Подобни функция се предлагат от Ford, Audi, Cadillac, BMW, Chevrolet, GMC, Honda, Mercedes-Benz, Toyota, Volvo и др.
Какви са плюсовете
Тъй като човек винаги носи смартфона със себе си, използването му за функции, подобни на тези на ключа, елиминира необходимостта да носите държите втори предмет, а именно самия ключ. Това го прави по-удобен, защото трябва да избегнете да загубите само един от двата предмета.
Също така е удобно да отключите, запалите, загреете или охладите колата предварително. Това пести време и подобрява качеството на живот, както е модерно да се казва сега. Само си представете: събуждате се в зимна сутрин, натискате едно приложение върху екрана на смартфона и колата стартира сама двигателя и интериорът се затопля докато си пиете сутрешното кафе. Или пък да включите предварително климатика в летните жеги.
Дистанционното стартиране на двигателя не е нещо ново, появи се на пазара още през 80-те години. Въпреки това, в последното десетилетие стана изключително разпространен сред повечето автомобили. Обикновено, дистанционният стартер е вграден в ключа на автомобила, но обхватът му може да е ограничен. Като го интегрирате директно във вашия смартфон, може да запалите колата от почти всяко място.
Освен това приложенията ви напомнят кога е време да закарате колата си за годишното техническо обслужване. Собственикът също така има достъп до информация за състоянието на автомобила: маслото, нивото на горивото и дори състояние на спирачките. С такова приложение е лесно и споделянето на автомобила, без да давате ключа на съпругата ви, например.
Какви са минусите
Като всяка иновация или удобство, това също си има недостатъци. Един от основните проблеми е, че по някаква причина смартфонът може да не е наблизо. Например, батерията му да е изтощена, да е загубен, откраднат, забравен някъде, да няма сигнал наоколо. Варианти много. Освен страшния факт телефонът да не е в джоба ви, се появява и втори проблем - няма смартфон, няма и кола, защото без приложението автомобилът не може да бъде отворен.
Вторият очевиден проблем е сигурността. Колкото и да се опитват съвременните сървъри, рискът от електронно хакване остава. Автомобилните производители предприемат всички възможни мерки за защита срещу хакване на цифровия ключ. Но има някои неща, които водачът може да направи сам, за да подобри сигурността: да бъде бдителен и да се озърта; да актуализира смартфона и системите за сигурност; да има план Б, като външна батерия за зареждане, така наречения power bank; да внимава за фишинг атаки.