IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

За и против смартфона като автомобилен ключ

Използването на устройството е много удобно, но крие и доста рискове

Смартфонът, който винаги е на една ръка разстояние, е универсално устройство. С негова помощ правим буквално почти всичко: работим, общуваме, плащаме сметки, пазаруваме, дори релаксираме. Притежаването му вече не е лукс, а неразделна част от живота.


Смартфон-1


В последните години автомобилните производители обръщат все повече внимание на това да направят използването на колата възможно най-удобно. И тъй като смартфонът е едно от най-популярните съвременни удобства, има смисъл двете неща да се комбинират. Някои производители на смартфони дори създават автомобили, демонстрирайки колко близки са двете индустрии.

Какво е дигитален ключ

Използването на смартфоните в автомобила надхвърля Apple CarPlay и Android Auto. Сега това не е само възпроизвеждане на любимата музика или използването на навигацията. Може да запалите двигателя или да регулирате температурата на климатика, преди собственикът дори да влезе вътре. Звучи страхотно. И много автомобили вече са получили такива функции. Това на пръв поглед добро и удобно нововъведение обаче има няколко недостатъка.


Смартфон-2


Различни автомобилни производители въведоха идеята за използване на смартфон като ключ. Водачът може да заключва, отключва и запалва двигателя помощта на смартфона си. Джаджата, чрез софтуера или приложение, работи като основен ключ на автомобила. Други налични функции включват отварянето и затварянето на прозорците, вратата на багажника, дори регулирането на фаровете. Подобни функция се предлагат от Ford, Audi, Cadillac, BMW, Chevrolet, GMC, Honda, Mercedes-Benz, Toyota, Volvo и др.

Какви са плюсовете

Тъй като човек винаги носи смартфона със себе си, използването му за функции, подобни на тези на ключа, елиминира необходимостта да носите държите втори предмет, а именно самия ключ. Това го прави по-удобен, защото трябва да избегнете да загубите само един от двата предмета.

Също така е удобно да отключите, запалите, загреете или охладите колата предварително. Това пести време и подобрява качеството на живот, както е модерно да се казва сега. Само си представете: събуждате се в зимна сутрин, натискате едно приложение върху екрана на смартфона и колата стартира сама двигателя и интериорът се затопля докато си пиете сутрешното кафе. Или пък да включите предварително климатика в летните жеги.


Смартфон-3


Дистанционното стартиране на двигателя не е нещо ново, появи се на пазара още през 80-те години. Въпреки това, в последното десетилетие стана изключително разпространен сред повечето автомобили. Обикновено, дистанционният стартер е вграден в ключа на автомобила, но обхватът му може да е ограничен. Като го интегрирате директно във вашия смартфон, може да запалите колата от почти всяко място.

Освен това приложенията ви напомнят кога е време да закарате колата си за годишното техническо обслужване. Собственикът също така има достъп до информация за състоянието на автомобила: маслото, нивото на горивото и дори състояние на спирачките. С такова приложение е лесно и споделянето на автомобила, без да давате ключа на съпругата ви, например.

Какви са минусите

Като всяка иновация или удобство, това също си има недостатъци. Един от основните проблеми е, че по някаква причина смартфонът може да не е наблизо. Например, батерията му да е изтощена, да е загубен, откраднат, забравен някъде, да няма сигнал наоколо. Варианти много. Освен страшния факт телефонът да не е в джоба ви, се появява и втори проблем - няма смартфон, няма и кола, защото без приложението автомобилът не може да бъде отворен.


Смартфон-4


Вторият очевиден проблем е сигурността. Колкото и да се опитват съвременните сървъри, рискът от електронно хакване остава. Автомобилните производители предприемат всички възможни мерки за защита срещу хакване на цифровия ключ. Но има някои неща, които водачът може да направи сам, за да подобри сигурността: да бъде бдителен и да се озърта; да актуализира смартфона и системите за сигурност; да има план Б, като външна батерия за зареждане, така наречения power bank; да внимава за фишинг атаки.

0 от 500
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 38 минути )
    До 7- аааа, ти не си имал достъп до акумулатора :-)
  • #8
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 52 минути )
    Едно фейс айди с камери в колонката между двете врати и сме готови. Какви ключове, какви апликаци, какъв интернет
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 6 ( преди 1 час )
    Нямаше нужда някой да ми подава ток. След като ключаря отвори автомобила, успях да отворя предния капак и да си заредя акумулатора със зарядното.
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 час )
    До 4 - е нямаше ли кой да ти даде ток?!?
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 час )
    Доколкото разбирам, говорят за комуникация през сървър по интернет. Освен, че те следят, създават single point of failure - могат да им хакнат сървъра или да го ДОС-нат и никоя кола от тази компания няма да може да запали. Всички знаем производителите на автомобили колко добър софтуер разработват - сега хората им отключват колите за минути
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 2 ( преди 1 час )
    И аз така си мислех. Докато не ми падна акумулатора защото бях забравил аварийните цяла нощ и централното не можа да отключи. Познай дали работеше механичната ключалка която не беше ползвана с години. Беше си хубаво клеясала и се наложи да викам ключар, който отвори автомобила за една минута без да пипа ключалката.
  • #3
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 ( преди 1 час )
    Знаеш ли въобще какво е RFID И как работи? Кога за последно си сменя батерията на банковата карта?
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    Всеки автомобил трябва да има стандартен механичен физически ключ който се пъха в ключалка. Да можеш с него да отвориш колата и да стартираш двигателя. Най малкото трябва да имаш тази функция за извънредни ситуации. Това да ползваш само телефона като ключ е несериозно. Нито пък да разчиташ изцяло на някакви карти и дистанционни с безжични RFID и др такива системи. Тези неща рано или късно се повреждат или батериите им умират и в определена ситуация може да ти създадат големи главоболия.
  • #1
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    Има и друга елементарна мярка. Да активираш въвеждането на парола за включване на контакт, която се въвежда на екрана на автомобила, след като си отключил вратата и си влязъл в него. Тази парола не се помни в никакъв сървър и няма как да бъде хакната дистанционно. Не е невъзможно но би отнело прекалено много време на крадеца да присъства физически в крадения автомобил преди да може да потегли.Повечето крадци биха се отказали