Ако все още някой има сериозни съмнения, че американските производители на електромобили изостават от китайските си конкуренти, ето ви едно доказателство - изпълнителният директор на Ford - Джим Фарли, призна, че от половин година кара Xiaomi Speed Ultra 7, и не иска да се откаже от тази кола.
„Не обичам да говоря за конкуренцията толкова много, но аз самият карам Xiaomi - каза Фарли в разговор с британския водещ Робърт Луелин в предаването „The Fully Charged Podcast“. - Докарахме го със самолет от Шанхай до Чикаго, карам го вече 6 месеца и не искам да се отказвам от него“.
SU7 е първият електрически автомобил на Xiaomi. Китайският технологичен гигант произвежда три версии на колата - SU7, SU7 Pro и SU7 Max, но Фарли не уточни коя от тях кара.
„Фантастично е. Те продават по 10 000-20 000 бройки на месец. Колите им са разпродадени за 6 месеца напред. Това е мощна индустрия и потребителска марка, която е много по-силна от автомобилните компании“, добави той.
Популярността на SU7 обаче идва на висока цена, платена от Xiaomi. Подразделението за електромобили на технологичния гигант отчете загуби от 252 млн долара през второто тримесечие на годината. Това означава, че Xiaomi губи около 9000 долара на всяка от 27 307 бройки от SU7, доставени на клиенти през това тримесечие. Цената на модела, който се предлага единствено в Китай, е 30 000 долара.
Това не са първите коментари, които Фарли или неговите колеги от Ford правят относно мащаба или напредъка на китайската EV индустрия. The Wall Street Journal съобщава, че след посещението си в Китай през май шефът на Ford е признал пред свои колеги от управата на компанията, че китайската автомобилна индустрия е „екзистенциална заплаха“.
В началото на 2023 г. Фарли и главният финансов директор на компанията Джон Лоулър бяха в Китай, като тестваха електрически SUV, произведен от държавния автомобилен производител Changan Automobile. Тогава беше съобщено, че двамата са „останалите много впечатлени“ от качеството на произведените в Китай електромобили. Според The Wall Street Journal, след теста Лоулър казал на Фарли: „Джим, нещата не са както преди. Тези момчета да пред нас“.
Коментарите на Фарли идват в момент, когато китайските производители продължават да доминират на световния пазар на електромобили. Данните, събрани от технологичната фирма ABI Research за Business Insider, показват, че китайските производители на автомобили представляват 88% от пазара на EV в Бразилия и 70% в Тайланд през първото тримесечие на тази година.
Борбата с с конкуренти като Xiaomi ще бъде от решаващо значение за Ford, който променя своя подход към пазара на EV. Американският производител отчете голяма загуба на печалби през второто тримесечие на годината, което накара акциите на компанията да се сринат. Прогнозите бяха, че печалбите от акция ще бъдат 0,68 долара, но те са 0,47 долара. А причината са загубите от 1,14 млрд долара за второто тримесечие, което се дължи на спада на търсенето на електромобили.