IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-старият автомобилен завод в Европа е пред закриване

Stellantis настоява, че „Мирафиори“ има бъдеще, но нещата не изглеждат никак розови

Италианският град Торино, където се намира най-старият автомобилен завод в Европа, е типичен пример за индустриалния упадък, с който се сблъскват някои райони на континента, пише Ройтерс. Причината е, че автомобилните производители водят трудна битка с разходите за електрификация, слабото търсене и конкуренцията от Китай.


Торино-1


Разположен в подножието на Алпите в Северозападна Италия, Торино е мястото, където Fiat, който сега е част от мултинационалната компания Stellantis, е съоснован от семейство Аниели преди 125 години. Сега той трябва да се справя с упадъка в автомобилния сектор, пример за който е и състоянието на историческия завод "Мирафиори".

В завода се произвеждат електрическия градски автомобил Fiat 500 и два спортни модела Maserati, но поради слабото търсене производството е спряно през голяма част от годината, а 2800 работници са в принудителен отпуск с намалено заплащане. "Той на практика вече е затворен, како производственият процес се възобновява от време на време", казва Джакомо Дзулианело, работник в завода и синдикален член, който е сред освободените от работа до началото на ноември.


Торино-2


За да оцелее, Fiat ie раздели с италианската си идентичност, като първо се сля с Chrysler през 2014 г., създавайки Fiat Chrysler, а през 2021 г. се присъедини към производителя на Peugeot - PSA, за да създаде Stellantis. В същото време Торино загуби четири от автомобилните си завода за последните четири десетилетия. Започна се с "Лингото" през 1982 г., прочут с тестовата си писта на покрива, която се появява в британския филм от края на 60-те години на миналия век "Италианска афера", и се стигне до съоръжението в Груляско миналата година.

"Мирафиори" - някогашен символ на мощта на Fiat, в който са работели близо 60 000 души и са се произвеждали до 1 милион автомобила годишно, включително оригиналния Fiat 500 в златния период през 60-те на миналия век, вече е сянка на предишната си слава. "Тук, в Торино, думата упадък е табу. Може да го наричаме както си искаме,... но това е неоспорим факт", казва Лука Давико, социолог в Политехническия университет в града.


Торино-3


В Торино и околностите му живеят около 2,2 милиона души. Градът се опитва отново да се утвърди като туристическа дестинация с елегантния си център, музеите, местната кухня, академичния център, и близостта до Алпите. Там също така процъфтяват аерокосмическата индустрия и "Ювентус", най-успешният футболен клуб в Италия.

Въпреки това, тъй като от 50 000 до 60 000 работни места в района още са свързани с автомобилната индустрия, настроението е мрачно. Работниците от Stellantis започнаха общонационална стачка на 18 октомври, за да окажат натиск върху правителството и компанията за запазване на работните места.

По данни на Италианската федерация на металурзите към Конфедерацията на профсъюзите на трудещите се производството на Stellantis в Италия ще намале под 500 000 автомобила тази година, което е най-ниското ниво от 1958 г.


Торино-5


„Мирафиори“ е последният автомобилен завод в Торино, чиито работници в по-голямата си част нямат работа или са пред пенсиониране. Средната им възраст е 57-58 години, твърдят профсъюзите, а по-младите поколения вече не са привлечени от сектора.

Франческо Дзирполи, професор по мениджмънт в университета "Ка Фоскари" във Венеция и научен директор на Центъра за иновации в автомобилостроенето и мобилността твърди, че италианското автомобилно производство е намаляло защото Stellantis пести от инвестиции в нови модели, особено за местните си заводи.

След като Fiat стана част от Stellantis, Торино вече не е основeн център за инженеринг и разработване на продукти, допълва Дзирполи. Последните модели Fiat, Alfa Romeo и Lancia са конструирани в Италия, но използват предимно френски двигатели и платформи. Те се сглобяват в чужбина, а изпълнителният директор на Stellantis Карлош Тавареш заяви, че производството на един от тях - Alfa Romeo Junior, в Италия, а не в Полша, би увеличило цената му на дребно с 10 000 евро.

„Мирафиори“, известен като „град в града“, е огромен комплекс, разположен на над 2 милиона квадратни метра. Когато обаче Дзулианело отива на работа, му предстои 15-минутно ходене от вратата на завода до монтажната линия през изоставени пространства. Работниците в принудителен отпуск получават около 1100 евро месечно след облагането с данъци, докато редовната заплата е към 1600 евро. Профсъюзите твърдят, че много от тях се борят за препитанието си.


Торино-4


„Преживяхме тежки периоди“, казва Давиде Манаго, високопоставен член на синдиката и работник в завода, чиято съпруга също работи в „Мирафиори“. И двамата са били отстранявани от работа няколко пъти, но за щастие никога по едно и също време. Въпреки това парите понякога „не стигаха за изплащане на ипотеката, а да поискаш заем от банката, за да сложиш храна на масата, не е лесно“,  добавя 49-годишният Манаго.

Stellantis настоява, че "Мирафиори" има бъдеще. Заводът произвежда скоростни кутии за електрически и хибридни автомобили, има център за рециклиране на части и лаборатория за батерии, а в края на 2025 г. ще започне производството на нова хибридна версия на Fiat 500.

Торино може да се възползва и от привличането на друг автомобилен производител, което ще се сложи край на статута на Stellantis като единствен голям национален производител на автомобили. В момента се водят разговори с китайските Dongfeng Motor и Chery. Въпреки това Манаго се надява, че 18-годишният му син и 15-годишната му дъщеря ще намерят по-добри възможности на друго място. "Очаквам, че бъдещето им няма да е в Торино, а може би дори не и в Италия", казва той.


0 от 500
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Как се реже клона на който стоиш - справка ЕУ и автомобилите... Започвайки от Дизел гейт и минавайки през Грета гейт - всичко води до това, че Европа диша праха, не защото не може, а защото *** *** в Зелено, я зеленясаха за дълго... Веднъж загубиш ли потенциала - върви догонвай! Сега Грета да Ви плаща заплатите!
  • #13
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 4 седмици )
    Статия пълна с лъжи и раздвоение на автора на статията,моделите са доста повече от изброените,а щом се заговори за синдикати в Италия става ясно че ще се изказва особено мързелив философ,завода си работи а кучетата нека си лаят.
  • #12
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    много ясно че никой няма да работи в тоя завод, защото ако преди 50 години са произвеждали коли , сега само сглобяват, съответно им трябва само една поточна линия и два склада където да разтоварват частите. Скоро даваха репортаж за някаква японска марка от преди 60 години и в завода си имат цехове за много от частите а сега всичко идва от хиляди км
  • #11
    7 rate up comment 19 rate down comment
    Факт ( преди 1 месец )
    Никой не ще дизел падна на 10% скоро колите на газ ще го минат
  • #10
    29 rate up comment 10 rate down comment
    Sergio ( преди 1 месец )
    Е, то остава да останем и без най-красивите коли, дело на италианския дизайн и да приемем ръбатите груби азиатски форми и недомислеците на американската тесла!
  • #9
    21 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да произвеждат ДВГ,никой не ще електрички.Дори Илон Мъск обърна палачинката и се гласи да прави водородна Тесла.
  • #8
    3 rate up comment 21 rate down comment
    PLAID ( преди 1 месец )
    Добре дошли в 21 век! На сайта на сервиза за всички марки в Загреб пише защо едни затварят заводи, докато други строят Гигафабрики. Статиите се казват: 1. EV Clinic: "Which battery is the best?" / 2. "Teslas powertrain: Defying limits, rewriting legacies for 600000km on original battery." / 3. "Maximizing Tesla S/X Battery Life"
  • #7
    9 rate up comment 10 rate down comment
    До долния ( преди 1 месец )
    Яки глупости си написал нито Рам нито Крайслер и Додж имат нещо общо с Пежо.Само Опел има ама Пежо купиха Опел преди да се слеят в Стелянтис.
  • #6
    15 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това е в следствие на великата стратегия на г-н Тавареш 40-те милиона: "Лепим на Пежо емблеми всякакви". Същото се случва и със заводите на Опел в Германия, както и с тези на Крайслер в САЩ. И сега, когато клиентите очевидно вече не купуват ребрандирани Пежо, пътят надолу е много стръмен, и не е толкова лесно да се обърне тенденцията. Резултата след експеримента на Тавареш ще е закриване на поне 40% от марките им, и намаляване на продажбите на коли също с поне толкова. Но могат да вдигнат цените
  • #5
    20 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да продължават да правят електрички Фиат е 500 и са готови за закриване.