fallback

Екология ли? Електрическите Tesla Semi консумират 1 кВтч... на километър

Постигнатият резултат от влекача се оказа доста по-лош от очакванията

Доскоро Tesla беше твърде заета с увеличаването на производството на електрическия пикап Cybertruck. Но следващата година компанията на Илон Мъск най-накрая възнамерява да започне масово производство на камионите си Tesla Semi. В рамките на експерименталната експлоатация един от камионите вече е изминал 400 000 км, а консумацията на електроенергия от 1 kWh на 1 км - резултат, който се оказа доста по-нисък от очакванията.

Тъй като по-голямата част от електрическите камиони Tesla Semi в момента се експлоатират или от самата компания, или от ограничен брой клиенти, е доста трудно да се разбере цялата икономика на процеса, тъй като производителят все още не е обявил колко струва версията на камиона с пробег от 800 км. Второ, презареждането на камиони изисква мощни експресни терминали, които също са доста скъпи. Въпреки това, на събитието IAA Mobility, представител на Tesla представи доклад за високата ефективност на транспорта с помощта на влекачите Tesla Semi.

Първо, за изминалата година и половина от началото на експлоатацията им в реални условия една от машините е изминала 400 000 км, доказвайки достатъчна надеждност. Собственият парк от такива камиони на Tesla е навъртял общо 12 милиона км през това време. Освен това Tesla отбелязва, че средният дневен пробег на един камион достига 1 700 км, като 95% от времето е в движение. С други думи, не повече от 5% от времето се изразходва за зареждане и поддръжка. Подобни постижения обаче са възможни само ако камионите се зареждат в специални мощни станции с постоянен ток, които все още не са толкова разпространени дори в САЩ.

По време на представянето на Tesla Semi компанията изчисли, че натоварен камион ще консумира средно 1.7 kWh на миля, но реалната цифра се оказа по-ниска - 1.6 kWh на миля. С други думи, камионът консумира 100 kWh на 100 км пробег. Колко приемлива е тази цифра за транспортните компании ще зависи от цената на дизеловото гориво и електроенергията в даден регион.

Tesla обеща да увеличи обема на доставките на камиони Semi още през тази година, но масовото им производство няма да започне до началото на работата на завода в Невада, който в момента е в процес на изграждане. До 2026 година компанията възнамерява да увеличи производството до 50 000 камиона годишно.

fallback
  • #7
    50:50 ( преди 1 месец )
    Натоварен ТИР нормално харчи средно 30л на 100км или при средните цени на дизела в ЕС идва около 45 евро на 100км. Зарядните станции на DC са около 0.4 Евро за KWh в Източна Европа (в Германия и др са около 0.7 Евро) което значи в че и в най добрия вариант камиона на Тесла харчи почти същото като дизел. Но в някой държави излиза и по скъпо. От друга страна дизеловия камион има доста обслужване. Доста течности, масла, филтри и др. консумативи които не са евтини и липсват в ел. камиона.
  • #6
    До 5 ( преди 1 месец )
    Тази батерия спестява стотици хиляди литри гориво за живота си
  • #5
    Leberknoedl ( преди 1 месец )
    5 тона е само батерията на тая карикатура. Екология ли?
  • #4
    carpe_diem ( преди 1 месец )
    А заглавието е изключително тенденциозно... Някакво шокиращо такова, а после накрая на материалчето пише как в реалния живот харчело даже по-малко, отколкото от Тесла са си мислели...
  • #3
    carpe_diem ( преди 1 месец )
    Еми ако нормална електричка под 2 тона харчи 15-20 kWh/100 км не е хич много 40 тона камион да харчи 100 на 100, даже е доста по-ефективен на тон от обикновена кола... това са ти 30-40 лева на 100 км индустриален ток (някои дни и по-малко, а ако си имат собствени панели по покривите на базите, цената пада още доста пъти)...
  • #2
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не си разбрал. Ще закопават стари батерии от Нисан Лийфове до зарядните станции, така че денем да ги зарждат с "безплатен" ток от фотоволтаиците върху козирките на същите зарядни и като "астане вечер - месец изгрее, звезди обсипят сводът небесен" ТИР-овете ще ги зареждат от тях. Другото е през нощта да карат ток от пустинята Гоби например до пиацата на пристанището в Ротердам, че да ги зареждат докато чакат пред портала. И други такива измислици-премислици.
  • #1
    Амиии ( преди 1 месец )
    При цената на обществените зарядни в повечето страни в ЕС са си 60 евро на 100км. Защото все пак ТИРа не можеш да си го зареждаш вечер на нощна в гаража, да ти евтинийка, както обясняват повечето тук, как се самонаричат - електрици! 60 Евро са 35л дизел, пак по средно европейски цени. Един влекач, сравнително модерен, натоварен с 18 тона харчи 25-29л на 100! Ами май ще почакат сектора тежки товари да мине на ток
fallback
Последни