Намаляването на търсенето на електрически автомобили през последните месеци има няколко причини - липсата на голяма инфраструктура за зареждане, липсата на евтини модели, автономност и време за презареждане... Някои политици обаче виждат корена на проблема другаде.
Еврокомисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон даде интервю за германския Handelsblatt, в което посочи причините за спадащия интерес към електромобилите в Европа. Според него главният виновник за случващото се на пазара са автомобилните компании.
„През последните години производителите не успяха да убедят клиентите да приемат електрическите превозни средства. Големите марки не са в състояние да постигнат целите за поддържане и запазване на европейския опит, силата на иновациите и конкурентоспособността на индустрията, нито да убедят хората в предимствата на този тип превозни средства", обяснява Бретон.
Прекалена концентрация на мрежата от зарядни станции
Проблемите с разширяването на инфраструктурата за зареждане по европейските пътища също затрудняват прехода към електрически превозни средства в ЕС. Според Бретон мрежата е „много концентрирана“ около централноевропейските страни, особено в Германия, Франция и Нидерландия. В трите държави има повече от 60 процента от всички точки за зареждане в Европа.
В същото време основните западни производители, както и южнокорейски и японски компании, преосмислят плановете си за електрификация за следващите години - Volvo, Volkswagen, Mercedes, Toyota, Hyundai, Ford...
Случващото се в VW изнервя ЕК
Европейският политик признава скритата нервност в Европейската комисия заради последните новини от Volkswagen, който обмисля затваряне на заводи заради спада в продажбите.
„Много съм обезпокоен от съобщенията за затваряне на фабрики“, призна Бретон, който призовава всички страни, участващи в трудовия конфликт, който Volkswagen преживява, да договорят задоволително решение за всички, както и за икономическите интереси на региона.
Липсват евтини електрически автомобили
Тиери Бретон също посочва друга причина за проблемите с електрическите автомобили в Европа - недостигът на достъпни модели. Марките продължават да полагат усилия да пуснат на пазара автомобили за по-малко от 25 000 и дори за по-малко от 20 000 евро. Производствените разходи и рентабилността обаче са пречки за производителите през последните години.
Еврокомисарят критикува липсата на предлагане на този тип превозни средства за масовия пазар. „От съществено значение е да успеем да съчетаем нашите климатични цели с конкурентоспособността“, каза още Бретон.