fallback

Какво се обърка във Volkswagen?

Кризата в концерна се разраства, очакват се стачки и протести заради съкращенията

Кризата във Volkswagen продължава да се разраства. След среща на ръководството на концерна беше прекратено 30-годишното споразумение с работническия съвет, което запазваше работните места. Причината е спешно необходими мерки за икономии, които не изключват затваряне на заводи за автомобили и компоненти, което означава и съкращения на служителите.

Това, разбира се, беше прието на нож от синдикатите. Шефът на работническия съвет на Volkswagen - Даниела Кавало, веднага обяви, че докато тя заема този пост, няма да има затваряне на обекти на VW. Областният мениджър на синдиката IG Metall в Долна Саксония - Торстен Грьогер, беше още по-краен, като нарече решението на рътоводството „безотговорен план, който разклаща основите на Volkswagen“.

Какво точно се случва във Волфсбург?

В края на 2023 г. Volkswagen прие обширна програма за спестявания, за да увеличи възвръщаемостта на основната марка VW. Въпреки тези мерки наскоро беше обявено, че поставените цели не могат да бъдат постигнати. Това доведе до дискусии за съкращения и закриване на фабрики, които обаче не са лесни за изпълнение поради силното представителство на служителите и участието на провинция Долна Саксония като акционер в компанията.

И двете страни са наясно, че не всички предложения могат да бъдат изпълнени. Въпреки това е ясно, че са необходими промени. Но също така е ясно, че за кризата не може да бъде обвинявани единствено „двигателите с вътрешно горене“ или „електрическите автомобили“.

VW произвежда твърде много коли

Централен проблем е свръхкапацитетът във фабриките. В момента Volkswagen не може да продава до 500 000 автомобила годишно. Продажбите в Китай - един от най-важните пазари на VW, отслабват, а в Европа потребителите не желаят да правят скъпи покупки. Това води до недостатъчно използване на производствените мощности, което води и до затруднения с тяхното управление.

Една от възможностите е да се намали производството или временно да се затворят заводи. Друг вариант е да се произвеждат автомобили, които обаче да се предлагат на пазара на загуба, което допълнително би намалило и без това ниската възвръщаемост и по-ниските стойности при препродажба.

Пазарът на електромобили отслабва

Бизнесът с електрически автомобили представлява различно предизвикателство от това с ДВГ. След скандала с вредните емисии преди девет години Volkswagen направи фундаментална промяна и пусна на пазара електрическа платформа с батерии. Въпреки това, първите модели бяха представени прекалено рано, тоест преди да бъдат изчистени всички слабости и проблеми. И това трайно увреди репутацията на моделите ID.

Въпреки че най-големите проблеми вече са решени, фокусът върху електрическите автомобили, иницииран от бившия главен изпълнителен директор Херберт Дийс, все още не е дал резултат. Търсенето им в Германия се срина след края на държавната подкрепа, което показва, че са необходими надеждни рамкови условия.

Слаба възвръщаемост на инвестициите

Друг проблем е ниската възвръщаемост на продажбите. Според някои информации Volkswagen е постигнал възвръщаемост на продажбите само от един процент в някои случаи. Това не само е малко в сравнение с конкуренцията, но и значително ограничава икономическия обхват на компанията. 

Липсват пари за необходимите инвестиции и гъвкавост за реагиране на промените на пазара. Пример за това е краят на държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили в Германия в края на 2023 г., което доведе до срив в търсенето.

Китай се превръща в проблем

Компанията изпитва затруднения и в Китай, който един от най-важните пазари на Volkswagen. Въпреки че Volkswagen все още играе важна роля там, пазарният му дял се свива. Делът на електрическите автомобили в Китай се е увеличил рязко през последните години и Volkswagen се бори да отговори на вкусовете на китайските клиенти. Местните марка обаче се развиват с помощта на държавата и това затруднява значително чуждестранните производители.

За да преодолее тези предизвикателства, Volkswagen трябва да предприеме строги мерки за икономии, които също ще бъдат болезнени за работната сила. Компанията може да се надява на икономическо възстановяване през следващата година, но по-строгите ограничения за автопарка в ЕС от 2025 г. официално ще принудят производителите да заложат на всяка цена на електрифицирани превозни средства.

Според изчисленията на изданието Automobilwoche VW ще трябва да намали продажбите на бензин в Европа с 14 процента, но в същото време да позволи на 15 процента повече чисто електрически автомобили да отговарят на ограничението от 94 г/км. В противен случай рискува високи глоби за превозно средство.

Има и други проблеми - софтуерът на превозните средства на германския производител се е подобрил, но VW все още трудно се конкурира с конкуренти като Android Automotive. Компанията също така трябва да успее да постигне успех с електрическите автомобили в Китай. Ако това не успее, всички други усилия ще бъдат напразни.

Остава въпросът какво ще направят сега мощният работнически съвет и синдикатът. Очакват се протести и дори стачки, което от своя страна може да попречи на консолидирането на марката. Представителите на служителите обаче не могат и няма да приемат просто тези планове за спестяване на разходите, което означава, че във Волфбург предстои да се случат още вълнуващи неща.

fallback
  • #59
    До долния ( преди 1 месец )
    Немските коли са прескъпи баклютси.
  • #58
    Невярно ( преди 1 месец )
    Само човек, който не е карал висок клас на топ марките в Германия може да твърди, че японските са по-добри. Толкова е голяма разликата в удоволствието от шофирането, че няма място за сравнение.
  • #57
    Якишен Моторишен ( преди 1 месец )
    Много са качествени и хората най-после дори и в Европа го разбраха и "много" ги искат. Да ама не. Де който има акъл бяга от немското "високо" качество, няма мерцедес, бмв, фолксваген, ауди, всичко е ***. Нямаш ли японско или корейско нямаш кола а кош. Самата истина. Допреди 20 години беше друго, ама.... Беше...
  • #56
    анонимен ( преди 1 месец )
    западните държави са в клинч и се молят сащ да свирят края на мача че падне ли украйна руснаците ще си мият ботушите в ламанша
  • #55
    Главунчо ( преди 1 месец )
    виждам, че някакъв електрически лудит *** във всички коментари. накратко - няма как да се увеличи броят на ел. колите в европа. причината е проста - западните държави притискат русия все повече , така че това неминуемо ще доведе до ядрена война догодина в европа. старите ДВГ автомобили ще бъдат подложени на ремонти поради обеднялост на населението във военно време. Нови нито ще има пари да се купят - нито ще има масово производство в европа поради липса на суровини и енергия както и инфлация
  • #54
    анонимен ( преди 1 месец )
    Никой собственик не се интересува Колко тежи автомобила. Дори напротив. С всяка изминала година средното тегло на автомобилите с ДВГ расте и порасна с около тон откакто съм станал шофьор, когато електромобилите с тегло 1000 кг се смятаха за много тежки. Практически погледнато, Тесла модел 3 с 500 кг батерия тежи с 200- 300 кг по-малко от масовите премиум SUV. Не знам защо смяташ това за твоя опорна точка? Пак сравняваш твоя 20-годишен автомобил с чисто нов SUV
  • #53
    До антиматематика ( преди 1 месец )
    Казах ти да научиш поне законите на Нютон да не се излагаш ама не слушаш възрастните. На 35 год. си станал, деца възпитаваш а нивото ти на образование и на мислене е на седмокласник. Така и не научи разликата между мощност и енергия. Колкото по-високо е теглото, толкова повече енергия се изисква да го ускориш до примерно 100 км/ч. Всеки допълнителен килограм увеличава разхода на гориво на автомобил с ДВГ, но няма особена разлика при разходът на електромобилите. 2,5т 700коня харчи 1/100 градско
  • #52
    Ssd ( преди 1 месец )
    Истината е много проста и елементарна - единствената компания в света която печели от продажба на ел. Коли е Тесла всички други преливат от пусто в празно . Три години Модел У - нито едно посещение за сервизна поддръжка , нито една стотинка за гориво директно от фотоволтаика доход - по 35 цента/км за пътя до работата , свалени от данъците в Германия. Защо да не обича човек ел.колите?????
  • #51
    Гост ( преди 1 месец )
    50 литров бензинов резервоар ми осигурява 600-700 км пробег.Батерия с тегло 500 кг ти осигурява 200-300 км.С 500 литра гориво (равностойно на теглото на батерията) ми осигурява 6000-7000 км.
  • #50
    Гост ( преди 1 месец )
    Теслю Тунберг, данните ги има в нета.Енергийна плътност на бензина 11,8 квтч/кг, батерии от 100 до 260 втч/кг.Юоже сами да си пресметнете.
fallback
Последни