fallback

Какво се обърка във Volkswagen?

Кризата в концерна се разраства, очакват се стачки и протести заради съкращенията

Кризата във Volkswagen продължава да се разраства. След среща на ръководството на концерна беше прекратено 30-годишното споразумение с работническия съвет, което запазваше работните места. Причината е спешно необходими мерки за икономии, които не изключват затваряне на заводи за автомобили и компоненти, което означава и съкращения на служителите.

Това, разбира се, беше прието на нож от синдикатите. Шефът на работническия съвет на Volkswagen - Даниела Кавало, веднага обяви, че докато тя заема този пост, няма да има затваряне на обекти на VW. Областният мениджър на синдиката IG Metall в Долна Саксония - Торстен Грьогер, беше още по-краен, като нарече решението на рътоводството „безотговорен план, който разклаща основите на Volkswagen“.

Какво точно се случва във Волфсбург?

В края на 2023 г. Volkswagen прие обширна програма за спестявания, за да увеличи възвръщаемостта на основната марка VW. Въпреки тези мерки наскоро беше обявено, че поставените цели не могат да бъдат постигнати. Това доведе до дискусии за съкращения и закриване на фабрики, които обаче не са лесни за изпълнение поради силното представителство на служителите и участието на провинция Долна Саксония като акционер в компанията.

И двете страни са наясно, че не всички предложения могат да бъдат изпълнени. Въпреки това е ясно, че са необходими промени. Но също така е ясно, че за кризата не може да бъде обвинявани единствено „двигателите с вътрешно горене“ или „електрическите автомобили“.

VW произвежда твърде много коли

Централен проблем е свръхкапацитетът във фабриките. В момента Volkswagen не може да продава до 500 000 автомобила годишно. Продажбите в Китай - един от най-важните пазари на VW, отслабват, а в Европа потребителите не желаят да правят скъпи покупки. Това води до недостатъчно използване на производствените мощности, което води и до затруднения с тяхното управление.

Една от възможностите е да се намали производството или временно да се затворят заводи. Друг вариант е да се произвеждат автомобили, които обаче да се предлагат на пазара на загуба, което допълнително би намалило и без това ниската възвръщаемост и по-ниските стойности при препродажба.

Пазарът на електромобили отслабва

Бизнесът с електрически автомобили представлява различно предизвикателство от това с ДВГ. След скандала с вредните емисии преди девет години Volkswagen направи фундаментална промяна и пусна на пазара електрическа платформа с батерии. Въпреки това, първите модели бяха представени прекалено рано, тоест преди да бъдат изчистени всички слабости и проблеми. И това трайно увреди репутацията на моделите ID.

Въпреки че най-големите проблеми вече са решени, фокусът върху електрическите автомобили, иницииран от бившия главен изпълнителен директор Херберт Дийс, все още не е дал резултат. Търсенето им в Германия се срина след края на държавната подкрепа, което показва, че са необходими надеждни рамкови условия.

Слаба възвръщаемост на инвестициите

Друг проблем е ниската възвръщаемост на продажбите. Според някои информации Volkswagen е постигнал възвръщаемост на продажбите само от един процент в някои случаи. Това не само е малко в сравнение с конкуренцията, но и значително ограничава икономическия обхват на компанията. 

Липсват пари за необходимите инвестиции и гъвкавост за реагиране на промените на пазара. Пример за това е краят на държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили в Германия в края на 2023 г., което доведе до срив в търсенето.

Китай се превръща в проблем

Компанията изпитва затруднения и в Китай, който един от най-важните пазари на Volkswagen. Въпреки че Volkswagen все още играе важна роля там, пазарният му дял се свива. Делът на електрическите автомобили в Китай се е увеличил рязко през последните години и Volkswagen се бори да отговори на вкусовете на китайските клиенти. Местните марка обаче се развиват с помощта на държавата и това затруднява значително чуждестранните производители.

За да преодолее тези предизвикателства, Volkswagen трябва да предприеме строги мерки за икономии, които също ще бъдат болезнени за работната сила. Компанията може да се надява на икономическо възстановяване през следващата година, но по-строгите ограничения за автопарка в ЕС от 2025 г. официално ще принудят производителите да заложат на всяка цена на електрифицирани превозни средства.

Според изчисленията на изданието Automobilwoche VW ще трябва да намали продажбите на бензин в Европа с 14 процента, но в същото време да позволи на 15 процента повече чисто електрически автомобили да отговарят на ограничението от 94 г/км. В противен случай рискува високи глоби за превозно средство.

Има и други проблеми - софтуерът на превозните средства на германския производител се е подобрил, но VW все още трудно се конкурира с конкуренти като Android Automotive. Компанията също така трябва да успее да постигне успех с електрическите автомобили в Китай. Ако това не успее, всички други усилия ще бъдат напразни.

Остава въпросът какво ще направят сега мощният работнически съвет и синдикатът. Очакват се протести и дори стачки, което от своя страна може да попречи на консолидирането на марката. Представителите на служителите обаче не могат и няма да приемат просто тези планове за спестяване на разходите, което означава, че във Волфбург предстои да се случат още вълнуващи неща.

fallback
  • #29
    До 27 ( преди 2 месеца )
    Така е. Обърках се че ще настигнат и изпреварят Тесла, както бяха планирали. Ако бяха изпълнили обещанието си, модел на Тесла нямаше да е най-продавания автомобил за 2023 година в Европа, продавайки се повече и от volkswagen golf, който беше на върха на класациите, когато от volkswagen си мечтаеха, че ще задминат Тесла с volkswagen id3. Можеше и да успеят и да им търсят електромобилите без субсидии, ако бяха запазили Диис.Съдба! Сега ще си патят.
  • #28
    popa ot razgrad ( преди 2 месеца )
    тлъстите западни инвестиции създадоха днешната китайска индустрия, която сега ще ги погуби...запада създаде един Франкенщайн...и всичко това заради електричките...заслужава ли си да погубиш една икономика само и само за да я направиш по-екологична...
  • #27
    Гост ( преди 2 месеца )
    Какво се обърка? Повлякоха се по акъла на свети Илюзион и се втурнаха да правят електрокари, които след премахването на субсидиите никой не ще да купува.
  • #26
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Продават главно T-Roc но тази кола изглежда евтина защото е B-SUV, коли които на други марки са 10-20к по-евтини, новият Tiguan е направо златен, няма да има продадени много за останалите да не говорим и ерата на дизела и Голфа отдавана мина.
  • #25
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Независимо дали на много хора им харесва бъдещето е електрическо. Дали масовото навлизане на ел коли ще започне след 5, 10 или 15 години ще покаже бъдещето. Но когато това се случи, тези които не могат да предложат достатъчно добри автомобили на пазара, ще катастрофират жестоко.
  • #24
    Друг Гост ( преди 2 месеца )
    Аз говорех за автомобилната индустрия. Тези заводи сглобяват автомобили. От предишната статия за VW се вижда, че искат да затворят завода в Дрезден в който сглобяват ID.3, така че проблемът не е само в ДВГ
  • #23
    Не разбрах? ( преди 2 месеца )
    Аз говорех за умиращата индустрия на ДВГ, а ти? "Друг Гост ( преди 2 минути )До 18 - не е умираща, а убивана индустрия. В Китай не умира"
  • #22
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Затова от години ви повтарям че отмяната на евро 7 или забраната за продажба на автомобили с ДВГ през 2035 е много лошо за европейската автомобилна промишленост. Това означава отлагане до последно на инвестициите в разработка на електромобили, което са милиарди в графа разходи във финансовите отчети, което не харесва на акционерите. А китайците още преди години бяха изпреварили останалите автопроизводители при електромобилите и преднината им само ще расте с всяко отлагане. Това е самоубийство!
  • #21
    Друг Гост ( преди 2 месеца )
    До 18 - не е умираща, а убивана индустрия. В Китай не умира
  • #20
    До 16 ( преди 2 месеца )
    И понеже много обичате да вадите думи от контекста, вече съм си променил мнението по този въпрос. Няма да е 2025, защото отложиха евро 7. Или и затова не си чувал? Когато влязат в сила изискванията за евро 7, цената на автомобилите ще се повиши и продажбите на електромобили ще се вдигнат. Това логично ще доведе до икономии от мащаба при производството на електромобили дори в Европа, когато (ако) започнат да произвеждат батерии в Европа. Точно както вече се е случило от години в Китай.
fallback
Последни