fallback

Какво се обърка във Volkswagen?

Кризата в концерна се разраства, очакват се стачки и протести заради съкращенията

Кризата във Volkswagen продължава да се разраства. След среща на ръководството на концерна беше прекратено 30-годишното споразумение с работническия съвет, което запазваше работните места. Причината е спешно необходими мерки за икономии, които не изключват затваряне на заводи за автомобили и компоненти, което означава и съкращения на служителите.

Това, разбира се, беше прието на нож от синдикатите. Шефът на работническия съвет на Volkswagen - Даниела Кавало, веднага обяви, че докато тя заема този пост, няма да има затваряне на обекти на VW. Областният мениджър на синдиката IG Metall в Долна Саксония - Торстен Грьогер, беше още по-краен, като нарече решението на рътоводството „безотговорен план, който разклаща основите на Volkswagen“.

Какво точно се случва във Волфсбург?

В края на 2023 г. Volkswagen прие обширна програма за спестявания, за да увеличи възвръщаемостта на основната марка VW. Въпреки тези мерки наскоро беше обявено, че поставените цели не могат да бъдат постигнати. Това доведе до дискусии за съкращения и закриване на фабрики, които обаче не са лесни за изпълнение поради силното представителство на служителите и участието на провинция Долна Саксония като акционер в компанията.

И двете страни са наясно, че не всички предложения могат да бъдат изпълнени. Въпреки това е ясно, че са необходими промени. Но също така е ясно, че за кризата не може да бъде обвинявани единствено „двигателите с вътрешно горене“ или „електрическите автомобили“.

VW произвежда твърде много коли

Централен проблем е свръхкапацитетът във фабриките. В момента Volkswagen не може да продава до 500 000 автомобила годишно. Продажбите в Китай - един от най-важните пазари на VW, отслабват, а в Европа потребителите не желаят да правят скъпи покупки. Това води до недостатъчно използване на производствените мощности, което води и до затруднения с тяхното управление.

Една от възможностите е да се намали производството или временно да се затворят заводи. Друг вариант е да се произвеждат автомобили, които обаче да се предлагат на пазара на загуба, което допълнително би намалило и без това ниската възвръщаемост и по-ниските стойности при препродажба.

Пазарът на електромобили отслабва

Бизнесът с електрически автомобили представлява различно предизвикателство от това с ДВГ. След скандала с вредните емисии преди девет години Volkswagen направи фундаментална промяна и пусна на пазара електрическа платформа с батерии. Въпреки това, първите модели бяха представени прекалено рано, тоест преди да бъдат изчистени всички слабости и проблеми. И това трайно увреди репутацията на моделите ID.

Въпреки че най-големите проблеми вече са решени, фокусът върху електрическите автомобили, иницииран от бившия главен изпълнителен директор Херберт Дийс, все още не е дал резултат. Търсенето им в Германия се срина след края на държавната подкрепа, което показва, че са необходими надеждни рамкови условия.

Слаба възвръщаемост на инвестициите

Друг проблем е ниската възвръщаемост на продажбите. Според някои информации Volkswagen е постигнал възвръщаемост на продажбите само от един процент в някои случаи. Това не само е малко в сравнение с конкуренцията, но и значително ограничава икономическия обхват на компанията. 

Липсват пари за необходимите инвестиции и гъвкавост за реагиране на промените на пазара. Пример за това е краят на държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили в Германия в края на 2023 г., което доведе до срив в търсенето.

Китай се превръща в проблем

Компанията изпитва затруднения и в Китай, който един от най-важните пазари на Volkswagen. Въпреки че Volkswagen все още играе важна роля там, пазарният му дял се свива. Делът на електрическите автомобили в Китай се е увеличил рязко през последните години и Volkswagen се бори да отговори на вкусовете на китайските клиенти. Местните марка обаче се развиват с помощта на държавата и това затруднява значително чуждестранните производители.

За да преодолее тези предизвикателства, Volkswagen трябва да предприеме строги мерки за икономии, които също ще бъдат болезнени за работната сила. Компанията може да се надява на икономическо възстановяване през следващата година, но по-строгите ограничения за автопарка в ЕС от 2025 г. официално ще принудят производителите да заложат на всяка цена на електрифицирани превозни средства.

Според изчисленията на изданието Automobilwoche VW ще трябва да намали продажбите на бензин в Европа с 14 процента, но в същото време да позволи на 15 процента повече чисто електрически автомобили да отговарят на ограничението от 94 г/км. В противен случай рискува високи глоби за превозно средство.

Има и други проблеми - софтуерът на превозните средства на германския производител се е подобрил, но VW все още трудно се конкурира с конкуренти като Android Automotive. Компанията също така трябва да успее да постигне успех с електрическите автомобили в Китай. Ако това не успее, всички други усилия ще бъдат напразни.

Остава въпросът какво ще направят сега мощният работнически съвет и синдикатът. Очакват се протести и дори стачки, което от своя страна може да попречи на консолидирането на марката. Представителите на служителите обаче не могат и няма да приемат просто тези планове за спестяване на разходите, което означава, че във Волфбург предстои да се случат още вълнуващи неща.

fallback
  • #49
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Неслучайно пета година, говоря че през 2025 ще се изравнят цените с електромобилите. " - Малее пет години ли го говориш тва, е? Ти си отлачен, ве! Невменяем си, ве!
  • #48
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Властта се обърка! Там! Там на север, Брюксел в Белгия, там лежи ЗЛОТО!
  • #47
    Швабен зи каскен ( преди 2 месеца )
    Тротинетка, разбира се че вярвам на Тойота - ползвам им продуктите вече 18 години и съм напълно доволен. За разлика от тебе, който пропагандира мантрите за Тесли и електромобили, а в същото време кара канцерогенен дизел. И на всичкото отгоре има наглостта да обвинява другите в психопатия. Гьонсурaтлък ли бе да го опишеш, ха-ха-ха!
  • #46
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Друг вариант е да се произвеждат автомобили, които обаче да се предлагат на пазара на загуба,..."- мисля, че не задължително да се продава на загуба. С по-малка печалба също ще е достатъчно- тук четох, че Порше е мараката,която слага цена 5 пъти над себестойността на автомобилите си. Ползват се еднакви платформи, двигартели други компоненти за да излезе една кола по-евтина и на края и слагат някаква космическа цена!?!? Тогава пък директорите няма да могат да вземат високите заплати:))
  • #45
    Абе каскет ( преди 2 месеца )
    След като се подиграваш на мен, че не вярвам, докажи че не си психопат и поне веднъж отговори ти вярваш ли че през 2027 година Toyota ще произвежда електромобили с твърдотелни батерии, дори без да се ангажираш с пробег и време за зареждане? Аз бях оптимист и вярвах през 2010 година, когато бях най-големият фен на Toyota, заради приус, а ти не си и чул за такива батерии. После ВЯРВАХ през 2012, през 2015 пак повярвах, че след две години почват. Сега дори Toyota НЕ ВЯРВА .. 30% ...НИКОГА....
  • #44
    Абе психо ( преди 2 месеца )
    "Швабен зи каскен ( преди 28 минути ). Но най-абсурното е че главния елетрик Тесльо злорадства на всяко забавяне на батериите с твърд електролит на Тойота, които биха направили електрическото бъреще възможно." Господин психопат, след лъжата че съм казал че Toyota Ще фалира, Това ли е поредната клевета, която ще ти разбираш? Защото аз мога да цитирам десетки места на които съм казал, че аз ще съм този който ще се РАДВА ПОВЕЧЕ ОТ ВАС, ако Toyota успее и съм напълно искрен. Просто не им ВЯРВАМ
  • #43
    Пак ли ( преди 2 месеца )
    "Гост ( преди 32 минути )Докато не се измисли нова батерия, бъдещето няма да е електрическо.Петролните горива имат 30 пъти по голяма енергийна плътност от батерията." Тази мантра я повтарят само тези които отричат физичните закони и особено тези на Нютон и не правят разлика между мощност и енергия, променлива и константа. Тези които са завършили осми клас, осъзнават че казаното от гост няма физически смисъл и не е никаква пречка за навлизане на електромобилите дори с настоящите батерии.
  • #42
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Скъпи, но за сметка на това скучни и некачествени автомобили. Простичка е истината.
  • #41
    Швабен зи каскен ( преди 2 месеца )
    До 36: Добре казано, бъдещето е електрическо, само дето батериите които ще го осъществят още не са се появили. Но най-абсурното е че главния елетрик Тесльо злорадства на всяко забавяне на батериите с твърд електролит на Тойота, които биха направили електрическото бъреще възможно.
  • #40
    Гост ( преди 2 месеца )
    Докато не се измисли нова батерия, бъдещето няма да е електрическо.Петролните горива имат 30 пъти по голяма енергийна плътност от батерията.
fallback
Последни