fallback

Какво се обърка във Volkswagen?

Кризата в концерна се разраства, очакват се стачки и протести заради съкращенията

Кризата във Volkswagen продължава да се разраства. След среща на ръководството на концерна беше прекратено 30-годишното споразумение с работническия съвет, което запазваше работните места. Причината е спешно необходими мерки за икономии, които не изключват затваряне на заводи за автомобили и компоненти, което означава и съкращения на служителите.

Това, разбира се, беше прието на нож от синдикатите. Шефът на работническия съвет на Volkswagen - Даниела Кавало, веднага обяви, че докато тя заема този пост, няма да има затваряне на обекти на VW. Областният мениджър на синдиката IG Metall в Долна Саксония - Торстен Грьогер, беше още по-краен, като нарече решението на рътоводството „безотговорен план, който разклаща основите на Volkswagen“.

Какво точно се случва във Волфсбург?

В края на 2023 г. Volkswagen прие обширна програма за спестявания, за да увеличи възвръщаемостта на основната марка VW. Въпреки тези мерки наскоро беше обявено, че поставените цели не могат да бъдат постигнати. Това доведе до дискусии за съкращения и закриване на фабрики, които обаче не са лесни за изпълнение поради силното представителство на служителите и участието на провинция Долна Саксония като акционер в компанията.

И двете страни са наясно, че не всички предложения могат да бъдат изпълнени. Въпреки това е ясно, че са необходими промени. Но също така е ясно, че за кризата не може да бъде обвинявани единствено „двигателите с вътрешно горене“ или „електрическите автомобили“.

VW произвежда твърде много коли

Централен проблем е свръхкапацитетът във фабриките. В момента Volkswagen не може да продава до 500 000 автомобила годишно. Продажбите в Китай - един от най-важните пазари на VW, отслабват, а в Европа потребителите не желаят да правят скъпи покупки. Това води до недостатъчно използване на производствените мощности, което води и до затруднения с тяхното управление.

Една от възможностите е да се намали производството или временно да се затворят заводи. Друг вариант е да се произвеждат автомобили, които обаче да се предлагат на пазара на загуба, което допълнително би намалило и без това ниската възвръщаемост и по-ниските стойности при препродажба.

Пазарът на електромобили отслабва

Бизнесът с електрически автомобили представлява различно предизвикателство от това с ДВГ. След скандала с вредните емисии преди девет години Volkswagen направи фундаментална промяна и пусна на пазара електрическа платформа с батерии. Въпреки това, първите модели бяха представени прекалено рано, тоест преди да бъдат изчистени всички слабости и проблеми. И това трайно увреди репутацията на моделите ID.

Въпреки че най-големите проблеми вече са решени, фокусът върху електрическите автомобили, иницииран от бившия главен изпълнителен директор Херберт Дийс, все още не е дал резултат. Търсенето им в Германия се срина след края на държавната подкрепа, което показва, че са необходими надеждни рамкови условия.

Слаба възвръщаемост на инвестициите

Друг проблем е ниската възвръщаемост на продажбите. Според някои информации Volkswagen е постигнал възвръщаемост на продажбите само от един процент в някои случаи. Това не само е малко в сравнение с конкуренцията, но и значително ограничава икономическия обхват на компанията. 

Липсват пари за необходимите инвестиции и гъвкавост за реагиране на промените на пазара. Пример за това е краят на държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили в Германия в края на 2023 г., което доведе до срив в търсенето.

Китай се превръща в проблем

Компанията изпитва затруднения и в Китай, който един от най-важните пазари на Volkswagen. Въпреки че Volkswagen все още играе важна роля там, пазарният му дял се свива. Делът на електрическите автомобили в Китай се е увеличил рязко през последните години и Volkswagen се бори да отговори на вкусовете на китайските клиенти. Местните марка обаче се развиват с помощта на държавата и това затруднява значително чуждестранните производители.

За да преодолее тези предизвикателства, Volkswagen трябва да предприеме строги мерки за икономии, които също ще бъдат болезнени за работната сила. Компанията може да се надява на икономическо възстановяване през следващата година, но по-строгите ограничения за автопарка в ЕС от 2025 г. официално ще принудят производителите да заложат на всяка цена на електрифицирани превозни средства.

Според изчисленията на изданието Automobilwoche VW ще трябва да намали продажбите на бензин в Европа с 14 процента, но в същото време да позволи на 15 процента повече чисто електрически автомобили да отговарят на ограничението от 94 г/км. В противен случай рискува високи глоби за превозно средство.

Има и други проблеми - софтуерът на превозните средства на германския производител се е подобрил, но VW все още трудно се конкурира с конкуренти като Android Automotive. Компанията също така трябва да успее да постигне успех с електрическите автомобили в Китай. Ако това не успее, всички други усилия ще бъдат напразни.

Остава въпросът какво ще направят сега мощният работнически съвет и синдикатът. Очакват се протести и дори стачки, което от своя страна може да попречи на консолидирането на марката. Представителите на служителите обаче не могат и няма да приемат просто тези планове за спестяване на разходите, което означава, че във Волфбург предстои да се случат още вълнуващи неща.

fallback
  • #9
    Не думай ( преди 2 месеца )
    "първите модели бяха представени прекалено рано, тоест преди да бъдат изчистени всички слабости и проблеми. И това трайно увреди репутацията на моделите ID." Ти да видиш! А само една две години преди да започнат да произвеждат електромобили, се смееха на проблемите на Тесла, която за малко да фалира при започването на производството на модел 3. Подиграваха се, че електромобилите били елементарни за производство. Благодарение на стогодишния им опит лесно щели да изместят аматьорите от пазара.
  • #8
    Някой ( преди 2 месеца )
    ВФ е възможно най-тъпата кола, която може да си купиш... Ако имаш пари купуваш Ауди. Ако нямаш - Шкода. Ама не ... всичките ни коли ще са премиум - ми яжте дървото сега. Отделно кола с пластмасова водна помпа - не мерси! Не съм толкова *** да се занимавам с ВАГ коли.
  • #7
    #5 ( преди 2 месеца )
    И в допълнение: 7. Липсата на собствен конглокентен хибрид, и използването на китайски. 8. 1/2 от продажбите идват от Китай, което скоро няма да е така. Накратко 15 г. застой в иновациите и харчене на парите за бонуси и облаги на на висшият мениджмънт, в допълнение към арогантност и празна вяра в собствените им липсващи способности в новите технологии.
  • #6
    Бип ( преди 2 месеца )
    Политиката на ЕС и алчността на производителите води до това
  • #5
    Кажете кратко истина ( преди 2 месеца )
    1. Дизел гейт2. Електрически коли с огромни проблеми3. Грозни коли4. Много на брой подобни модели5. Много марки под една шапка6. Шкода марката, която обрича всеки на провал
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Премахването на субсидиите показа нещо, което знаехме и преди - понеже знаеха, че ги има, производителите надуваха цените, което водеше до задържане на поне половината субсидия у тях, вместо в клиента. При по-желаните модели, като тези на Тесла, дори целият размер оставаше в производителя. Премахването им доведе до съществени намаления.
  • #3
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Защото електромобилите не се продават.Свалете Урсула от поста,отменете зелената сделка и всичко си идва на мястото.
  • #2
    Факт ( преди 2 месеца )
    ФВ свършва както и германия с края на дизеловото недоразумение.Германия се крепеше по време на уродут Фереинанд Пиех благодарение на пушилниците.Дизелгейт обаче бе началото на края.
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Перачницата ще фалира, щото последните време само за заплати и бонуси мислят. Какво направиха с десетките милиарди от продажбата на порше?- Разделиха си ги, защото във всички области на автомобилостроенето са безвъзвратно изостанали и няма къде да ги вложат
fallback
Последни