fallback

Какво се обърка във Volkswagen?

Кризата в концерна се разраства, очакват се стачки и протести заради съкращенията

Кризата във Volkswagen продължава да се разраства. След среща на ръководството на концерна беше прекратено 30-годишното споразумение с работническия съвет, което запазваше работните места. Причината е спешно необходими мерки за икономии, които не изключват затваряне на заводи за автомобили и компоненти, което означава и съкращения на служителите.

Това, разбира се, беше прието на нож от синдикатите. Шефът на работническия съвет на Volkswagen - Даниела Кавало, веднага обяви, че докато тя заема този пост, няма да има затваряне на обекти на VW. Областният мениджър на синдиката IG Metall в Долна Саксония - Торстен Грьогер, беше още по-краен, като нарече решението на рътоводството „безотговорен план, който разклаща основите на Volkswagen“.

Какво точно се случва във Волфсбург?

В края на 2023 г. Volkswagen прие обширна програма за спестявания, за да увеличи възвръщаемостта на основната марка VW. Въпреки тези мерки наскоро беше обявено, че поставените цели не могат да бъдат постигнати. Това доведе до дискусии за съкращения и закриване на фабрики, които обаче не са лесни за изпълнение поради силното представителство на служителите и участието на провинция Долна Саксония като акционер в компанията.

И двете страни са наясно, че не всички предложения могат да бъдат изпълнени. Въпреки това е ясно, че са необходими промени. Но също така е ясно, че за кризата не може да бъде обвинявани единствено „двигателите с вътрешно горене“ или „електрическите автомобили“.

VW произвежда твърде много коли

Централен проблем е свръхкапацитетът във фабриките. В момента Volkswagen не може да продава до 500 000 автомобила годишно. Продажбите в Китай - един от най-важните пазари на VW, отслабват, а в Европа потребителите не желаят да правят скъпи покупки. Това води до недостатъчно използване на производствените мощности, което води и до затруднения с тяхното управление.

Една от възможностите е да се намали производството или временно да се затворят заводи. Друг вариант е да се произвеждат автомобили, които обаче да се предлагат на пазара на загуба, което допълнително би намалило и без това ниската възвръщаемост и по-ниските стойности при препродажба.

Пазарът на електромобили отслабва

Бизнесът с електрически автомобили представлява различно предизвикателство от това с ДВГ. След скандала с вредните емисии преди девет години Volkswagen направи фундаментална промяна и пусна на пазара електрическа платформа с батерии. Въпреки това, първите модели бяха представени прекалено рано, тоест преди да бъдат изчистени всички слабости и проблеми. И това трайно увреди репутацията на моделите ID.

Въпреки че най-големите проблеми вече са решени, фокусът върху електрическите автомобили, иницииран от бившия главен изпълнителен директор Херберт Дийс, все още не е дал резултат. Търсенето им в Германия се срина след края на държавната подкрепа, което показва, че са необходими надеждни рамкови условия.

Слаба възвръщаемост на инвестициите

Друг проблем е ниската възвръщаемост на продажбите. Според някои информации Volkswagen е постигнал възвръщаемост на продажбите само от един процент в някои случаи. Това не само е малко в сравнение с конкуренцията, но и значително ограничава икономическия обхват на компанията. 

Липсват пари за необходимите инвестиции и гъвкавост за реагиране на промените на пазара. Пример за това е краят на държавната подкрепа за закупуване на електрически автомобили в Германия в края на 2023 г., което доведе до срив в търсенето.

Китай се превръща в проблем

Компанията изпитва затруднения и в Китай, който един от най-важните пазари на Volkswagen. Въпреки че Volkswagen все още играе важна роля там, пазарният му дял се свива. Делът на електрическите автомобили в Китай се е увеличил рязко през последните години и Volkswagen се бори да отговори на вкусовете на китайските клиенти. Местните марка обаче се развиват с помощта на държавата и това затруднява значително чуждестранните производители.

За да преодолее тези предизвикателства, Volkswagen трябва да предприеме строги мерки за икономии, които също ще бъдат болезнени за работната сила. Компанията може да се надява на икономическо възстановяване през следващата година, но по-строгите ограничения за автопарка в ЕС от 2025 г. официално ще принудят производителите да заложат на всяка цена на електрифицирани превозни средства.

Според изчисленията на изданието Automobilwoche VW ще трябва да намали продажбите на бензин в Европа с 14 процента, но в същото време да позволи на 15 процента повече чисто електрически автомобили да отговарят на ограничението от 94 г/км. В противен случай рискува високи глоби за превозно средство.

Има и други проблеми - софтуерът на превозните средства на германския производител се е подобрил, но VW все още трудно се конкурира с конкуренти като Android Automotive. Компанията също така трябва да успее да постигне успех с електрическите автомобили в Китай. Ако това не успее, всички други усилия ще бъдат напразни.

Остава въпросът какво ще направят сега мощният работнически съвет и синдикатът. Очакват се протести и дори стачки, което от своя страна може да попречи на консолидирането на марката. Представителите на служителите обаче не могат и няма да приемат просто тези планове за спестяване на разходите, което означава, че във Волфбург предстои да се случат още вълнуващи неща.

fallback
  • #39
    Гост ( преди 2 месеца )
    До Лудория.Забравяш с кого говориш.Това е Теслю,който се мисли за Нострадамус.Новия футуролог на Тесла.
  • #38
    Leberknoedl ( преди 2 месеца )
    "Бъдещето е електрическо" Те ВАГ точно в тая мантра повярваха и затова се докараха дотук.
  • #37
    Лудория ( преди 2 месеца )
    И преди да се плюнчете по темата - когато се появява ДВГ, той го прави във всичките области едновременно. Защото е практично решение, а не идеологично!
  • #36
    Лудория ( преди 2 месеца )
    Може и да е електрическо бъдещето, но не и със сегашните технологии и процеси. И не знам защо някой мисли, че вижда бъдещето ясно. За ток като заместител на изкопаеми горива може да се говори когато се ползва на следните места по целия свят (не само Европа): влакове, самолети, военна техника, линейки, пожарни, полицейски коли, кораби, международен транспорт. Всички други случаи е просто богаташко хоби и криворазбрана мода.
  • #35
    До Попа и Гост ( преди 2 месеца )
    Толкова сте тесногръди и късогледи, че и влак да мине пред вас нито ще го чуете, нито ще го видите. Бъдещето е електрическо и не защото Урсула така е решила, но има смисъл да се обяснява на хора, които искат да чуят и разберат. На сила не можеш да дадеш. Специално до Попа - хората са го сметнали. Като се вземе целия цикъл от производство до край на употреба на едно превозно средство, електрическите коли са 2 до 3 пъти по-екологични от хибридите и 5 до 6 пъти повече от бензиновите. Източник: ICCT
  • #34
    Кокошката и яйцето ( преди 2 месеца )
    Иронията е, че колкото повече се замърсява за производството на батерии, толкова по-бързо всичко ще стане много по-чисто, включително производството на батерии. Ако не се изгарят изкопаеми горива нито за производството на ток, нито за транспорт и копаене на материали, на практика въглеродния отпечатък за производство на батерии и електромобили ще е нулев. Ще остане само замърсяването. Но повечето замърсяване идва точно от горенето, така че и замърсяването ще намалее драстично.
  • #33
    Кокошката и яйцето ( преди 2 месеца )
    "...но ако се прибавят процесите на производство а след това и рециклирането, то картинката се променя коренно..." Няма спор че на този етап производството на батерии е замърсяващо и има голям въглероден отпечатък. Това са две различни неща. Но няма как да се мине към отказ от изкопаемите горива без батерии. Всяка батерия спестява много повече замърсяване и въглероден отпечатък, отколкото са били нужни за производството и, защото не се изгарят горива за производство на ток и/или за транспорт.
  • #32
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Сами си го туриха като предоставиха новите технологии на Шкода и Сеат, хората не са прости и купуват шкоди, защото знаят че всичко вътре е фолксфаген но на цена с 1/3 по ниска.
  • #31
    Да бъдеш или да не б ( преди 2 месеца )
    "...заслужава ли си да погубиш една икономика само и само за да я направиш по-екологична..." Това е като въпроса заслужава ли си да спреш цигарите и алкохола за да не те убие за една-две години болестта от която си болен или да живееш още 20-30 години без да пушиш и пиеш което не е живот. Няма един единствен правилен отговор и всеки ще ти отговори различно. Присъствал съм на разговор как родител отказва на детето си лакомство защото няма пари, а секунди след това си купува две кутии цигари.
  • #30
    popa ot razgrad ( преди 2 месеца )
    а дали електричките са по-екологични е отделен въпрос...ако се вземе впредвид само карането им, то да, по-екологични са...но ако се прибавят процесите на производство а след това и рециклирането, то картинката се променя коренно...
fallback
Последни