fallback

Защо вече не се произвеждат неръждаеми автомобили?

Много материали могат решат проблема с корозията, но при тях има един основен проблем

При покупката на употребяван автомобил, едно от основните неща, които се проверяват от кандидат-купувача, е състоянието на купето. Видими следи от ръжда и корозия са сигнал, че е по-добре тази кола да бъде пропусната.

Това поражда подозрение, че производителите на автомобили умишлено избягват използването на устойчиви на корозия материали за каросерията. Така проблемът с ръждата остава проблем и не позволява на превозните средства да запазят своята привлекателност и функционалност в продължение на много години.

Защо световните автомобилни гиганти не произвеждат масово неръждаеми автомобили? Материали като алуминий, въглеродните влакна, пластмаса и титан отдавна са намерили своето място в автомобилната индустрия, демонстрирайки своята ефективност. Но въпреки очевидните им предимства, високата цена и сложността на производствения процес остават значителни пречки пред широкото им използване.

На пръв поглед неръждаемата стомана може да бъде отлична и рентабилна алтернатива на поцинкованите каросерии. Този материал обаче има значителни недостатъци - неговата мекота води до намаляване на якостта, а високата цена прави машините неконкурентоспособни.

Автомобил, направен изцяло от неръждаема стомана, би бил не само скъп за производство, но и тежък и крехък, което прави неговата издръжливост съмнителна. Пример е известният DeLorean DMC 12, същата кола от филма „Завръщане в бъдещето". Дори в тази кола неръждаемата стомана е използвана само за външните панели, докато рамката е направена от композитни материали.

Какво да кажем за алуминиевите сплави? На пръв поглед те също изглеждат примамлив избор. Алуминият наистина е по-лек от стоманата и я превъзхожда в борбата с ръждата. Но не всичко е толкова просто - тези сплави са много по-скъпи, а заваряването им е сложна задача.

Освен това, въпреки предимствата си, алуминият не е много издръжлив. Например в най-новата версия на Audi A8 инженерите направиха компромис: за да увеличат здравината на автомобила при сблъсъци, бяха въведени конвенционални стоманени сплави, въпреки че преди това тялото на този модел беше направено изцяло от алуминий.

Титаниевите сплави превъзхождат алуминия по сила и не страдат от неговите недостатъци, но цената им е просто астрономическа. Те струват шест пъти повече от алуминия, което прави автомобилите с титаниево тяло луксозен артикул.

Основният съперник на титана е въглеродът, който е композитен материал, състоящ се от полимер и епоксидна смола. Въглеродът не само има здравина, сравнима с титановите сплави, но също така се възползва от лекотата и устойчивостта на корозия. В търсене на перфектната комбинация от свойства, производителите на премиум автомобили често използват титан и въглеродни влакна, но това също прави колите много скъпи.

И накрая, основната причина, поради която масово произвежданите автомобили никога няма да станат неръждаеми, е, че за производителите на автомобили просто не е изгодно да произвеждат издръжливи автомобили. Ето защо при всички съвременни автомобили първите признаци на корозия често започват да се появяват веднага след изтичане на гаранцията.

fallback
  • #44
    Гост пита ( преди 2 месеца )
    #170 Гост...Прочети коментар 110.Не си приписвай думи на радев.Той твърди че само пластичните метали се пресоват.Разбира се че не може ламарината да бъде едновремено еластична и твърда.За какво ти е еластичност за купе на кола.Твърда ламарина при огъване ще се счупи.Обяснил ти е правилно.Пластичност и еластичност е едно.Твърдост е съвсем друго.Коляновия вал е твърд за да не се износва.А еластичен ли е/..16:39.. 20.07.2020
  • #43
    Много никове ( преди 2 месеца )
    А едни и същи глyпости. Прочетох тази култура тема е видях как толкова години си вадил думи от контекста, да защитаваш някакъв си друг гост някакъв Радев и всякакви инженери, които още оттогава сте опитали да изглеждате на най-глупавите хора на света за да отричате физичните закони, А сега опитвате да надграждате да изглеждате по-глупави най-глупави и най най най най по-глупави, за да се гъбъркате с мен и с тесла. Получава ви се. И понеже най-глупавият човек не може да са много хора, Ти си същия
  • #42
    Гост ( преди 2 месеца )
    *** е т р и е н е.
  • #41
    Гост ( преди 2 месеца )
    Поредната опорка се смени. Киберскекета(екзоскелета) на Тесла,заварен чрез ***,се смени с неръждаеми панели закрепени към носеща конструкция.Само да има оправдание,защо неразрушимия екзоскелет се саморазрушава.Днес 2 септември ми е първия работен ден след отпуската във "въображаемия" цех.
  • #40
    Гост ( преди 2 месеца )
    С Ник Гост пишат няколко човека.В аутомедия има и Друг Гост.Откога те чакам да изпляскаш нещо и ето "закалената" неръждаема стомана се "разкалявала". Спейшълист та дрънка.
  • #39
    До 34 ( преди 2 месеца )
    Много интересен коментар малко по-късно но в същата статия: 252 ГостАз съм с средно образование шушляк.Ако със закаляването се увеличава еластичноста защо зъбите на ножовката след закаляване не са еластични а твърди? 10:45 23.07.2020.
  • #38
    Гост ( преди 2 месеца )
    Само да допълня #33.Откога неръждаема ламарина се закалява,че да се разкали?
  • #37
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Мите, термообработката на стоманата ти е тъмна Индия.Нямаш си на идея защо се налага закаляването на стоманата.Нямаш никаква представа,защо листов метал не може да се закалява,още повече хромникелова ламарина.
  • #36
    Гост ( преди 2 месеца )
    До 32.Какво да коментирам глупости, загубени в превода с Гугъл.Теслю чете подобни преводи и се мисли за спейшълист.
  • #35
    Хвалипръц ( преди 2 месеца )
    Тротинетка, пак безсмислени еквилибристики. . Да погледнем опростено на нещата - къде действат силите при ускорение на кибертрака - на алуминиевите отливки или на външните панели?
fallback
Последни