fallback

Защо вече не се произвеждат неръждаеми автомобили?

Много материали могат решат проблема с корозията, но при тях има един основен проблем

При покупката на употребяван автомобил, едно от основните неща, които се проверяват от кандидат-купувача, е състоянието на купето. Видими следи от ръжда и корозия са сигнал, че е по-добре тази кола да бъде пропусната.

Това поражда подозрение, че производителите на автомобили умишлено избягват използването на устойчиви на корозия материали за каросерията. Така проблемът с ръждата остава проблем и не позволява на превозните средства да запазят своята привлекателност и функционалност в продължение на много години.

Защо световните автомобилни гиганти не произвеждат масово неръждаеми автомобили? Материали като алуминий, въглеродните влакна, пластмаса и титан отдавна са намерили своето място в автомобилната индустрия, демонстрирайки своята ефективност. Но въпреки очевидните им предимства, високата цена и сложността на производствения процес остават значителни пречки пред широкото им използване.

На пръв поглед неръждаемата стомана може да бъде отлична и рентабилна алтернатива на поцинкованите каросерии. Този материал обаче има значителни недостатъци - неговата мекота води до намаляване на якостта, а високата цена прави машините неконкурентоспособни.

Автомобил, направен изцяло от неръждаема стомана, би бил не само скъп за производство, но и тежък и крехък, което прави неговата издръжливост съмнителна. Пример е известният DeLorean DMC 12, същата кола от филма „Завръщане в бъдещето". Дори в тази кола неръждаемата стомана е използвана само за външните панели, докато рамката е направена от композитни материали.

Какво да кажем за алуминиевите сплави? На пръв поглед те също изглеждат примамлив избор. Алуминият наистина е по-лек от стоманата и я превъзхожда в борбата с ръждата. Но не всичко е толкова просто - тези сплави са много по-скъпи, а заваряването им е сложна задача.

Освен това, въпреки предимствата си, алуминият не е много издръжлив. Например в най-новата версия на Audi A8 инженерите направиха компромис: за да увеличат здравината на автомобила при сблъсъци, бяха въведени конвенционални стоманени сплави, въпреки че преди това тялото на този модел беше направено изцяло от алуминий.

Титаниевите сплави превъзхождат алуминия по сила и не страдат от неговите недостатъци, но цената им е просто астрономическа. Те струват шест пъти повече от алуминия, което прави автомобилите с титаниево тяло луксозен артикул.

Основният съперник на титана е въглеродът, който е композитен материал, състоящ се от полимер и епоксидна смола. Въглеродът не само има здравина, сравнима с титановите сплави, но също така се възползва от лекотата и устойчивостта на корозия. В търсене на перфектната комбинация от свойства, производителите на премиум автомобили често използват титан и въглеродни влакна, но това също прави колите много скъпи.

И накрая, основната причина, поради която масово произвежданите автомобили никога няма да станат неръждаеми, е, че за производителите на автомобили просто не е изгодно да произвеждат издръжливи автомобили. Ето защо при всички съвременни автомобили първите признаци на корозия често започват да се появяват веднага след изтичане на гаранцията.

fallback
  • #14
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Отдавна има всякакви видове неръждаеми стомани и технологии за тяхното обработване. Няма технически/инженерен проблем да се направи всичко по колата неръждаемо леко и здраво. Но цената ще е шок..... Проблем е за бизнеса. Всичко опира до цената и целите. Производителите нямат изгода да произвеждат толкова качествени автомобили защото ще фалират. Ще трябва да продават на по малък марж продукти които на практика са вечни и могат да се ремонтират и експлоатират много дълго време.
  • #13
    анонимен ( преди 2 седмици )
    истинската корозия е проблем след 12-15 години за добре защитените купета. В този случай не ви трябва супер високотехнологични материали, а нов калник или още по-добре - нова кола.
  • #12
    До 9 ( преди 2 седмици )
    Баба Ванга е познава на 100% засега. Давай останаха още десетина мнения с подобна тематика
  • #11
    Баба Ванга ( преди 2 седмици )
    Разказал съм нещата които съм научил в годините от обща култура при споровете с великите инженери по ДВГ с допълнителна специалност металнообработка. Аз съм аматьор и е възможно да съм сгрешил и очаквам да ме поправят. Освен това съм задал и технически въпроси. Давам моята прогноза която ще бъде изпълнена минимум на 99,9% с 0, 1% шанс за грешка. Психопата ще избълва десетки мнения с различни никове да коментира личността ми, но няма да (от)говори по технически въпроси, нито да ми поправи грешка
  • #10
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Не знам какви са тия бълнувания. Карам си алуминиевата А8 и няма точка ръжда. Сгънаха ми врата - застрахована е, никой не се е чудил или маел, за 3 дена я опънаха, дали са заварявали - не знам, боядисаха е и е неразличима от нова. Нека ми е зле. Просто нямам два тона, дето да ръждясват в гаража...
  • #9
    Гост ( преди 2 седмици )
    Електролалугера прочел нещо и пак нищо не разбрал.
  • #8
    Палачинка завъртане ( преди 2 седмици )
    "2.Заваряването на алуминий и алуминиеви сплави е трудно." Хайде вече се извъртя и започна да повтаряш моята теза като своя като доказан психопат. Нали не можеше да се заварява и след всеки удар алуминия според тебе се огъва защото така си прочел в Уикипедия и шасито не може да се ремонтира и трябва да се изхвърли? Сега изведнъж просто стана трудно? Защо се извъртя и ще заваряваш нещо, което не се чупи, а се огъва? Алуминия нали беше пластичен? Коментирай и крехкостта на неръждаемата стомана?
  • #7
    Причината ( преди 2 седмици )
    Валцоването е допълнителна мярка за увеличаване на здравината на ламарината и нейната твърдост което пречи на огъването в сложни форми. Причината е, че стандартните машини се чупят още преди да са преодоляли еластичната деформация, заради високата твърдост и голямата дебелина на ламарината. Всеки инженер знае, че радиусът на огъване е в пряка зависимост от дебелината на детайла, а силата необходима за огъването не е правопропорционална на дебелината. Гост 4 години не разбра Ще му трябват още 3
  • #6
    Гостенино ( преди 2 седмици )
    Така и не успя да направиш разлика между алпака и ултра твърда студена валцована неръждаема стомана, специално проектирана за ракетите на space x. Стомана която е нещо средно между марка неръждаема стомана, която е изключително здрава, но ... ръждясва и марка неръждаема стомана, която е изключително устойчива на корозия, но не толкова здрава.
  • #5
    До Антиелектролугер ( преди 2 седмици )
    Видя се кой е лалугера, когато го попитаха защо пикапа се е разпаднал по този грозен начин? А отговорът е точно в неговата сфера на компетентност. Сферата в която цял живот учи и с нея си изкарва хляба - цех за металообработка и металолеене. Ако тогава беше отговорил на тези въпроси дори да беше намерил отговора в Уикипедия, сега нямаше отново да се наакаш а аз да ти помагам да го омазваш. Но ще ти помогна щом това ти е желанието. Но лалугерът е психопат и ще се скрие без да отговаря.
fallback
Последни