fallback

Защо вече не се произвеждат неръждаеми автомобили?

Много материали могат решат проблема с корозията, но при тях има един основен проблем

При покупката на употребяван автомобил, едно от основните неща, които се проверяват от кандидат-купувача, е състоянието на купето. Видими следи от ръжда и корозия са сигнал, че е по-добре тази кола да бъде пропусната.

Това поражда подозрение, че производителите на автомобили умишлено избягват използването на устойчиви на корозия материали за каросерията. Така проблемът с ръждата остава проблем и не позволява на превозните средства да запазят своята привлекателност и функционалност в продължение на много години.

Защо световните автомобилни гиганти не произвеждат масово неръждаеми автомобили? Материали като алуминий, въглеродните влакна, пластмаса и титан отдавна са намерили своето място в автомобилната индустрия, демонстрирайки своята ефективност. Но въпреки очевидните им предимства, високата цена и сложността на производствения процес остават значителни пречки пред широкото им използване.

На пръв поглед неръждаемата стомана може да бъде отлична и рентабилна алтернатива на поцинкованите каросерии. Този материал обаче има значителни недостатъци - неговата мекота води до намаляване на якостта, а високата цена прави машините неконкурентоспособни.

Автомобил, направен изцяло от неръждаема стомана, би бил не само скъп за производство, но и тежък и крехък, което прави неговата издръжливост съмнителна. Пример е известният DeLorean DMC 12, същата кола от филма „Завръщане в бъдещето". Дори в тази кола неръждаемата стомана е използвана само за външните панели, докато рамката е направена от композитни материали.

Какво да кажем за алуминиевите сплави? На пръв поглед те също изглеждат примамлив избор. Алуминият наистина е по-лек от стоманата и я превъзхожда в борбата с ръждата. Но не всичко е толкова просто - тези сплави са много по-скъпи, а заваряването им е сложна задача.

Освен това, въпреки предимствата си, алуминият не е много издръжлив. Например в най-новата версия на Audi A8 инженерите направиха компромис: за да увеличат здравината на автомобила при сблъсъци, бяха въведени конвенционални стоманени сплави, въпреки че преди това тялото на този модел беше направено изцяло от алуминий.

Титаниевите сплави превъзхождат алуминия по сила и не страдат от неговите недостатъци, но цената им е просто астрономическа. Те струват шест пъти повече от алуминия, което прави автомобилите с титаниево тяло луксозен артикул.

Основният съперник на титана е въглеродът, който е композитен материал, състоящ се от полимер и епоксидна смола. Въглеродът не само има здравина, сравнима с титановите сплави, но също така се възползва от лекотата и устойчивостта на корозия. В търсене на перфектната комбинация от свойства, производителите на премиум автомобили често използват титан и въглеродни влакна, но това също прави колите много скъпи.

И накрая, основната причина, поради която масово произвежданите автомобили никога няма да станат неръждаеми, е, че за производителите на автомобили просто не е изгодно да произвеждат издръжливи автомобили. Ето защо при всички съвременни автомобили първите признаци на корозия често започват да се появяват веднага след изтичане на гаранцията.

fallback
  • #24
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Скука. Гост мечок със знае колко е неграмотен и въобще не се включва в технически теми. Още го чакам да отговори за причината за разглобяване на всички неръждаеми ламарини на пикапът след катастрофа за което се подиграваше в онази статия. Въпреки подсказванията, не можа да се сети за недостатък на алуминиевото шаси, което е реалната причина да се разпаднат неръждаемите ламарини, които са здраво захванати за алуминия, който също е достатъчно здрав. Статията се опитва да ни убеди в обратното.
  • #23
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Има неща от които няма смисъл. Всички се оправдават със заговор между производители, за програмирано разваляне на техниката. Колко от вас смениха телефон, телевизор преди да са се развалили? Защо да се произвеждат вечни неща след като ще ги изхвърлим много преди това?
  • #22
    До 19 ( преди 2 месеца )
    Бих се радвал повече от тебе, ако нямаше психопати чиито лъжи да се налага да опровергавам ежедневно. Ако не пиша аз ще останат единствено и само лъжите на психопатите. Толкова ли обичаш да те лъжат, за да застанеш една страната на психопатите а не на тези които показват и оборот лъжите им? Или си от вярващите, които не се интересуват с нито с истината нито от фактите нито от реалността, а живеят в паралелна реалност и не ти харесва да я разбивам?
  • #21
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Психопата обаче, вместо да говори по технически въпроси по темата на статията коментира коментиращите, защото е изгонен от работа заради некадърност и се оправдава с високите цени на тока. Цени което щяха да са безплатни ако въображаемият му шеф въображаемия цех беше монтирал наистина въображаемите панели за които говори великия машинен инженер който не знае Как се смята процент и постоянно отрича законите на Нютон на един технически въпрос поне от срам няма ли да отговориш, да излезе перперуум
  • #20
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Е колко да е дъждовен след като съм на плажа
  • #19
    Xaxa ( преди 2 месеца )
    Ооо боже мой, *** сам си говори и си отговаря с постоянно различни никове. Ама на другите вика психопат които коментира с различни никове.......хахахахахахахахаха а те от 18 коментара към 12 са негови. Никой не ти обръща внимание вече, отивай да се изявяваш другаде.
  • #18
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    В този дъждовен ден електрическата латерна не млъква.Тротка да не си на батерии.
  • #17
    Грешно заглавие ( преди 2 месеца )
    Защо вече не се произвеждат неръждаеми автомобили? - лъжа, произвеждат се.
  • #16
    До Антиелектролугер ( преди 2 месеца )
    Познах че няма да отговориш за причината за разпадане на пикапа след онази катастрофа. Защо екзоскелета не издържа? Посочи и всички останали грешки в тази статия, които очевидно не се отнасят за пикапа на Тесла? Направи един инженерен анализ в твоята сфера на компетентност? Защо оставяш нас аматьорите да говорим, а ти мълчиш? Но не млъкваш по теме за електротехника и дори физичните закони, дори елементарни като тези на Нютон от които нищо не разбираш и още бъркаш мощност и енергия?
  • #15
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Има неръждаеми сплави с добавки хром, ванадий, никел, мед и силиции които се закаляват и са изключително здрави. Със такава стомана може да използват листове от сорта на 0.4мм и пак да се постигне голяма здравина при ниско тегло. Външните панели могат да се направят еластични като пружина и да устояват дори на едра градушка без да се деформират. Шаситата и елементите по окачването могат да се направят от 15Cr-5Ni PH. с тази стомана правят някой елементи по самолетите.
fallback
Последни